• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klassiska och tidlösa klockor för din budget

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Satt och läste listor på klockor som varje entusiast bör äga eller ha ägt. Men vilka klockor du äger avgör faktiskt inte om du är en klockentusiast eller inte. Själv köper jag endast klockor som verkligen intresserar mig, oberoende av vad andra har för åsikt om klockan.

Istället försökte jag mig på att göra en lista på klassiska och tidlösa klockor, eller blivande klassiker. Ikoner helt enkelt. Insåg rätt snart att det finns rätt många skönheter, så jag delade upp det i prisklasser och med ett antal bubblare.

Dessutom så ser jag ganska ofta trådar på Klocksnack där folk skriver: ”jag ska nu köpa min första klocka. Har XXXX kronor i budget. Vad ska jag köpa?” Kanske är nedan lista en hjälp på vägen för just dig!

$ (0kr - 10 000kr)
  • Casio F91-W
  • Seiko SKX (personlig favorit: 013)
  • Casio G-Shock
$$ (10 000kr - 50 000kr)
  • Universal Geneve Polerouter
  • Omega Constellation Pie-Pan
  • Jaeger Lecoultre Reverso
$$$ (50 000kr - 100 000kr)
  • Omega Speedmaster
  • Rolex Datejust
  • Panerai Luminor
$$$$ (100 000kr - 150 000kr)
  • Rolex Day-date
  • Rolex Submariner
  • Rolex GMT-master
$$$$$ (150 000kr - )
  • Audemars Piguet Royal Oak
  • Patek Philippe Nautilus
  • Rolex Daytona
Tio bubblare (typ stigande pris-ordning)
  • Glycine Airman
  • Omega Seamaster
  • Cartier Tank
  • Tag Heuer Monaco
  • Breitling Navitimer
  • Cartier Santos
  • Zenith El Primero
  • Patek Philippe Calatrava
  • Vacheron Constantin Overseas
  • Blancpain Fifty Fathoms

Jag har försökt koppla bort mina egna preferenser och inser snabbt att några av ovan klockor är rätt ointressanta i mina ögon. Dessutom tråkigt med så många Rolex i listan.

Men vad tycker ni? Har jag nailat listan? Finns det någon eller några klockor du vill byta ut, lägga till eller ta bort? Tror ni att Klocksnack kan komma överens om den ultimata listan?

Ps. lägg inte så stor vikt på exakta kronor och ören då priserna är något flytande beroende på år, referensnummer, marknad osv. Ds.
 
Senast ändrad:

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Kanske väl tungt mot Rolex och kanske Omega ja. Och ganska tungt mot sportstål och "nutid" känns det som. :)

I den billigare änden av skalan saknar jag t.ex. Swatch, Seiko 5 och Vostok. Tar vi oss uppåt och så lyser Grand Seiko med sin frånvaro, liksom märkena från Glashütte (Nomos, Glashütte Original, A. Lange & Söhne m.fl.).

Det finns ju rätt många klassiska märken i klassen 5k - 20k som har både snygg design, välfungerande inre och en lång historia som saknas här. T.ex. Citizen, Rado, Tissot, Longines, Oris etc etc.

Men frågan är hur många av dem som är "blivande klassiker" och hur många som försvinner i mängden om vi tittar tillbaka om 20 eller 40 år?
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Jag tycker listan börjar lite väl högt. Runt 2000-5000 kr finns ju massvis med roliga klockor/märken. Och terroristen eller SKX ligger ju långt ner i spannet som du satte 0-10.000. Kul lista oavsett, efterlyser bara fler klockor som inte är Rolex :)
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Kanske väl tungt mot Rolex och kanske Omega ja. Och ganska tungt mot sportstål och "nutid" känns det som. :)

I den billigare änden av skalan saknar jag t.ex. Swatch, Seiko 5 och Vostok. Tar vi oss uppåt och så lyser Grand Seiko med sin frånvaro, liksom märkena från Glashütte (Nomos, Glashütte Original, A. Lange & Söhne m.fl.).

Det finns ju rätt många klassiska märken i klassen 5k - 20k som har både snygg design, välfungerande inre och en lång historia som saknas här. T.ex. Citizen, Rado, Tissot, Longines, Oris etc etc.

Men frågan är hur många av dem som är "blivande klassiker" och hur många som försvinner i mängden om vi tittar tillbaka om 20 eller 40 år?
Finns rätt många modeller jag saknar också. Men någonstans måste man begränsa sig. Jag valde top 3 för varje budgetklass + 10 bubblare.
frågan är om Swatch, Vostok, Citizen, Rado, Tissot, Longines, Oris m.fl. platsar på top 5?

Grand Seiko och Lange ville jag få in. Men vem ska man då peta bort?
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Jag tycker listan börjar lite väl högt. Runt 2000-5000 kr finns ju massvis med roliga klockor/märken. Och terroristen eller SKX ligger ju långt ner i spannet som du satte 0-10.000. Kul lista oavsett, efterlyser bara fler klockor som inte är Rolex :)
Jag är beredd att hålla med dig. Första budgetklassen skulle man kanske delat upp i två olika klasser. Under och över 5k.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Men någonstans var jag tvungen att begränsa mig 🙃
Varför då? En nybörjare skulle nog vara mer hjälpt av en mer uppdelad lista. Det är väldigt stor skillnad på att lägga 10k för en klocka jämfört med 50k.

När man kommer över 100k (en fantasisumma för de allra flesta nybörjare) är det inte så viktigt längre, så där håller jag med om din uppdelning. En som kan tänka sig att lägga 100k är nog betydligt mer villig att plussa på 50k jämfört med föregående exempel.

Ps. Kul initiativ med din lista! 👍
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Kanske vore det lite lämpligare med en annan kategoriuppdelning som t.ex.

0-5k sportigt / dykigt
0-5k funkar på kontoret

och sen motsvarande upp till kanske... tja, säg 50k. 50k är egentligen väldigt väldigt mycket pengar att lägga på en klocka. 50 är ungefär två månadslöner efter skatt för den genomsnittligen läraren eller polisen. Lägger man mer än 50k på en klocka borde man nog veta mycket väl vad man är intresserad av. Där nånstans kanske listan övergå till att bli "Tips på annat än det uppenbara från Rolex och Omega i prisklassen xxx", eftersom även rena noviser känner till de två varumärkena.

I billiga prisklasser kan man ju diskutera kring prisvärdhet (jämför snacken i tråden om Tidlös Watches där mycket lika klockor verkar dyka upp till markant olika pris) men tar man sig över 50k så handlar det ju ofta om kända märken och sen olika mycket finesser, ädla metaller och häftig marknadsföring för att motivera priset. Alltså blir det ju nästan enbart tycke och smak där.

Tänker man tidlöst så får man väl också ta in det faktum att smak och stil ändras. Den häftiga färgglada dykaren som är skoj när man är 25 kanske på en 55-åring känns lite som när man ser en 55-åring med festival-t-shirt och skateboard på stan, ett desperat försök att hålla kvar i en svunnen ungdom?

Bara ett par tankar. :)
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Kanske vore det lite lämpligare med en annan kategoriuppdelning som t.ex.

0-5k sportigt / dykigt
0-5k funkar på kontoret

och sen motsvarande upp till kanske... tja, säg 50k. 50k är egentligen väldigt väldigt mycket pengar att lägga på en klocka. 50 är ungefär två månadslöner efter skatt för den genomsnittligen läraren eller polisen. Lägger man mer än 50k på en klocka borde man nog veta mycket väl vad man är intresserad av. Där nånstans kanske listan övergå till att bli "Tips på annat än det uppenbara från Rolex och Omega i prisklassen xxx", eftersom även rena noviser känner till de två varumärkena.

I billiga prisklasser kan man ju diskutera kring prisvärdhet (jämför snacken i tråden om Tidlös Watches där mycket lika klockor verkar dyka upp till markant olika pris) men tar man sig över 50k så handlar det ju ofta om kända märken och sen olika mycket finesser, ädla metaller och häftig marknadsföring för att motivera priset. Alltså blir det ju nästan enbart tycke och smak där.

Tänker man tidlöst så får man väl också ta in det faktum att smak och stil ändras. Den häftiga färgglada dykaren som är skoj när man är 25 kanske på en 55-åring känns lite som när man ser en 55-åring med festival-t-shirt och skateboard på stan, ett desperat försök att hålla kvar i en svunnen ungdom?

Bara ett par tankar. :)
Jo, det går att dela upp på många olika sätt. Men jag valde att begränsa till 15+10 klockor.
annars kan man dela upp så att man får in 100 olika klockor i listan. Och i första hand är detta en lista på ikoniska och tidlösa klassiker, inte vad man borde köpa. Och just ikoniska tidlösa klockor passar alla åldrar skulle jag säga. Det är dessa klockor jag försökt samla i listan :)
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Jag tycker att listan skulle haft 0-5k.
Sen saknar RM, Jacob & co Alange och GS bör vara med 👍
Håller med om 0-5k.
Men som jag svarat på de andra kommentarerna: vilka skulle du plocka bort och lägga in RM, Jacob&Co, Lange och GS för istället?
De skulle alla platsa i dyraste kategorin (med undantag för vissa GS) men jag tycker inte de klockor du nämner är mer ikoniska än daytona, ro eller nautilus? 🙄
 
Skulle vilja ha in en Longines L1.611.4.75.2 i den första kategorin, men såg att den sprängde 10000-kronorsvallen med ett par hundra spänn på klockia. Men någon annan dressare kanske? Hamilton intra-matic H38475751 kanske. Den kategorin har ju bara beaters som det är nu.
 

Tactical trader

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Är listan tänkt som ett defacto köp stöd eller en mer informativ lista?
Är det ett köpstöd så får man nog snäva till sorteringen mellan 0-50k då det är är dom flesta jobbar. Ha något exempel på dressat och något mer tooligt casual så man täcker upp för den individuella smak variationen.
Den uppställningen mellan 10-50k är enligt mitt tycke lite ovanliga instegs pjäser, om man kollar hur många som ens någonsin har ägt en Polerouter som ett instegs inköp så kan det ju inte vara särskilt många gissar jag. Tissot och longines har ju givna platser som kvalitets ur i budgetsortimentet. Sinn, panerai, oris, Sjöö Sandström etc

My two cents 😃
 

Epicure.watches

Panerai
2-Faktor
Är listan tänkt som ett defacto köp stöd eller en mer informativ lista?
Är det ett köpstöd så får man nog snäva till sorteringen mellan 0-50k då det är är dom flesta jobbar. Ha något exempel på dressat och något mer tooligt casual så man täcker upp för den individuella smak variationen.
Den uppställningen mellan 10-50k är enligt mitt tycke lite ovanliga instegs pjäser, om man kollar hur många som ens någonsin har ägt en Polerouter som ett instegs inköp så kan det ju inte vara särskilt många gissar jag. Tissot och longines har ju givna platser som kvalitets ur i budgetsortimentet. Sinn, panerai, oris, Sjöö Sandström etc

My two cents 😃
Inte alls tänkt som ett inköpsstöd. Snarare en lista på ikoniska och tidlösa klockor som aldrig går ur tiden.
 

DrDre

Patek
En CWC Royal Navy Diver får du in under 10 000 kr. Kanske inte en "ikon" men den har funnits (och använts av Brittiska försvaret) sedan 80-talet så hyggligt tidlös är den i alla fall.

9EFBEE65-FE51-4B71-B97A-68F8860837FB.jpeg
 

Miroi

Breitling
Håller med om 0-5k.
Men som jag svarat på de andra kommentarerna: vilka skulle du plocka bort och lägga in RM, Jacob&Co, Lange och GS för istället?
De skulle alla platsa i dyraste kategorin (med undantag för vissa GS) men jag tycker inte de klockor du nämner är mer ikoniska än daytona, ro eller nautilus? 🙄
Jag tror inte att jag kan ersätta Ikoner som de tre klockorna. Snarare att tillägga som dyra klockor. Håller absolut med din lista.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Satt och läste listor på klockor som varje entusiast bör äga eller ha ägt. Men vilka klockor du äger avgör faktiskt inte om du är en klockentusiast eller inte. Själv köper jag endast klockor som verkligen intresserar mig, oberoende av vad andra har för åsikt om klockan.

Istället försökte jag mig på att göra en lista på klassiska och tidlösa klockor, eller blivande klassiker. Ikoner helt enkelt. Insåg rätt snart att det finns rätt många skönheter, så jag delade upp det i prisklasser och med ett antal bubblare.

Dessutom så ser jag ganska ofta trådar på Klocksnack där folk skriver: ”jag ska nu köpa min första klocka. Har XXXX kronor i budget. Vad ska jag köpa?” Kanske är nedan lista en hjälp på vägen för just dig!

$ (0kr - 10 000kr)
  • Casio F91-W
  • Seiko SKX (personlig favorit: 013)
  • Casio G-Shock
$$ (10 000kr - 50 000kr)
  • Universal Geneve Polerouter
  • Omega Constellation Pie-Pan
  • Jaeger Lecoultre Reverso
$$$ (50 000kr - 100 000kr)
  • Omega Speedmaster
  • Rolex Datejust
  • Panerai Luminor
$$$$ (100 000kr - 150 000kr)
  • Rolex Day-date
  • Rolex Submariner
  • Rolex GMT-master
$$$$$ (150 000kr - )
  • Audemars Piguet Royal Oak
  • Patek Philippe Nautilus
  • Rolex Daytona
Tio bubblare (typ stigande pris-ordning)
  • Glycine Airman
  • Omega Seamaster
  • Cartier Tank
  • Tag Heuer Monaco
  • Breitling Navitimer
  • Cartier Santos
  • Zenith El Primero
  • Patek Philippe Calatrava
  • Vacheron Constantin Overseas
  • Blancpain Fifty Fathoms

Jag har försökt koppla bort mina egna preferenser och inser snabbt att några av ovan klockor är rätt ointressanta i mina ögon. Dessutom tråkigt med så många Rolex i listan.

Men vad tycker ni? Har jag nailat listan? Finns det någon eller några klockor du vill byta ut, lägga till eller ta bort? Tror ni att Klocksnack kan komma överens om den ultimata listan?

Ps. lägg inte så stor vikt på exakta kronor och ören då priserna är något flytande beroende på år, referensnummer, marknad osv. Ds.

Kunde inte släppa detta riktigt. Lista nedan enligt mina preferenser. Klockor som kan köpas i butik nu, till listpriser-ish. Modeller som både har viss proviniens med en plats i klockhistorien samt är såpass tidlösa att man troligen som klocknörd kan bära dem om tjugo år också utan att känna sig som en vintagenörd.

Extra bivillkor: Max en från varje märke. Roligare så.

$ (0kr - 10 000kr)
  • Swatch Once Again. Swatch billiga plast har en speciell plats i klockhistorien och detta är den kanske anonymaste i serien. Tidlöst? Jo, det tror jag.
  • Seiko 5 Sports SRPD53K1 - den billiga dykaren från Japan i sin moderna tappning
  • Casio G-Shock GW-5000U-1ER. Square G-shock. 'nuf said.
$$ (10 000kr - 50 000kr)
  • Longines Heritage Classic - Sector Dial. Klassisk design från ett anrikt märke, men med en lite roligare tavla.
  • Nomos Tangente, alternativt Stowa Antea. Ännu en modern tagning på klassisk design. Kanske redudant givet den ovan, men
    min preferens vill ha in en klockren bauhaus på listan
  • Citizen Chronomaster, i nån snygg variant. Japansk finputs och god tidshållning. HAQ FTW!
$$$ (50 000kr - 100 000kr)
  • Jaeger-LaCoultre Reverso. En av de mest ikoniska armbandsuren nånsin.
  • Rolex Datejust. Blir knappt mer klassisk Rolex än så. Kanske kan denna bytas mot en Explorer, OP eller Submariner för den som vill,
    givet listpriserna är det fortfarnade i prisspannet. Att man inte kan köpa allt till list är en annan sak.
  • Omega Speedmaster. Tydlig plats i klockhistorien.
$$$$ (100 000kr - 150 000kr)
  • IWC Big Pilot i lämplig variant för prisspannet. Också en klassiker.
  • Blancpain Fifty Fathoms kan väl få en plats trots att det är en remake av sig själv.
  • Sjöö Sandström Royal Capital Gold. Vi måste väl ha nåt svenskt på listan? Liten stretch, listar ofta lite mer än detta intervall men man får väl pruta.
$$$$$ (150 000kr - )
  • A Lange & Söhne 1. Toppexempel av det som återuppstod när östtyskland föll, har förvaltat sitt arv riktigt bra.
  • Patek Philippe Calatrava. Kostymklockornas kostymklocka, lite och i guld.
  • Panerai Bronzo. Jag vet ärligt talat inte om den är så tidlös, men den är ju riktigt het hos Paneristis.

Det var min tanke. :)

Din fråga: Kan vi komma överens om den ultimata listan. Tror inte det. För mycket personliga preferenser.
 
Topp