• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Kliniker för ögonlaser i stockholm

Vilken klinik rekommenderar du?

  • Memira Ögonklinik

    Röster: 3 37.5%
  • Globen Ögonklinik

    Röster: 4 50.0%
  • Lirema Ögonklinik

    Röster: 1 12.5%

  • Totala väljare
    8

Gabriel90

Panerai
Hej allihop !
Har sökt efter lite information men hittade inget som riktigt hjälpte.
Tänkte kolla om vissa här har gjort en ögonlaser operation, och om ni gärna vill dela med er.
Idag har 1-2 kliniker en nyare metod som kallas för NoCut där man inte skär i hornhinnan, några erfarenheter av det?

Suttit och kollat runt lite, har hittat 3 stycken som verkar bra med varierande priser.
Om man jämför t.ex. FS-LASIK metodens priser:
Memira ögonklinik (35,900Kr)båda ögonen
Globen ögonklinik (34,900Kr) båda ögonen
Lirema ögonklinik (24,500Kr) båda ögonen

Priset är inte så viktigt då man självklart vill ha ett bra resultat. Men vilken skulle ni rekommenderat ?

Tack på förhand!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag är mer inne på FS-LASIK metoden.
Sen beror det på vilken metod de bedömer mig vara lämplig för såklart.
Lasek är en NoCut metod vilket egentligen är bättre ?
FS-LASIK ska ju vara den med minst risk för komplikationer, så du är inne på rätt spår. Ärligt talat så hade jag nog bara tagit billigaste eller bekvämaste för dig geografiskt.
Jag har faktiskt självt tänkt göra operation, kanske skulle ta tag i det snart också...
 

Gabriel90

Panerai
FS-LASIK ska ju vara den med minst risk för komplikationer, så du är inne på rätt spår. Ärligt talat så hade jag nog bara tagit billigaste eller bekvämaste för dig geografiskt.
Jag har faktiskt självt tänkt göra operation, kanske skulle ta tag i det snart också...
Håller med dig
Nu ska även brorsan va med o fixa ögonen.
Det lutar just nu åt lirema ögonklinik.
FA-LASIK kommer kosta mig Ca 18,000kr med brutto avdrag.
Skillnad jämfört med 35,000 hos se andra
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Har hört att man inte ska göra den här typen av operation förrän i 40-50 års åldern pga att linsen inte har stelnat vilket gör att synen fortsätter att förändras.
Sant?
 

Gabriel90

Panerai
Njaa.. flera vänner även min mamma har kört med fs-lasik
Vännerna spelar fotboll, och en massa andra sporter.. inga bekymmer alls :)
Morsan e jättenöjd med sin operation (fs-lasik)
Ca 12-13 år sedan hon gjorde den. Nu är ju tekniken även förbättrad.

Lite delade åsikter om vilka metoder som e bäst dock
 

Gabriel90

Panerai
Är det värt att riskera synen för att slippa ha glasögon? Du har säkert frågat dig det flera gånger, men tänk några varv till.
Nja... ja köper inte ditt argument helt riktigt.
Kan jag operera ögonen för att slippa linser och glasögon, så vill jag absolut göra det. Risken finns väl alltid, men ganska minimal för den metod jag tittar på.
Men ja förstår vad du menar, och den tanken har såklart slagit mig flera gånger.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nja... ja köper inte ditt argument helt riktigt.
Kan jag operera ögonen för att slippa linser och glasögon, så vill jag absolut göra det. Risken finns väl alltid, men ganska minimal för den metod jag tittar på.
Men ja förstår vad du menar, och den tanken har såklart slagit mig flera gånger.
Har du provat månadslinser?
 

andrkavr

Omega
Hej allihop !
Har sökt efter lite information men hittade inget som riktigt hjälpte.
Tänkte kolla om vissa här har gjort en ögonlaser operation, och om ni gärna vill dela med er.
Idag har 1-2 kliniker en nyare metod som kallas för NoCut där man inte skär i hornhinnan, några erfarenheter av det?

Suttit och kollat runt lite, har hittat 3 stycken som verkar bra med varierande priser.
Om man jämför t.ex. FS-LASIK metodens priser:
Memira ögonklinik (35,900Kr)båda ögonen
Globen ögonklinik (34,900Kr) båda ögonen
Lirema ögonklinik (24,500Kr) båda ögonen

Priset är inte så viktigt då man självklart vill ha ett bra resultat. Men vilken skulle ni rekommenderat ?

Tack på förhand!
Jag gjorde en LASEK-operation, metoden utan den där fliken, på Memira för snart fyra år sen och de är superduktiga. Det måste vara mitt livs bäst spenderade pengar. Vilken metod du än väljer kommer du inte ångra att dig. Lycka Till!
http://nouw.com/mikaelh89/imorgon-tar-lasern-bort-mitt-synfel-3853125
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag har gjort det, definitivt värt det. Väl spenderade pengar !
Fixade mina i Reykjavik, så jag har har ingen åsikt om klinikerna du nämner.
Gör det :)
 

Gabriel90

Panerai
Jag gjorde en LASEK-operation, metoden utan den där fliken, på Memira för snart fyra år sen och de är superduktiga. Det måste vara mitt livs bäst spenderade pengar. Vilken metod du än väljer kommer du inte ångra att dig. Lycka Till!
http://nouw.com/mikaelh89/imorgon-tar-lasern-bort-mitt-synfel-3853125
Kollade in länken som du refererade till.

Idag bokade jag tid för undersökning och operation.
Valet föll på Vårda ögonklinik i stockholm.
Metod : Den nya metoden NoCut, liknar LASEK men är en förbättrad, modernare och skonsammare metod än LASEK. Gillar inte tanken med LASIK där man snittar i ögat.

Dem hade en kampanj på hemsidan där man får 4,000:- rabatt. Så 20,500:- för båda ögonen får jag se som ett väldigt bra pris! :D
 

PIC

Cartier
2-Faktor
Gjorde FS-LASEK år 2010 på Memira Vasagatan och lätt det bästa jag spenderat pengar på. Hade haft linser sen 11-års ålder, fantastiskt att slippa ta på och av linser och kunna se hela tiden. Även en fördel då jag ett halvår senare åkte till ett varmt, sandigt land och med väldigt obekväma arbetstider.
 

Gabriel90

Panerai
Gjorde FS-LASEK år 2010 på Memira Vasagatan och lätt det bästa jag spenderat pengar på. Hade haft linser sen 11-års ålder, fantastiskt att slippa ta på och av linser och kunna se hela tiden. Även en fördel då jag ett halvår senare åkte till ett varmt, sandigt land och med väldigt obekväma arbetstider.
Gratti till dig, kul att det gick så bra.
Nu är vi 4 st kusiner som skall göra operationen NoCut hos Vårda ögonklinik nu i februari.
Fan vad man ser fram emot att slippa linser !
 
  • Like
Reactions: PIC

Snilsson

Cartier
Jag gjorde Relex Smile på Proforma för ungefär två år sedan. Helt smärtfritt, snabbt och bra.
Skulle inte välja något annat.
 

Tellus8

Omega
Härligt att läsa att så många är nöjda! Jag har funderat i flera år på att göra detta men är så fruktansvärt rädd ärligt talat. Att det ska vara obehagligt, göra ont under och efter ingreppet samt att något ska gå fel såklart. Det verkar vara obefogat eftersom de absolut flesta verkar nöjda.

Å andra sidan hatar jag att pilla med linser. Igår kväll tog jag ut linserna men hade glömt var jag hade lagt glasögonen. Det tog fan en halvtimme att hitta dem när man inte ser något, på allvar.
 

rickards

Rolex
2-Faktor
Opererade ögonen på Globen ögonklinik för drygt 20 år sedan. Blev bra och utan komplikationer på något sätt. Var närsynt och en liten släng brytningsfel. Nu när jag passerat 40 har jag dock skaffat mig glasögon igen vilket helt går att leva med då synnedsättningen idag är ytterst liten och jag främst har dem för att slippa huvudvärk vid långa dagar framför dator. Men det var väl investerade pengar å slippa linser eller glasögon i 20 år.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Härligt att läsa att så många är nöjda! Jag har funderat i flera år på att göra detta men är så fruktansvärt rädd ärligt talat. Att det ska vara obehagligt, göra ont under och efter ingreppet samt att något ska gå fel såklart. Det verkar vara obefogat eftersom de absolut flesta verkar nöjda.

Å andra sidan hatar jag att pilla med linser. Igår kväll tog jag ut linserna men hade glömt var jag hade lagt glasögonen. Det tog fan en halvtimme att hitta dem när man inte ser något, på allvar.
Både jag och frun gjorde det på Lirema. Jag tyckte ingreppet var en smula obehagligt men verkligen inget problem. Hade ont operationsdagen och lite dagen efter men jag tyckte inte att det var några problem att hantera. Vad jag sett har ingen i världen blivit blind av ingreppet, däremot får visa problem som är olika varaktiga. Jag ser inte fullt lika bra som jag gjorde innan med optimal korrigering, men då såg jag 2.0. Har även lite haloeffekter när det är mörkt. Som med alla ingrepp så finns det en risk, om det är värt det måste man bedöma själv. Jag tycker det är fantastiskt att slippa linser och glasögon. Jag tränar mycket och kan ofta inte ha linser pga kraftig pollenallergi så för min del är det fantastiskt att kunna se ordentligt utan glasögon under hela våren.
 
Topp