• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klippa Omega Nato

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Ohoj kamrater,

Gjort några spontanköp och börjat skaffa mig några natoband från Omega.

IMG_1097.JPG


IMG_1126.JPG


Älskar dom(!) men nu börjar pedantdjävule i mig kicka in. Dom är ju lite för långa... Dvs man behöver vika "stumpen" som sticker ut när klockan är på.

På ett vanligt Nato hade detta redan vart fixat med en sax och en tändare. Och samma princip borde fungera på dessa band.
Men för att va ärlig så känner inte jag för att klippa i dessa naton själv och riskera att det blir fucked.

Så, till frågan:
Går det att lämna in till en urmakare och dom har en awesome maskin som gör detta perfekt enligt konstens alla regler eller går dom bara in bakom en vägg, tar fram saxen själva och den tar 400kr betalt för det?

/Filip
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
Ohoj kamrater,

Gjort några spontanköp och börjat skaffa mig några natoband från Omega.

IMG_1097.JPG


IMG_1126.JPG


Älskar dom(!) men nu börjar pedantdjävule i mig kicka in. Dom är ju lite för långa... Dvs man behöver vika "stumpen" som sticker ut när klockan är på.

På ett vanligt Nato hade detta redan vart fixat med en sax och en tändare. Och samma princip borde fungera på dessa band.
Men för att va ärlig så känner inte jag för att klippa i dessa naton själv och riskera att det blir fucked.

Så, till frågan:
Går det att lämna in till en urmakare och dom har en awesome maskin som gör detta perfekt enligt konstens alla regler eller går dom bara in bakom en vägg, tar fram saxen själva och den tar 400kr betalt för det?

/Filip
Jag tycker att ett nato ska vikas in och att dom är för korta om detta inte är möjligt. Tycker det är mycket snyggar när dom viks tillbaka än när bara änden sticker upp. Tveksamt att urmakare har specialgrejor för detta känns det som spontant. Det finns en tråd med beskrivning på hur man kortar gummi på bästa sätt, vilket borde gå att använda delvis till naton också, men tycker personligen att du stolt ska vika tillbaka flärpen ;)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
På det ene (och inte det andra, väldigt märkligt?!) är flärpen i det fantastiska stadiet att den är för lång att ha som den är, men för kort för att vika.
image.jpg

Skulle vilja ha den 8 mm kortare.
Shit va petig man blir ibland.
Kanske lättast att bara acceptera.

Hålet utanför blir flärpen bra men klockan sitter för löst.
Hålet innanför går den att vika med då är klockan för tigth i min mening.
 

Dennta

KS Explorers Club
2-Faktor
På det ene (och inte det andra, väldigt märkligt?!) är flärpen i det fantastiska stadiet att den är för lång att ha som den är, men för kort för att vika.
image.jpg

Skulle vilja ha den 8 mm kortare.
Shit va petig man blir ibland.
Kanske lättast att bara acceptera.

Hålet utanför blir flärpen bra men klockan sitter för löst.
Hålet innanför går den att vika med då är klockan för tigth i min mening.
Ja i det fallet blir det ju lite jobbigare såklart. Om det stör dig så skulle jag nog försöka göra något åt det ändå. Dessa små detaljer kan driva en till vansinne, och då dessa band inte är gratis så är det ju tråkigt att gå att störa sig på en sån grej. Men håller med, skulle vara minst sagt nervigt att sätta saxen i det. Kanske kan gå till en skräddare eller dyligt? Dom borde ju ha stadig hand vid klippning :)
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Det finns bilder på detta på forumet någonstans. Om jag inte minns fel var det @Ernesto som klippte och eldade.
Tricket var att klämma in bandet mellan två gamla tiokronorsmynt, eller andra metallbitar med den radie du önskar, och sen klämma ihop mynten med en tving eller liknande, skära längs kanten med en vass kniv för att till sist elda längs med kanten. Efter det har du förhoppningsvis en kant på bandet som du gillar.

Now, let's rock!
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Ohoj kamrater,

Gjort några spontanköp och börjat skaffa mig några natoband från Omega.

IMG_1097.JPG


IMG_1126.JPG


Älskar dom(!) men nu börjar pedantdjävule i mig kicka in. Dom är ju lite för långa... Dvs man behöver vika "stumpen" som sticker ut när klockan är på.

På ett vanligt Nato hade detta redan vart fixat med en sax och en tändare. Och samma princip borde fungera på dessa band.
Men för att va ärlig så känner inte jag för att klippa i dessa naton själv och riskera att det blir fucked.

Så, till frågan:
Går det att lämna in till en urmakare och dom har en awesome maskin som gör detta perfekt enligt konstens alla regler eller går dom bara in bakom en vägg, tar fram saxen själva och den tar 400kr betalt för det?

/Filip
De ska ju vikas :)
IMG_0262.JPG
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Det finns bilder på detta på forumet någonstans. Om jag inte minns fel var det @Ernesto som klippte och eldade.
Tricket var att klämma in bandet mellan två gamla tiokronorsmynt, eller andra metallbitar med den radie du önskar, och sen klämma ihop mynten med en tving eller liknande, skära längs kanten med en vass kniv för att till sist elda längs med kanten. Efter det har du förhoppningsvis en kant på bandet som du gillar.

Now, let's rock!
Helt korrekt, körde precis så
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
På det ene (och inte det andra, väldigt märkligt?!) är flärpen i det fantastiska stadiet att den är för lång att ha som den är, men för kort för att vika.
image.jpg

Skulle vilja ha den 8 mm kortare.
Shit va petig man blir ibland.
Kanske lättast att bara acceptera.

Hålet utanför blir flärpen bra men klockan sitter för löst.
Hålet innanför går den att vika med då är klockan för tigth i min mening.
Vik den inåt, så löser det sig!:) (Brukar funka för mig om de är lite för korta)
 
Topp