• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockåret 2016 - då var vi igång

denjohan

Rolex
Pledge Member
Varning: purister kan få frossbrytningar och hjärtsnörp nedan.

Ni som följt mina äventyr här på forumet vet att jag är mest en vintagesnubbe och en Omegakille. Jag har liksom aldrig gått igång särskilt mycket på Rolex. Subben är väl fin, men den gör inget för mig. Samma sak med DJ, DD och ärligt talat tycker jag att moderna Daytonas är rakt av fula. Dock finns det ett par jag gillar skarpt: Explorer 2 och GMT:n.

Ända sedan jag blev klockintresserad har 1655 varit min graal. Det är kanske den snyggaste klockan som existerar. Men det är inte på den ekonomiska kartan vare sig inom överskådlig eller oöverskådlig tid att klämma in en sådan till samlingen. Inte minst kan jag inte ens för mig själv försvara att lägga så mycket på en klocka. Men en Explorer 2 har jag blivit sjukt sugen på, så jakten kom igång i höstas.

Jag kollade och klämde på såväl 16570 som 216570. 16570 hade _nästan_ allt: lagom storlek, rätt proportioner på visare, snyggt typsnitt, nätt boett, typ allt utom en sak: jag gillar inte GMT-visaren. 216570 var för stor, tja, det mesta funkade inte för mig, men den har den orangea visaren jag är så kär i från 1655. Vilket dilemma! Men...

...så här på årets första vardag kom leveranskillen med ett litet paket från Frankrike. Jag är hemma:

(Purister blundar nu)

image.jpeg

En 16570 moddad med visaren från en 216570! Det bästa av dessa två världar. En fullset från 2002, nyservad och snyggt polerad. Därmed ät mitt klockår 2016 igång. Och alla purister kan andas lite: originalvisaren följde med och allt kan därmed återställas. Åsså det obligatoriska vristskottet:
image.jpeg
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Aaasbra! Jag känner likadant som du för den äldre GMT-visaren. Torde vara en billig mod? Hur är det med ändlänkarna på den där? Är de massiva?
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Aaasbra! Jag känner likadant som du för den äldre GMT-visaren. Torde vara en billig mod? Hur är det med ändlänkarna på den där? Är de massiva?
Så billig är den inte, då det är svårt att få tag i originalvisare från Rolex. Men betydligt billigare än att gå upp på 216570, definitivt så.
 
Topp