• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klock tips!

hublot

Omega
Hej! Jag är 30 år och har endast haft en klocka i mitt liv som jag fick i studentpresent, nån seiko titanium modell. Nu har jag precis börjat intressera mig för lite "finare" klockor och tänkte köpa min första klocka. Jag har ca 20.000kr i budget och vill gärna ha en klocka som inte tappat allt för mycket i värde om jag skulle få för mig att byta. La ut en tråd innan om hublot super b limited som blev ganska sågad men tackar för kritiken.

Tyckte den liknade big Bang och den såg ganska bra ut men jag tar gärna emot alla tips om klockor som då gärna inte tappar allt för mycket i värde eller ännu bättre inte tappar alls, tipsa gärna om allt och inget och då gärna med bild. Ny som beg.

Ös på nu för jag vill ha en fin klocka snart
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Kalla mig trist, men i 20.000 sergmentet rekomenderar jag Seiko SBDX001. Otrolig dinka för de pengarna. Inhouseverk av mycket hög kvalite, hög grad av finish, rik historia bakom modellen och ihopsatt för hand och är i sammanhanget småpengar som man betalar.

hq
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
En vintage Tudor sub passar mallen. Kostar kring 20k och borde inte tappa nämnvärt i pris. Gillar du inte vintage så kanske en Rolex 14060 kan funka. Annars är Omega poppis och borde gå in på budgeten. Antingen en gammal 2254.50 som du får för 12k eller så kanske Planet Ocean om du gillar biffigare saker. Speedmaster Pro bör även nämnas. Begade sånna klämmer du in från 13-14k kanske.

Gillar du dressat? Kolla in Datejusts, Aqua Terra mfl. Lyxproblem är vad du har. :)
 

hublot

Omega
Vad säger ni om denna? Speedmaster daydate crono. Helt ny 17300kr ca, e det bra pris?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    40.5 KB · Visningar: 851

ZQT

The Banker
2-Faktor
Vad är du intresserad av? Är det ett dressur? En dykare? En beater? En allround? En ovanlig? En vanlig? En färgglad? En i svart?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Känns lite som om du gillar kronografer.....isf hade jag nosat på en Tudor krono med ref 79160, 79170 eller 79180 ....även kallad Big Block....beroende på tycke och smak. En fantastik modell oavsett referens. Snygg som få...passar som allround....sport...lök...och dress.....och låt inte spagettiligan tuta i dig nåt lamt antidress argument.

Ska du ha endast EN dinka är den perfekt. Drivs av ett 7750 verk....dvs samma som sitter i Big Bang....driftsäkert och klart rimlig servicepeng. En nobrainer om du kan sträcka ut.....tja....5 lappar till....

En Seiko för 20 papp hade gett mig duktig byxångest.....som enda klocka....
 

F-L-P

Panerai
Bara för att det blev sågat av massa tyckare på ett forum är det ingen anledning att inte köpa en, om det verkligen är något som du vill ha =)

Beror som sagt väldigt mycket på vad du letar efter.

men lite random kul klockor som håller värdet bra (om du köper begagnat, nytt håller tyvärr ingen i den klassen värdet särskillt bra) kan vara:

Datejust:
rolex016.jpg


Tudor sub
Tudor%20Sub%20017%20(Large).jpg


Speedmaster Pro

3225080757_81651c3489.jpg


Någon sinn kanske:
sinn_103_front.jpg

sinn%20u1.png


Doxa är färgglatt och har historia:
doxa-sub750t2.gif


Tror någon säljer en max bill chrono på ttt som är ruskigt fin enligt mig:
dreamwatch3.jpg


kanske någon nomos?

nomos_today.jpg


Tag heuer monaco?

CAW2111.FC6183.jpg


Mycket att välja på....
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du måste nog som sagt precisera lite vad du vill ha för egenskaper. Allt är ju relativt, men att lägga 20000:- på en klocka innan man fastnat för klockor som intresse känns onödigt. Om du fastnar i klockträsket så kommer du garanterat välja fel första gången.

Med det sagt så rekommenderar jag att du köper någonting som behåller sitt värde och är lättsålt.

Gillar du chronos, så kanske en beggad Omega speedmaster är något för dig. Stabil, men ingen insnöad ovanlig modell, vilket gör den lätt att säljs igen när du vet exakt vad du vill ha. Charmen med klockor tycker jag är att göra all research innan. -Urverk, historik osv.
 

pulpen

Cartier
2-Faktor
Tror de flesta menar Speedmaster PRO (dvs månklockan) när de skriver speedmaster. Även Speedmaster Broad Arrow är populär. Speedmaster automatic är dock inte alls lika populär och därmed även mindre lättsåld och större risk att förlora pengar på om du skulle vilja byta.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
yonsson skrev:
Du måste nog som sagt precisera lite vad du vill ha för egenskaper. Allt är ju relativt, men att lägga 20000:- på en klocka innan man fastnat för klockor som intresse känns onödigt. Om du fastnar i klockträsket så kommer du garanterat välja fel första gången.

Med det sagt så rekommenderar jag att du köper någonting som behåller sitt värde och är lättsålt.

Gillar du chronos, så kanske en beggad Omega speedmaster är något för dig. Stabil, men ingen insnöad ovanlig modell, vilket gör den lätt att säljs igen när du vet exakt vad du vill ha. Charmen med klockor tycker jag är att göra all research innan. -Urverk, historik osv.

+1, håller med om allt!

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor

naggge

Panerai
DW6900MS skrev:
naggge skrev:
Håll koll på paneristi så kanske du hittar en så billigt med lite flax. De flesta ligger dock aningen högre i pris.

Skulle säga att närmare 30 verkar vara normen?

Allt beror ju på tillbehör, skick och ålder.
Här har vi t ex en komplett PAM 000 uttagen i Juli i år för 25-26k enligt dagens avistakurs.
http://www.network54.com/Forum/353390/t ... Bigazzi%29

En annan som erbjuder sin helt oanvända för ca 27k
http://www.network54.com/Forum/353390/m ... 10/PAM+000

Sålde själv en för strax över 20 för några månader sen. Den saknade dock boxarna men var komplett i övrigt.
 

hublot

Omega
Kan detta vara något? Breitling avenger seawolf, helt ny 2500 euro med frakt.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    47.6 KB · Visningar: 377

oskarponken

Panerai
naggge skrev:
DW6900MS skrev:
naggge skrev:
Håll koll på paneristi så kanske du hittar en så billigt med lite flax. De flesta ligger dock aningen högre i pris.

Skulle säga att närmare 30 verkar vara normen?

Allt beror ju på tillbehör, skick och ålder.
Här har vi t ex en komplett PAM 000 uttagen i Juli i år för 25-26k enligt dagens avistakurs.
http://www.network54.com/Forum/353390/t ... Bigazzi%29

En annan som erbjuder sin helt oanvända för ca 27k
http://www.network54.com/Forum/353390/m ... 10/PAM+000

Sålde själv en för strax över 20 för några månader sen. Den saknade dock boxarna men var komplett i övrigt.

24 :)
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Några klockor jag skulle överväga om jag skulle jag ha runt 20 kkr:

Omega Speedmaster pro (ej reduced!); ju äldre, dessto bättre.
Rolex Datejust.
Tudor Sub.
Tudor Black bay
Omega broad arrow med vit tavla.
 
Kolla Davosa, Mkll, Benarus, Steinhart. Välbyggda ur med samma verk som "de dyra".
Då kan du få 10-17k över till en fin dyksemester!
Samt att "Seikohypen" är inte någon hype! Fina och välbyggda klockor med god finish och funktion.
 

hublot

Omega
Jag verken dyker eller kan spara mer, är student för tillfället.

Har snöat in mig på breitling för att jag tror att det är mer lättsålt om man skulle tröttna, eller jag har fel?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
hublot skrev:
Jag verken dyker eller kan spara mer, är student för tillfället.

Har snöat in mig på breitling för att jag tror att det är mer lättsålt om man skulle tröttna, eller jag har fel?
Breitling är nog inte det mest lättsålda där ute. Har iofs ganska risigt andrahandsvärde så köper du redan begagnat så lär du inte göra största förlusten iaf.
 

Kson

Patek
2-Faktor
hublot skrev:
Jag verken dyker eller kan spara mer, är student för tillfället.

Har snöat in mig på breitling för att jag tror att det är mer lättsålt om man skulle tröttna, eller jag har fel?

Kollat på omega? Jag hade inte valt breitling...
 
Topp