• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka för 15000

Jerry

Omega
Hej!
Mitt senaste klockköp hjälpte ni mig så fint, och nu är det dags igen.
https://klocksnack.se/threads/hjälp-med-klockköp.31136/page-2
visodateblack2.jpg

Det jag lärde mig då var att läderarmband inte var något för mig, så jag lämnade tillbaka den och köpte mig en Seiko Sumo istället.
Seiko-Prospex-Scuba-SBDC003-sumo-5.jpg




Men hur som.. På senaste tiden har jag sneglat på Oris Aquis "Deep blue"
Oris-Aquis-Date-Gradient-Blue-4.jpg

Läst ett flertalet trådar om den och det verkar vara ett märke/modell som de flesta gillar. Att det är mycket "klocka för pengarna" som det brukar heta här.
Det som tilltalar mig just på denna är framförallt tavlan, sen gillar jag länkarna. Ett annat plus är baksidan där man ser vad som händer :)
294501-f8b2a1794d3a42dba8e6598c6f2ff5a9.jpeg

Och till frågorna..
Det som oroar mig är att folk skriver att andrahandsvärdet är lågt, hur kan det komma sig?
Att köpa hos AD eller gråhandlare och spara en tusenlapp?
Bör jag titta på någon annan klocka som ni anser är bättre/snyggare/prisvärdare? Tänk på att 15000 är absolut max.

Tack på förhand
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Oris Aquis är en fin klocka, mycket klocka för pengarna. Sen är det generellt så att "billigare" klockor (generaliserat) inte håller värdet så bra men å andra sidan så är det ju inte några större summor, ett tapp på 10 % på en klocka för 50 000 känns mer än samma värdetapp på en klocka för 15 000.

Som alternativ kanske en begagnad Seamaster Bond av tidigare modell (pre ceramic), borde kunna rymmas i budget.
 

månljus

Panerai
Kommer inte på någon klocka att tipsa om så här på rak arm men måste du ha en helt ny då? Vill du inte köpa begagnat? Tänkte om du oroade dig för värdetappet.
 

Jerry

Omega
Kommer inte på någon klocka att tipsa om så här på rak arm men måste du ha en helt ny då? Vill du inte köpa begagnat? Tänkte om du oroade dig för värdetappet.
Nä det behöver det absolut inte, men anledningen till varför jag oroar mig om värdetappet är att jag såg folk rekommendera tag Heuer Aquaracer istället för denna i en annan tråd för den hade mindre minskning.

Oris Aquis är en fin klocka, mycket klocka för pengarna. Sen är det generellt så att "billigare" klockor (generaliserat) inte håller värdet så bra men å andra sidan så är det ju inte några större summor, ett tapp på 10 % på en klocka för 50 000 känns mer än samma värdetapp på en klocka för 15 000.

Som alternativ kanske en begagnad Seamaster Bond av tidigare modell (pre ceramic), borde kunna rymmas i budget.

Jo det känns som ett bra val iaf! Ska kolla omegan...återkommer.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Nä det behöver det absolut inte, men anledningen till varför jag oroar mig om värdetappet är att jag såg folk rekommendera tag Heuer Aquaracer istället för denna i en annan tråd för den hade mindre minskning.



Jo det känns som ett bra val iaf! Ska kolla omegan...återkommer.
Vid närmare eftertanke är det nog bara kvarts-Seamaster som får plats i priset men det kanske inte gör något?
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag förstår dig. Även jag är en länkkille.
Jag har personligen inte fallit för någon oris utom eventuellt oris 65. De verkar dock vara omtyckta av andra.
Jag föreslår att du kollar in seikos lite dyrare dykare, exempelvis mm300 etc. De är nog riktigt grymma.
Om du är orolig för värdetappet föreslår jag att du köper begagnat!
 

Jerry

Omega
Jag förstår dig. Även jag är en länkkille.
Jag har personligen inte fallit för någon oris utom eventuellt oris 65. De verkar dock vara omtyckta av andra.
Jag föreslår att du kollar in seikos lite dyrare dykare, exempelvis mm300 etc. De är nog riktigt grymma.
Om du är orolig för värdetappet föreslår jag att du köper begagnat!
Oris 65 är riktig trevlig den med! dock utanför budget. :(
Seiko dykarna är så lika varandra tycker jag. har ju redan en Sumo sedan innan. Men tack för input :)

Jag hade nog kikat på en Cartier Tank!
Riktigt gräslig :D
 

Jerry

Omega
Hamilton och Sinn är definitivt något jag ska kolla mer på innan köp.
Båda dom märkena måste vara lite underdogs som växer sig starkare eller? Inte hört så mycket om dom.. Men kanske bara e jag ☺️
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Oris 65 är riktig trevlig den med! dock utanför budget. :(
Seiko dykarna är så lika varandra tycker jag. har ju redan en Sumo sedan innan. Men tack för input :)
Hmmm. Mm300 är väl inte så lik sumon.
I vilket fall: en oris 65 borde inte vara svår att få inom budget. Lätt begagnad alltså.

Som tidigare sinnägare kan jag VARMT rekommendera märket. Är nu unefär vad rolex var för många år sedan. Dvs toolwatch.
 

Såkkett

Omega
Gillar du Orisen och köper den grått från typ uret så tror jag inte du i reda pengar tappar någon större summa än du gör på någon annan klocka, må dock så vara att en dyrare klocka som tappar samma summa håller värdet bättre procentuellt men din plånbok får samma tomrum.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Sumo och MM300 äter ju Oris:en. Köp en MM är även min åsikt, även om du inte ska bry sig om den. :)
 

Eoq

Omega
Jag hade samma tankar som du när jag skaffade min första klocka i början på juli. Jag var helt säker på att jag ville ha en oris aquis men när jag provade den var den för stor. Slutade med en aquaracer för mig som jag gillade mer. Kanske inte lika mycket klocka för pengarna men enligt mig snyggare. Här kommer en bild tagen idag på skönheten (tråkigt tentaplugg i bakgrunden):
image.jpeg
 

Jerry

Omega
image.jpeg
Öka budgeten 50%, köp en Grand Seiko Quartz, ha en klocka för hela livet och gör en vettig affär på att du nog slipper serva den.

Njeaa, 15000 är redan för mycket egentligen för mig, så det e absolut max :)

Hmmm. Mm300 är väl inte så lik sumon.
I vilket fall: en oris 65 borde inte vara svår att få inom budget. Lätt begagnad alltså.

Som tidigare sinnägare kan jag VARMT rekommendera märket. Är nu unefär vad rolex var för många år sedan. Dvs toolwatch.

Tycker de flesta Seiko dykarna är rätt lika..
ja Sinn va riktigt fina! en automatisk kronomat för 15000 e fan inte dåligt.. snygg va den med.. önskar man kunde få klämma på en irl :)


Jag hade samma tankar som du när jag skaffade min första klocka i början på juli. Jag var helt säker på att jag ville ha en oris aquis men när jag provade den var den för stor. Slutade med en aquaracer för mig som jag gillade mer. Kanske inte lika mycket klocka för pengarna men enligt mig snyggare. Här kommer en bild tagen idag på skönheten (tråkigt tentaplugg i bakgrunden):
image.jpeg

Vad har den för referensnummer? var riktigt fin.. va kosta den?
 

JohanHLM

Rolex
Gillar du gummi, kan tänka dig att köpa begagnat och vill stå ut från mängden köper du en Bvlgari. Sitter riktigt bra på handleden med sitt speciella gummi. Föredrar du länk finns det och vill du gå upp i storlek och skippa kronograf så kikar du på SD42S.
20160820_101534.jpg
 

Makkanxd

Rolex
Köp en beg aquis för 10k ish. Den kommer inte tappa så mycket i värde! Fantastiskt klocka är det också.
För en slant till (också beg) kan du ju få en oris 46mm small sec. Också helt underbar klocka!
Snapchat-2707038433402547169.jpg
DSC_0197.JPG
 

Jerry

Omega
Referensen är way2110.ba0928. Den listar 18,9k men hos gråhandlare borde du kunna få den inom din budget. :)

Ska åka o klämma lite på en på Måndag! tack :)

Gillar du gummi, kan tänka dig att köpa begagnat och vill stå ut från mängden köper du en Bvlgari. Sitter riktigt bra på handleden med sitt speciella gummi. Föredrar du länk finns det och vill du gå upp i storlek och skippa kronograf så kikar du på SD42S.
20160820_101534.jpg

Tanken med Orisen är att köpa ett gummi till nästa sommar om jag nu skulle bestämma mig för den.
Men Bvlgari, aldrig hört talas om eller läst om här på forumet. Men tack iaf :)
 

Stein

Cartier
Snart en sida och ingen har nämnt Tudor Black Bay? En begagnad och du hamnar ett par tusenlappar över budget men tappar förmodligen knappt något i värde. Och du får "nästan" en Rolex :)
image.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Du får tänka till lite när du funderar mellan nytt och begagnat. Är du av med problem om du köper begagnat eller ökar risken för nya? Om det var jag som i nästa steg som skulle köpa din klocka skulle jag vara benägen att betala mer om du köpt den ny. Är du en av flera ägare till en klocka, minskar intresset och därmed priset. Du behöver bara en köpare. Förstår den sig på att uppskatta att klockans historik är känd så är du i hamn. Då kan alla som vill betala mindre stå med lång näsa.
 
Topp