• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka för runt 10k

Nielsen

Breitling
Hej
Sjuttonårsdagen närmar sig och efter oväntade inkomster har jag bestämt mig för att införskaffa mig en klocka av något slag.
Som Rolex-kåt tonåring med smala handleder är det 6694:an som väckt mitt intresse.
Åsikter/Förslag?
 

Whedda

Rolex
Min åsikt är att spara lite till och vänta till 18-årsdagen och satsa på en Date eller Datejust. Även om de landar på 17-20k så är det ett bättre val som kommer hålla sig utmärkt över tid. Jag förknippar iallafall Rolex med deras automatverk snarare än de manuella och för 10k kan det innebära ett minst sagt tveksamt skick. Att köpa den billigaste Rolexen har en stor risk att bli "dumsnålt" på lång sikt.
 

Nielsen

Breitling
Min åsikt är att spara lite till och vänta till 18-årsdagen och satsa på en Date eller Datejust. Även om de landar på 17-20k så är det ett bättre val som kommer hålla sig utmärkt över tid. Jag förknippar iallafall Rolex med deras automatverk snarare än de manuella och för 10k kan det innebära ett minst sagt tveksamt skick. Att köpa den billigaste Rolexen har en stor risk att bli "dumsnålt" på lång sikt.

Det kanske är bäst, ska ta mig en funderare.
 
Köpte själv nyligen en Rolex Datejust efter min 16:årsdag. Tycker verkligen att du borde spara tills du har pengar till en sådan. Det kommer vara det bättre alternativet längre fram! :)
Jag rekommenderar att gå på antingen en 1601 eller 1603. En sådan kan du hitta utan servicebehov för cirka 19-21k. Jag gillar verkligen min, även fast jag förmodligen byter upp till en 16570 i sommar.
Risken med att gå på den du visar är som Whedda säger, det kan bli dyrare i slutändan.
Jag anser verkligen att Datejust 1601 is the way to go! :D
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag skulle rekommendera longines legend diver i det prisspannet. Rolex kommer iofs alltid vara Rolex men då hade jag inte kört på den modellen du siktar in dig på. Hade som whedda säger väntart ett år och kört på datejust men även eventuellt oysterquartz ifall du diggar kvartsklockor.
 

jonny

Breitling
Som många andra redan har sagt så tycker jag du borde vänta med Rolexen tills du har lite högre budget och kan köpa en mer ordentligt modell.

För 10 k så tycker jag du borde köpa antingen en lite äldre omega smp eller så kan du köra på en lätt begagnad tag heuer aquaracer båda är riktigt fina första klockor sen kommer du inte förlora någonting när det är dax att byta upp sig om 1 år eller så
 

Ricrob

Patek
Mest klocka för 10 lax, se bild nedan alt en skön Chronomat. KBK!

image.jpg
 

ErikM

Omega
Friends Of KS
Kör på en OysterDate! Jag har haft min i ett antal år och är supernöjd! Mest klocka för ca 10000kr! Du kommer ändå att skaffa fler klockor.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Välkommen till träsket Nielsen :)


Rolex 6694 sägs vara mycket trevlig av de som haft den, men våga gärna gå på nåt mer sportigt då de passar nästan alla tillfällen och klädval.

Här kommer lite förslag från mitt håll.
Omega Seamaster 300M Quartz:
CwhYEuX.jpg

En sådan kan du hitta här: http://www.chrono24.se/omega/seamaster-professional-quartz-mens-full-size--id3240039.htm?dosearch=true&goal_suggest=1&query=Omega Seamaster Professional&searchexplain=1&sortorder=1&dosearch=true&urlSubpath=/search/index.htm

Breitling Colt Superocean, A17045:


Denna säljer Izzeozcan här på forumet, du hittar annonsen här:
https://klocksnack.se/threads/breitling-colt-superocean-a17045.38982/

Vill du ha en ny klocka som du kommer bli sjukt nöjd med, samt ha halva budgeten kvar till roliga saker i sommar så säger jag:

Certina DS Action Diver:

Denna hittar du förslagsvis här: http://www.klockia.se/certina-ds-action-diver-c013.407.11.051.00

Glöm inte att kolla Fabian's tråd för mer rådgivning gällande ditt framtida klockköp,
https://klocksnack.se/threads/nybörjarguide-–-min-första-riktiga-klocka.36541/
Lycka till! :)
 
Om du är helt ny på klockor hade jag rekommenderat något mer i "instegs-sortimentet". Finns många roliga från Seiko <3000 kr.
 

antikmartin

Cartier
2-Faktor
Håller med. Dvs vänta in de sista kronorna och Sikta på en date just innan du köper Rolex
Inget fel på de manuella heller men som flera påpekar är det ju en risk med
Manuellt verk och skruvad krona ( den skall ju dras upp varannan dag ungefär och när man skruvat upp och i gängorna flera hundra gånger per år tar grejorna stryk och kostar säkert nära på klockans värde att renovera detta om gängorna går ( breitling tog 6200 iaf på en colt )
 

Nielsen

Breitling
Tack för alla svar!:)

SMPn är helt klart lockande men jag tror att den är något stor:(, se bild nedan med 38mm på handleden.
20150525_163340.jpg
 

rillesnille

Panerai
2-Faktor
Skulle nog reka en schysst Omega eller breitling superocean etc. Bra insteg och fullt möjligt att byta upp sig till DJ.
 
Min första riktiga Klocka var en Datejust ..jag lyckades klippa en för 12.000 med blå tavla! skitsnygga och en riktigt bra instegs modell för en billig slant! nu har dom gått upp lite men vänta tills du har råd då du sällan tappar pengar på en Rolex... köper du nå "billigt" märke förlorar du garanterat halva summan du lagt! lycka till :woot:
 
Topp