• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka från utlandet (EU). Hur betalar ni?

Hej!

Jag planerar beställa en dyrare klocka från ett annat EU-land och vad jag kan se finns det två vägar att gå i detta specifika fall:

1: Betala direkt hos leverantören. Du åker på växlingskurs av sämre modell samt att din bank tar ut en påslag normalt sett mellan 1.5-2%.

2: Du beställer via Klarna (ja de erbjuder detta). Klarna säger att de inte tar ut någon valutaväxlingsavgift om du har Klarnakortet men de verkar lägga på 2.5% påslag på växelkursen (som sedan presenteras vid köpet). Du har inte heller möjlighet att betala i lokal valuta enligt Klarna utan de kommer per automatik omvandla summan från EUR till SEK.

Någon som har erfarenhet av detta? Hur hade ni gjort? Vad blir billigast?

Kanske låter banalt men vill ju inte betala tusenlappar i onödan :)

Tack på förhand!

/D

Tjena,

Jag använder alltid Revolut. Om jag inte har helt fel så tar Revolut 1% i avgift när man växlar över 10000kr under en månad. Man kan annars skaffa premium för 105kr/månaden och växla obegränsat, vet ej hur det ser ut med bindningstid.
1000018731.png

Tjena,

Jag använder alltid Revolut. Om jag inte har helt fel så tar Revolut 1% i avgift när man växlar över 10000kr under en månad. Man kan annars skaffa premium för 105kr/månaden och växla obegränsat, vet ej hur det ser ut med bindningstid.
1000018731.png
Tack, ska absolut spana in! Du har ingen erfarenhet av direkt betalning vs Klarna? :) Antar att Revolut bakar in denna 1% genom att använda relativt dålig växelkurs? Om de ens växlar över från EUR till lokal valuta?

Tack, ska absolut spana in! Du har ingen erfarenhet av direkt betalning vs Klarna? :) Antar att Revolut bakar in denna 1% genom att använda relativt dålig växelkurs? Om de ens växlar över från EUR till lokal valuta?
Du växlar i appen, från sek eller vilken valuta du vill till önskvärd valuta. Jag tycker inte att växelkursen är dålig, men jag har inte heller full koll på vad konkurrenterna erbjuder.

När det har kommit till betalningar i andra valutor så har jag bara kört via Revolut så jag vet inte hur det funkar med klarna och annat.

Går det inte betala med kreditkort?
På en affär för 100K kostar det dig möjligtvis en extra tusenlapp sek i valutapåslag vs bank/revolut (som jag själv inte vet riktigt vad det är)
Men du får köptrygghet på helt annat sätt än om du gör överföring,samt poäng/cashback om ditt kort har detta.

Ovanstående givet säljaren accepterar detta som betalningsmetod.

Jag kör vanlig sepa-överföring och tuggar i mig de ca 1,5% i valutapåslag. Själva transaktionen är ju gratis.

Vid ett köp på 50k så blir det ytterligare 750:- på grund av påslaget - vilket fortfarande blir många tusenlappar billigare totalt jämfört med att handla i Sverige. Inte värt att krångla med tex Revolut enligt mig.

Jag kör vanlig sepa-överföring och tuggar i mig de ca 1,5% i valutapåslag. Själva transaktionen är ju gratis.

Vid ett köp på 50k så blir det ytterligare 750:- på grund av påslaget - vilket fortfarande blir många tusenlappar billigare totalt jämfört med att handla i Sverige. Inte värt att krångla med tex Revolut enligt mig.
Jag må vara trög,men vilken marknadsaktör menar du/ni har bättre växelkurs än svensk bank oavsett om deras valutapåskag är en eller tio procent?
Det är väl kursen ni betalar som är av intresse?
Inte vad något påslag mot avista som i stort sett är omöjligt att få som privatperson är. Vid transaktioner över tre miljoner sek är det marketsavdelningingen på din bank du ska prata med för att få ner kursen på,i mitt fall,några ören. Dvs maximalt 0.5%

Jag må vara trög,men vilken marknadsaktör menar du/ni har bättre växelkurs än svensk bank oavsett om deras valutapåskag är en eller tio procent?
Det är väl kursen ni betalar som är av intresse?
Inte vad något påslag mot avista som i stort sett är omöjligt att få som privatperson är. Vid transaktioner över tre miljoner sek är det marketsavdelningingen på din bank du ska prata med för att få ner kursen på,i mitt fall,några ören. Dvs maximalt 0.5%
Det var precis det som var min poäng. Revolut är normalt marginellt billigare med 1% påslag på interbankkursen. Svenska banker tar generellt 1,5%, alltså inte värt att hålla på att krångla med Revolut enligt mig.

Den stora skillnaden blir ju om du jämför med växlingskursen på tex C24 som är riktigt usel. Alltså bättre att hitta klockan man vill ha på C24 och sedan göra upp affären med säljaren "på sidan om". Bättre valutakurs och ingen provision gör många tusenlappar.

Senast ändrad:
Instämmer med övriga, Revolut är det bästa alternativet vid växling av större belopp. Jag tror att bankerna tar mer än 1,5% valutapåslag, men det kan vara värt att kolla upp med din egna bank. Tänk på att banken ofta lägger på valutapåslaget på högsta (sämsta) intradagskursen oaktat exakt när du genomförde transaktionen. Med Revolut så ser du exakt vilken kurs du får innan du trycker igenom den.

Tillbaka
Topp