• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka går för snabbt

Spree

Breitling
Hej!
Lite kort bakgrundshistoria: Började leta efter att inköpa en klocka till min 18 årsdag. Hittade ingen klocka som lockade, tills en dag hittade jag den perfekta i en katalog hus magnussons ur i Göteborg. Bestämde mig för att beställa den då. Cirka 3 veckor senare ringer magnussons och beklagar att klockan inte längre görs, och att det inte finns någon möjlighet att inköpa den. Här började letandet efter en affär som hade den. Började till och med titta på spanska och polska sidor för att se om de kunde beställa klockan. Men sen en dag lyckas mywatch.nu hitta den hos step in watch center i Stockholm, och jag blir såklart skitglad.

Problemet: Efter cirka en månad nu har jag insett att klocka går cirka 20 sekunder för snabbt varje dygn. Riktigt störande och självklart något som skall fixas. Men vem vänder jag mig till? Pratade med Jarl Sandin i Göteborg idag och de kunde antingen "rucka" den för 300kr, vilket dem inte kunde garantera att problemet skulle fixas. 300kr är inga stora summor, så skulle lätt kunna chansa med det. Problemet med detta är att killen som jag pratade med var osäker om garantin försvinner och jag inte längre skulle kunna använda mig av lösning 2.
Lösning 2: Eller att dem kunde skicka den till Certina, problemet här är att det skulle ta 4-8 veckor och en kostnad på 500kr (kostnaden är inte problemet)

Sen så vet jag inte vad gråhandlaren, i detta fall mywatch har för skyldighet att hjälpa mig med detta? Och vad har step in center i Stockholm för ansvar då jag köpte den via mywatch? Kan jag begära något av dessa?

Ber om ursäkt för den långa och kanske kaotiska tråden. Men detta är mitt tankesätt just nu. Hoppas någon kan ge mig tips vad jag skall göra! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
En Certina alltså? Vad har den för spec vad gäller gångavvikelse? Lämnar du in den för garantifix hos en AD så ska det inte kosta något.
 

Eqn

Panerai
Har du ett cert som är stämplat? Och isåfall vilket datum? Om klockan fortfarande är under fabriksgaranti skall de fixas gratis, valfri ÅF bör kunna hjälpa dig
 

Spree

Breitling
En Certina alltså? Vad har den för spec vad gäller gångavvikelse? Lämnar du in den för garantifix hos en AD så ska det inte kosta något.
I manualen står det + - 30 sekunder. Personalen på Jarl Sandin sa dock tydligt att det är något fel på den. Trots detta ville dem ha en kostnad för att fixa den?
 

Spree

Breitling
Har du ett cert som är stämplat? Och isåfall vilket datum? Om klockan fortfarande är under fabriksgaranti skall de fixas gratis, valfri ÅF bör kunna hjälpa dig
Cert är stämplat av step in watch center, med serienr, modellnr och datum. Datum visar 03-20-19.
 

Spree

Breitling
Då har du garanti, men om den går inom spec är du inte hjälpt av de. En ruckning bör få ner avvikelsen
Personalen sade tydligt att den inte ska gå så fel (trots inom spec) så därav tycker jag det är lite konstigt att dem ville he betalt för det. Han sa även att garantin kan försvinna om man gör en ruckning. Skulle du fortfarande rekommendera det?
 

Spree

Breitling
Står det + - 30 i manualen och den fortar sig 20 så går den inom spec och är då inget garantiärende

Ruckning är nog det enda som gäller
Rekommenderar du att utföra en ruckning nu? Har sett några trådar här på klocksnack som säger att det kan ta några månader innan urverket "sätter sig" och dessutom enligt personalen så lär garantin försvinna?
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Rekommenderar du att utföra en ruckning nu? Har sett några trådar här på klocksnack som säger att det kan ta några månader innan urverket "sätter sig" och dessutom enligt personalen så lär garantin försvinna?
Jag skulle avvakta ett par veckor iallafall

Går den fortfarande +20 och du inte är nöjd med det så är det bara ruckning som återstår
 

marw

Panerai
2-Faktor
Den går ju inom spec? För övrigt är angiven spec under speciella omständigheter som du kan läsa mer om på forumet. Om ngn svarat dig att det är fel på klockan så har de svarat fel.
Använd klockan över ngn månad och se hur den går. Pröva att lägga den i lite olika positioner över natten, läs mer på forumet. Stör du dig på avvikelsen så be en seriös urmakare rucka den men bråka inte om garanti ärende då den går inom spec.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Att urverket "sätter sig" verkar de flesta överens om är en myt. OM det ändå ligger något i det det handlar det om små skillnader på någon sekund eller så. Däremot kan dina dagliga rutiner påverka och så även temperatur. En automat går ofta ngt saktare när det är varmt men detta varierar med kvalitet på balansfjöder o annat. Anyway....En ruckning är ju en mycket enkel o normal fix som bara handlar om att ställa en "juster skruv" o sedan följa upp värden efter det o kanske justera igen.
Sedan kan du ha ha ganska stora skillnader på om klockan bärs eller ligger "dial up" dial down" eller på sidan med krona upp eller ned. Detta kan du kolla med en bra app och några dagars mätningar. Watch check för Android är en bra sådan tex. Ibland kan man utnyttja skillnaderna för att jämna ut gången. Om den tex fortar sig på dagen o dial down råkar vara den långsammaste positionen så låter man klockan vila i den.
På så vis kanske du får klockan att gå "bra nog" och kan avvakta en ruckning till senare eller när garantin ändå gått ut.
 

Spree

Breitling
Den går ju inom spec? För övrigt är angiven spec under speciella omständigheter som du kan läsa mer om på forumet. Om ngn svarat dig att det är fel på klockan så har de svarat fel.
Använd klockan över ngn månad och se hur den går. Pröva att lägga den i lite olika positioner över natten, läs mer på forumet. Stör du dig på avvikelsen så be en seriös urmakare rucka den men bråka inte om garanti ärende då den går inom spec.
Absolut. Tack för svar. Ska nog försöka prata med någon annan hos Jarl Sandin i framtiden.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Mät av tiden mot ett atomur under några dygn, anteckna och byt därefter position under natten. Upprepa och hitta bäst nattpisition. Då kan du minimera avvikelsen, men som sagt, säger specen +-30spd så kan man inte vara för petig. Med största sannolikhet är positionsavvikelserna så stora att den inte går att rucka till att hålla tiden asbra.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@Spree Nu har du ju fått massa input, så jag har inte så mycket att tillägga där. Först är jag nyfiken på vilken modell du köpt, bara för att det är kul att veta. Sedan skulle jag som själv har lite ”tidshållningsOCD” tipsa om att titta på Certina Precidrive modeller till nästa köp. Kvartsklockor som har en avvikelse runt 20 sekunder/ÅR :).
Välkommen hit!
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Standard 2824 borde ju gå att regulera till en väldigt liten gångavvikelse. Jag hade lämnat in för regulering.
 

HSK

Patek
2-Faktor
@Spree Nu har du ju fått massa input, så jag har inte så mycket att tillägga där. Först är jag nyfiken på vilken modell du köpt, bara för att det är kul att veta. Sedan skulle jag som själv har lite ”tidshållningsOCD” tipsa om att titta på Certina Precidrive modeller till nästa köp. Kvartsklockor som har en avvikelse runt 20 sekunder/ÅR :).
Välkommen hit!
Är inte precidrive speccade till +/-10spy?
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag tror inte att Precidrive är specade till 10spd. Snarare mer än dom 25 som gäller för de varianter av verket som certats.
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Screenshot_20190502_200256_com.android.chrome.jpg
 
Topp