• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka gick sönder, köpa ny eller laga?

LudwigAberg

Breitling
Hej! Får väl först ta och säga att jag är helt ny här. Jag är ingen stor entusiast av klockor men tänkte att det aldrig är fel att söka råd från folk som kan sin sak. Lite bakrund:
Fick för lite mer än 2 år sen en Certina DS Podium Titanium. Igår så trillade jag och självklart lyckades glaset få sig en rejäl skråma. Tyvär föll också en splitterbit ner i uret, men den verkar annars ha klarat sig och går. Klockan är lite sliten men allt funkar som det ska och bytte nyligen batteri. Söker lite råd om vad jag bör göra nu:
Är det är värt att lämna in hos en urmakare för lagning? Som jag förstår det är det rätt dyrt och inget som är särskilt lätt att göra själv?
EDIT: Med länken menar jag orginallänken i stål, inte läderbandet på bilden.
Har väl inte tänkt att ha klockan i all evighet men just nu går jag i gymnasiet så har inte världens spelrum även om jag har en del besparingar. Funderade då om det var smartare att spara pengarna som reparationen skulle kostat för att eventuellt köpa en ny klocka istället då. Eventuellt skulle jag då kunna sälja denna men vet inte riktigt vad den kan vara värd med tanke på att både länken och klockan har rätt tydligt slitage. Köper folk sånna "renoveringsobjekt" här eller är det dags att bara lägga den bakom sig?
Har sett att det t.ex. ligger en Certina Action Diver automat uppe som jag tycker är fin.

Vad skulle ni göra i min sits? Jag uppskattar alla råd och ber om ursäkt för det något förvirrande inlägget, förtydligar mig gärna om något var oklart.
IMG_20161017_182055.jpg
IMG_20161017_182110.jpg
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Snygg klocka och tråkigt att höra!
Med lite tur kanske någon här på forumet kan hjälpa till att byta glas till en rimlig peng :)

Vart bor du förresten? Finns säkert någon som kan tipsa om någon lokal urmakare som inte tar overkliga priser.

Jag köper den gärna onödigt billigt annars så jag har något nytt som jag kan planera att renovera men bara låta ligga i lådan som alla andra "projekt" ;)
 

LudwigAberg

Breitling
Snygg klocka och tråkigt att höra!
Med lite tur kanske någon här på forumet kan hjälpa till att byta glas till en rimlig peng :)

Jag köper den gärna onödigt billigt annars så jag har något nytt som jag kan planera att renovera men bara låta ligga i lådan som alla andra "projekt" ;)
Ja, det hade ju varit fantastiskt att hitta någon som kunde hjälpa till med ett byte. Tycker också om den, gillar Certina starkt. Men har en känsla av att jag kommer betala ett sjukt överpris för ett byte hos en urmakare. Senaste gången jag var där för att laga en av knapparna som hade trillat av kostade det typ 700 spänn, kändes lite orimligt för en knapp. Men antar att jag får gå dit och höra vad de säger.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Hej! Får väl först ta och säga att jag är helt ny här. Jag är ingen stor entusiast av klockor men tänkte att det aldrig är fel att söka råd från folk som kan sin sak. Lite bakrund:
Fick för lite mer än 2 år sen en Certina DS Podium Titanium. Igår så trillade jag och självklart lyckades glaset få sig en rejäl skråma. Tyvär föll också en splitterbit ner i uret, men den verkar annars ha klarat sig och går. Klockan är lite sliten men allt funkar som det ska och bytte nyligen batteri. Söker lite råd om vad jag bör göra nu:
Är det är värt att lämna in hos en urmakare för lagning? Som jag förstår det är det rätt dyrt och inget som är särskilt lätt att göra själv?
EDIT: Med länken menar jag orginallänken i stål, inte läderbandet på bilden.
Har väl inte tänkt att ha klockan i all evighet men just nu går jag i gymnasiet så har inte världens spelrum även om jag har en del besparingar. Funderade då om det var smartare att spara pengarna som reparationen skulle kostat för att eventuellt köpa en ny klocka istället då. Eventuellt skulle jag då kunna sälja denna men vet inte riktigt vad den kan vara värd med tanke på att både länken och klockan har rätt tydligt slitage. Köper folk sånna "renoveringsobjekt" här eller är det dags att bara lägga den bakom sig?
Har sett att det t.ex. ligger en Certina Action Diver automat uppe som jag tycker är fin.

Vad skulle ni göra i min sits? Jag uppskattar alla råd och ber om ursäkt för det något förvirrande inlägget, förtydligar mig gärna om något var oklart.
IMG_20161017_182055.jpg
IMG_20161017_182110.jpg

Jag tycker du ska kila in till en urmakare, kolla gärna på fler än ett ställe och hör vad det skulle kosta att byta glas innan du bestämmer dig. Jag vet inte hur skadad länken är men den kanske går att reparera. Kolla även upp vad din hemförsäkring säger, du kanske kan få glasbyte och reparerad länk mot självrisk. Synd att bara avveckla den. Det är en trevlig klocka, jag har haft en likadan fast i stål .
 

JohnDoe

Rolex
Ping: Någon som har en aning om vad som är en rimlig värdering för den i nuvarande skick? Fick PM om att sälja men vill bara inte gå med på något bananas. http://www.chrono24.se/certina/ds-podium-titanium-rrp-620--id4749595.htm - Här är den exakta modellen. http://imgur.com/a/4bZLB här är två bilden med stålkedjan
De där brukar inte vara så dyra. Nypriset som du själv hittade låg ju på 5k. På kaplans.se brukar det alltid vara ett gäng liknande på både klock- och pantauktionerna. Finns en liknande utan kronograf men titan som ligger osåld i butik för 1800kr. http://www.kaplans.se/sv/butiken/vara/1264340
Med skadad länk och trasigt glas är den tyvärr inte värd så mycket på beg marknaden.
Här i stockholm så har du farfars klocka (http://www.farfarsklocka.se) men vet inte om han tar in kvartsur. Abc urmakaren på hornsgatan kanske kan hjälpa dig.
 

LudwigAberg

Breitling
Var inne på klockmaster idag och han sa de skulle kosta mellan 1200-1400 vilket jag inte nappade på. Känns isf roligare att lägga de pengarna på en ny klocka. Frågan är då vad man ska göra med denna? Kanske lägga upp som en annons eller så här på KS för någon händig att ta sig an? Vad skulle ni gjort?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Var inne på klockmaster idag och han sa de skulle kosta mellan 1200-1400 vilket jag inte nappade på. Känns isf roligare att lägga de pengarna på en ny klocka. Frågan är då vad man ska göra med denna? Kanske lägga upp som en annons eller så här på KS för någon händig att ta sig an? Vad skulle ni gjort?

Lät prisvärt, även om du nu valde att avböja.

Jag råkade ut för ungefär samma grej med min DS Podium.
Lade den på biltaket till bilen som frun körde iväg med. Asfalt mötte sedan klocka.

Eftersom det var en klocka jag fått av min fru i present vid examen så fanns det liksom aldrig något att tänka på. Den lämnades in till lokal urmakare som gav prisförslag på 4.5xx kr(!) för byte av boett och verk (baklock fick jag också nytt, men det gamla sattes tillbaka då de inte kunde ordna nytt LE-numrerat)!
...men som sagt - det fanns aldrig så mycket att fundera på!
Kom dock på att man faktiskt skulle kunna nyttja försäkringen för en gångs skull. Summa summarum landade istället på 1.500 kr.

Edit: Sitter faktiskt runt armen just idag...
IMG_5691.JPG
 

LudwigAberg

Breitling
Lät prisvärt, även om du nu valde att avböja.

Jag råkade ut för ungefär samma grej med min DS Podium.
Lade den på biltaket till bilen som frun körde iväg med. Asfalt mötte sedan klocka.

Eftersom det var en klocka jag fått av min fru i present vid examen så fanns det liksom aldrig något att tänka på. Den lämnades in till lokal urmakare som gav prisförslag på 4.5xx kr(!) för byte av boett och verk (baklock fick jag också nytt, men det gamla sattes tillbaka då de inte kunde ordna nytt LE-numrerat)!
...men som sagt - det fanns aldrig så mycket att fundera på!
Kom dock på att man faktiskt skulle kunna nyttja försäkringen för en gångs skull. Summa summarum landade istället på 1.500 kr.

Edit: Sitter faktiskt runt armen just idag...
IMG_5691.JPG
Fin! Problemet är väl kanske inte priset i sig men snarare priset jämfört med klockans totala värde, vilket antagligen inte är så mycket högre än den reparationskostnaden.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Fin! Problemet är väl kanske inte priset i sig men snarare priset jämfört med klockans totala värde, vilket antagligen inte är så mycket högre än den reparationskostnaden.
Det förstår jag så klart.
Ur ekonomisk synpunkt är det säkert bäst att slänga upp denna på Tradera som den är - där får du säkert några hundringar för den.

Hade affektionen inte vägt in i mitt fall så hade jag givetvis inte accepterat ett prisförslag på över fyratusen kronor.
 

Psykel

Patek
Om du är sugen på en DS Action så har jag en som jag funderar på att släppa. PMa om du skulle vara intresserad!
 
Det är väl ett kvartsverk i den där ? Jag hade absolut tagit tillfället i akt att gå över till riktiga klockor med mekaniska urverk. Annars, om du prompt ska ha kvar klockan, så går det ju att ordna med glasbyte vid behov.

Vänligen
Forumets undersköterska

Så Quartz klockor är låtsasklockor då? Ska man resonera riktigt ur då så blir det ju ett timglas man ska ha! Det enda rätta!
 
Om du går på gymnasiet finns det viss chans att du fortfarande bor hemma (inget illa menat). Skadan bör då med all sannolikhet gå på dina föräldrars hemförsäkring, det kan vara till fördel om de har förmånliga villkor för sin drulleförsäkring.

Men generellt tycker jag att du absolut ska laga den! Klockor, oavsett värde, är en av de få områden där den hemska slit-och-släng-mentaliteten inte har slagit igenom fullt ut och bara av den anledningen är det värt att laga klockan. Du kommer vara glad för det om några år.

Rent ekonomiskt förstår jag att det kan kännas som idioti att laga en klocka för samma pengar som sitt värde. Men klockor är så mycket mer än deras värde i pengar. Känner du ingen koppling till klockan så visst, köp en ny. Men om du känner minsta lilla emotionell koppling till den, gå utan klocka i ett par veckor/månader, spara ihop slantarna och låt den lagas. Det kommer kännas värt när du tar på dig den igen!:)
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Har en tissot med kvartsverk som fick sig en rejäl smäll. Att inte fixa det va inget alternativ för mig. Bytte hela urverket och glas men som tur va gick det på försäkringen.

Men att lägga samma pengar som en ny klocka är svårt om det inte finns ett extremt sentimentalt värde i den.

Hoppas det löser sig.
 

LudwigAberg

Breitling
Update såhär några månader senare. Bestämde mig för att lämna in den hos en urmakare. Skulle kosta runt tusenlappen. Även om det svider lite som fattig ungdom är det trots allt billigare än att köpa en ny klocka i klassen och framförallt slipper denna ruttna till döds :D Nu ska jag kika på några schyssta band för att ge den nytt liv. Jag tar väldigt gärna emot tips på hur man kan polera/slipa Länken till klockan, det skulle verkligen vara trevligt. :)
 
D

Deleted member 14209

Guest
Update såhär några månader senare. Bestämde mig för att lämna in den hos en urmakare. Skulle kosta runt tusenlappen. Även om det svider lite som fattig ungdom är det trots allt billigare än att köpa en ny klocka i klassen och framförallt slipper denna ruttna till döds :D Nu ska jag kika på några schyssta band för att ge den nytt liv. Jag tar väldigt gärna emot tips på hur man kan polera/slipa Länken till klockan, det skulle verkligen vara trevligt. :)

Kul att du behöll! Du får lägga upp bild när den är klar! :)

Vet inte hur man kan polera länken, men som du är inne på kan du ju köpa något/några band att variera med? Typ gummi, läder i rallystuk?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Update såhär några månader senare. Bestämde mig för att lämna in den hos en urmakare. Skulle kosta runt tusenlappen. Även om det svider lite som fattig ungdom är det trots allt billigare än att köpa en ny klocka i klassen och framförallt slipper denna ruttna till döds :D Nu ska jag kika på några schyssta band för att ge den nytt liv. Jag tar väldigt gärna emot tips på hur man kan polera/slipa Länken till klockan, det skulle verkligen vara trevligt. :)
Du kan alltid dra lärdom här.
https://klocksnack.se/threads/diy-borsta-polerade-mittlänkar.21816/page-2
 
Topp