• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka ihopsatt av olika märken

juco11

Basic
Hej! Undrar om nån vet om det är lagligt att montera ihop en klocka av olika märken?
Till exempel: Omega urtavla , Seiko urverk , Citizen boett osv. Det kan ju inte kallas original självklart, och inte ens franken…

Ja, du får naturligtvis göra vad du vill med sakerna du köper. Varför man skulle vilja göra det är en annan fråga men vill man och har råd så varför inte? 🙂

Ok, tänkte att jag har massor med klockdelar. Har till exempel en Rado urtavla som passar med en Miyota kvarts urverk och en Wilson boett.

Har nån ihopplock sen tidigare och många som vill köpa dem . Men är lite orolig om jag blir skyldig till att sälja fejk. Påstår dock aldrig att det är original , utan förklarar utförligt vad som gjorts med klockan.

Kommer väl se helknas ut och har svårt att förstå varför någon skulle vilja köpa något sådant men kör hårt.

Får vibbar av den här från H Moser & Cie, men där var det ju mer designstöld..

hd-h--moser-et-cie-swiss-icons-watch.jpg

Har nån ihopplock sen tidigare och många som vill köpa dem . Men är lite orolig om jag blir skyldig till att sälja fejk. Påstår dock aldrig att det är original , utan förklarar utförligt vad som gjorts med klockan.
Nej, däremot kan det kanske bli lite svårt att dels få någon urmakare att vilja sätta ihop prylarna och även sälja den om det skulle bli aktuellt i framtiden men det beror lite på vad det är för modifieringar du har tänkt dig.

Vare sig modifieringen är synlig eller ej så är det jättebra att du är tydlig och informerar om det! Problemet med s.k. frankens är egentligen oftast bristen på information som leder till besvikelse osv. och har gett det ett dåligt namn.

En smakfull modifiering i sig kan ju höja en klocka rejält om det ser bra ut och är ordentligt utfört.

Ett annat potentiellt problem är kompatibiliteten mellan olika delar och bara för att de har samma ytterdiameter innebär det inte nödvändigtvis att delarna kan bytas fritt mellan klockorna och jag kan tänka mig att det är många urmakare som tackar nej till projektet just p.g.a. risken att något inte passar eller att modifieringen kan leda till problem på olika sätt men om du funderar på vad du vill ha för kombination av olika delar och sedan hör dig för så finns det säkert någon där ute som tar sig an ditt projekt.

Lycka till och återkom gärna med resultat om det blir av! 😊

Nej, däremot kan det kanske bli lite svårt att dels få någon urmakare att vilja sätta ihop prylarna och även sälja den om det skulle bli aktuellt i framtiden men det beror lite på vad det är för modifieringar du har tänkt dig.

Vare sig modifieringen är synlig eller ej så är det jättebra att du är tydlig och informerar om det! Problemet med s.k. frankens är egentligen oftast bristen på information som leder till besvikelse osv. och har gett det ett dåligt namn.

En smakfull modifiering i sig kan ju höja en klocka rejält om det ser bra ut och är ordentligt utfört.

Ett annat potentiellt problem är kompatibiliteten mellan olika delar och bara för att de har samma ytterdiameter innebär det inte nödvändigtvis att delarna kan bytas fritt mellan klockorna och jag kan tänka mig att det är många urmakare som tackar nej till projektet just p.g.a. risken att något inte passar eller att modifieringen kan leda till problem på olika sätt men om du funderar på vad du vill ha för kombination av olika delar och sedan hör dig för så finns det säkert någon där ute som tar sig an ditt projekt.

Lycka till och återkom gärna med resultat om det blir av! 😊
Så här blev klockan.
F2A33609-EE89-4BC7-8090-953A29C58209.jpeg

Får vibbar av den här från H Moser & Cie, men där var det ju mer designstöld..

hd-h--moser-et-cie-swiss-icons-watch.jpg
Njae, deras poäng var en annan, men visst var det olika designer i en salig röra.

Njae, deras poäng var en annan, men visst var det olika designer i en salig röra.
Sant. Deras klocka drogs ju tillbaka - högst troligen pga att andra märken tyckte det var snyltande av deras design och att de inte ville se dessa bitar blandande i denna dagliga röra. Det var det jag misslyckades med att få fram. :D

Sant. Deras klocka drogs ju tillbaka - högst troligen pga att andra märken tyckte det var snyltande av deras design och att de inte ville se dessa bitar blandande i denna dagliga röra. Det var det jag misslyckades med att få fram. :D
Jag uppfattade det mer som att M&Cie satte foten på en öm tå när det gäller vissa tillverkare, dom som visste med sig att dom var allt annat än innovativa, och lever på gamla meriter. De ville inte att deras design skulle synas i det kritiska sammanhanget. Om M&Cie ville leverera en ögonöppnare för att man måste börja vara innovativa igen så kände nog de snarare att dom fick fingret rakt in i ögat 😜

Tillbaka
Topp