• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka inte rörd på 40år, vad göra först? Service?

D

Deleted member 1154

Guest
Om man hittar en klocka i en låda som inte är rörd på säg 40år ska man serva den innan man tar den ibruk?

Låt säga att den är "orörd" ska man då för att spara den och bevara värdet inte röra den alls, låta den ligga?

Har hört om man drar upp en klocka som inte gått på länge kan den paja om oljorna torkat ihop helt.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Låt säga att klockan köptes 1970, användes 10ggr sedan lades den i en låda.
2014 köper jag den

Ska jag
1. Lägga den i en låda och samla på den i 40år till
2. Serva den, sen lägga i låda, och dra upp den med jämna mellan rum?
 

fc2

Rolex
Om du ska använda den ska den definitivt servas. Skulle du byta olja på en bil som stått i en lada i 40 år?

Sedan tycker jag att man ska använda klockor, det är det de gjordes för.
 

McGyver

Rolex
1. Absolut
2. Varför köper du klockan?

Köper du en 40-år gammal bil och drar igång den utan att ha bytt olja och kollat upp packningar m.m. så..............well, testa - kan gå bra, kan bli dyrt! ;)

Edit: någon hann före!!!! :)
 

Marckus

Panerai
Gissar att du försöker tjäna en hacka på detta, och eftersom du inte verkar ha kompetens borde du fundera över om det är värt för dig att spekulera i klockor...
 
D

Deleted member 1154

Guest
Vad är "värt" .... Nu leker jag med en hypotes, men om en klocka är tillräckligt fin är det väl dumt att förstöra den....
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Beror ju på, har du tänkt att ha den som investeringsobjekt kan jag inte se någon nackdel av att bara lägga tillbaka den i lådan utan att serva?! Detta gäller så länge du inte använder den, har du tänkt att använda den så ska den servas direkt!


Kan en klocka ta skada av gamla oljor om den inte används? Intressant frågeställning!
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Vad är "värt" .... Nu leker jag med en hypotes, men om en klocka är tillräckligt fin är det väl dumt att förstöra den....
Varför ha en fin klocka om man inte kan använda den?
"I had a nice pair of rollerblades. I was afraid to wreck them, so I kept them in a box. Do you know what happened? I outgrew them. I never wore them outside. Only in my room a few times."- Kevin McCallister
 
D

Deleted member 1154

Guest
Nä men ni har helt rätt det jag är ute efter egentligen är att fråga vad ni tror om maximal värdeökning och hålla uret i bästa skick. Ska man använda en klocka kan man ju lika gärna köpa en ny och slita på den. Nä men jag är helt enkelt intresserad av att lägga nån klocka i en låda "bara för att" och förhoppningsvis skriver nån på ett sånt här forum att den är värd det dubbla om 5-10år... Men givetvis har man nog då bättre avkastning på börsen eller i fonder, det är mer att om man gillar klockor och designen på dem, och om 10-20år lär det väll finnas ännu färre i fint skick, speciellt om folk sliter på dem....
 
D

Deleted member 1154

Guest
Varför ha en fin klocka om man inte kan använda den?
"I had a nice pair of rollerblades. I was afraid to wreck them, so I kept them in a box. Do you know what happened? I outgrew them. I never wore them outside. Only in my room a few times."- Kevin McCallister

Visst, men är man född samlare så är man , :) då får man väll köpa 2 då, slita på ett par och använda ett par...
 
D

Deleted member 1154

Guest
Min ipadjag hade innan hade jag skydd under och putsade på, den jag har nu har jag inga skydd på, utan lägger den och rispar mot metallen och fettar på undersidan... Känns det bra? Svar ja... Kommer jag få lika mycket betalt som om jag haft skydd på den, troligen inte, skiter i det... Ett litet steg på väg
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Nä men ni har helt rätt det jag är ute efter egentligen är att fråga vad ni tror om maximal värdeökning och hålla uret i bästa skick. Ska man använda en klocka kan man ju lika gärna köpa en ny och slita på den. Nä men jag är helt enkelt intresserad av att lägga nån klocka i en låda "bara för att" och förhoppningsvis skriver nån på ett sånt här forum att den är värd det dubbla om 5-10år... Men givetvis har man nog då bättre avkastning på börsen eller i fonder, det är mer att om man gillar klockor och designen på dem, och om 10-20år lär det väll finnas ännu färre i fint skick, speciellt om folk sliter på dem....

Värdeökningen/(minskningen?) beror helt och hållet på vad det är för klocka.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Jag tror du har rätt bra tänk! Så länge som armbandsur kommer att vara populärt, så kommer klockor att stiga i värde... Speciellt tror jag äldre enklare ur kommer att ha den största procentuella värdeökningen, men då får du också realisera fler klockor när du känner att du vill sälja...

Detta är bara mina egna tankar så gör ditt eget val! :)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Det som är det fina är att är den värd nåt för mig idag är den värd nåt för mig om 10 år, det behöver inte nödvändigtvis handla om pengar utan att hålla en fin klocka i handen idag och hålla samma fina klocka i handen om 20år :) (och sen logga ut med ett leende)
Men självklart inte gå klocklös genom livet för det...
 
D

Deleted member 1154

Guest
Det som vore kul också i detta fall är ju om det finns "listor" på hur många exemplar en viss klocka tillverkats i tex. en omega.. Då borde man ju kunna få en hint om vad som kommer stiga i värde..

Tex. En commodore 64 kommer aldrig bli värd nåt i pengar räknat för det finns sånna extrema mängder...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det som är det fina är att är den värd nåt för mig idag är den värd nåt för mig om 10 år, det behöver inte nödvändigtvis handla om pengar utan att hålla en fin klocka i handen idag och hålla samma fina klocka i handen om 20år :) (och sen logga ut med ett leende)
Men självklart inte gå klocklös genom livet för det...


Ok, grejen är att om du tänkt att använda den något under de kommande 10 åren så ska den servas först. servar du den idag och väntar 10 år till, så ska den servas igen även om den bara använts ett par gånger... det är inte bara användningen som påverkar serviceintervallet utan även tiden (även om den inte används)
 
D

Deleted member 1154

Guest
Oki, så då låter man den ligga och rör den inte på 25 år sen servar man den för 10000värlsvaluta mynt och sen använder man den hårt, slår i dörrar, kaffekvarnen, rullarorn osv. Sen dör man :)
Sounds like a plan
 
D

Deleted member 1154

Guest
Men har man klockor man använder bara ibland, ska man dra upp dem ibland "bara för att" och köper man en watchwinder mår klockan bra av att rotera och hållas igång år efter år..
En dator sägs ju hålla bättre att va igång jämt än att slås på och av hela tiden...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Oki, så då låter man den ligga och rör den inte på 25 år sen servar man den för 10000värlsvaluta mynt och sen använder man den hårt, slår i dörrar, kaffekvarnen, rullarorn osv. Sen dör man :)
Sounds like a plan


Skillnaden är väl om den är i behov av nya delar så kommer de att vara saftigt mycket dyrare om 25 år! ;) servar du den idag och låter den ligga, så kommer du enbart behöva hitta en urmakare (om sådana fortfarande finns) som kan modellen...
 
D

Deleted member 1154

Guest
Skillnaden är väl om den är i behov av nya delar så kommer de att vara saftigt mycket dyrare om 25 år! ;) servar du den idag och låter den ligga, så kommer du enbart behöva hitta en urmakare (om sådana fortfarande finns) som kan modellen...

Okej, där finns ju ett orosmåln på himlen att klockorna kanske vänder ner i värde för ingen vet hur de servas och inga delar finns att uppbringa :-( . Serva allt nu kanske är det bästa. Och en klocka lär väl knappast sjunka i värde av en service rätt utförd... Men har den legat orörd kanske lockar vissa samlare...
 
D

Deleted member 1154

Guest
Börsen och sverige fonder är nog bättre då... Så köper man vilken klocka man vill för vinsten om 20 år
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Okej, där finns ju ett orosmåln på himlen att klockorna kanske vänder ner i värde för ingen vet hur de servas och inga delar finns att uppbringa :-( . Serva allt nu kanske är det bästa. Och en klocka lär väl knappast sjunka i värde av en service rätt utförd... Men har den legat orörd kanske lockar vissa samlare...


Grejen är ju att om du servar den behöver du ju inte vara orolig för att använda den. + Jag tror en samlare blir gladare över en klocka som han vet är servad för 20 år sedan och sedan inte använd, än att det är okänd servicehistorik men iaf inte är använd de senaste 20 åren... Jäklar vad sci-fi det här blev :)
 

Whedda

Rolex
Enkelt utryckt kan jag säga så här.

Står det Patek på tavlan och den är orörd sen 25 år är det en säkrare placering än en statsobligation. Den kommer inte gå ner i värde av att servas men däremot av att bäras och ev. Slitas på. Delar går inte sönder av att den ligger men en Patekservice utan delar om 25 år på en då halvsekel gammal klocka kan springa iväg det med. Är det inte en Patek eller unik och väldigt ovanlig klocka från någon av de främsta husen är det ren spekulation. Att lägga en Omega Seamaster i ett bankfack är inte garanti för någonting mer än en servicekostnad. Inte ens en Paul Newman Daytona behöver vara värd mer om 25 år. Svänger marknaden finns det betydligt ovanligare klockor än dessa.

Mitt råd är att som du är inne på satsa på börsen/fonder för avkastning och köpa det du vill bära de närmsta 25 åren istället. Har du tur så håller den värdet men att spelkulera klockor utan att ha spåkula eller vara väldigt insatt är mer riskfyllt än rysk roulette.

Mitt råd


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Topp