• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka med bästa länk för 5-10k?

JohannSebastian

Silver
2-Faktor
I min samling just nu är det endast min Orange Monster som har länk, i övrigt är det läder som gäller. Efter att ha klämt på Andhegs Exp1 och Uffes SubC ND så blir jag tårögd över hur härliga dessa länkar känns. Stabila, tunga, gedigna och vackra. Lite kläm på Bergströms på såväl Gatograde Gmt som Platina-daytona gjorde inget för att minska min gråtmildhet.

Nåväl, just nu är det ingen Rolex i sikte, budgeten för ett eventuellt kommande inköp ligger mellan 5 och 10 kilokronor. Men jag är sugen på en klocka med en riktigt stabil och bra länk. Nu vet jag ju att alla ni därute har provat både en, fem och femtio klockor, och säkert har betydligt större länk-erfarenhet än mig.

Så hjälp mig: Vilken klocka anser ni är utrustad med den bästa stållänken i prisintervallet som nämns ovan? Jag räknar med att köpa begagnat, så det är KS-priser och inte nypriser jag avser.

Hit me!

Ha en fortsatt bra helg!

/Klocksebbe

Certina ds action diver har en riktigt schysst länk bortsett från låset som är såntdär tråkigt standardlås man knäcker naglar på

ygyryhy2.jpg

I överkant av budgeten men dessa modeller samt electric blie omegan har bra länkar:)

Har själv tyvärr ingen erfarenhet av Oris, men de bilder jag sett här på forumet så ser både klockan och speciellt länken alldeles underbart gedigen ut

Sent from my iPad using Tapatalk

Min Oris Aquis (som snart är till salu igen) har den absolut mest gedigna och tunga länk jag någonsin har provat iaf. Fantastiskt skön också pga av det lilla mellanrummet mellan länkbitarna. Slår min Planet Ocean sett till länken.
pPtWpSm.jpg

Certina ds action diver har en riktigt schysst länk bortsett från låset som är såntdär tråkigt standardlås man knäcker naglar på
Den länken är faktiskt ganska rasslig enligt min mening. Definitivt klockans svagaste punkt. Förvisso bättre än Seiko SARB-länkarna. Men isf är länken på min Sinn 556 BETYDLIGT bättre... den är till och med ganska bra. Dock är det tveklöst en bra bit upp till Rolexlänkarna. Länken på min U1:a däremot är grym, men då har man å andra sidan med marginal passerat 10k.

Håller med om att oris är stabila och solida. Vill även slå ett slag för Fortis vars länkar, på de modeller jag klämt på, är riktigt fina.

Oris Aquis är ju en intressant idé. Hur är länken jämfört med de "vanliga" Oris-dykarnas länk? En TT1 är en gammal dröm, som legat i dvala ett tag...

/Klocksebbe

Den länken är faktiskt ganska rasslig enligt min mening. Definitivt klockans svagaste punkt. Förvisso bättre än Seiko SARB-länkarna. Men isf är länken på min Sinn 556 BETYDLIGT bättre... den är till och med ganska bra. Dock är det tveklöst en bra bit upp till Rolexlänkarna. Länken på min U1:a däremot är grym, men då har man å andra sidan med marginal passerat 10k.

Hmm... konstigt :/ jag är ganska kinkig med länkar. Jag skulle faktiskt säga att Certinalänken (bortsett från låset) håller bättre känsla än de gamla rollelänkarna (inte nya solida varianten).

Det här är är inte en åsikt, detta är fakta:

Bernhardt gör klockvärldens bästa länk, krona för krona, utan nån som helst konkurrens!! De är så jäkla stadiga, med solida, skruvade länkbitar, drygt 4 mm tjocklek, bra microjustering och ett grymt stabilt viklås!

Detta till klockor som kostar under 2000:- nya (Tex modellen Binnacle Diver med Miyota-verk...)

Dra en googlesök på reviews och kolla?! Jag har iaf inte sett Bernhardt förlora en jämförelse med nån i liknande prisklass... :)

IMG_3651.jpg

Det här är är inte en åsikt, detta är fakta:

Bernhardt gör klockvärldens bästa länk, krona för krona, utan nån som helst konkurrens!! De är så jäkla stadiga, med solida, skruvade länkbitar, drygt 4 mm tjocklek, bra microjustering och ett grymt stabilt viklås!

Detta till klockor som kostar under 2000:- nya (Tex modellen Binnacle Diver med Miyota-verk...)

Dra en googlesök på reviews och kolla?! Jag har iaf inte sett Bernhardt förlora en jämförelse med nån i liknande prisklass... :)

IMG_3651.jpg
Kanon, då har vi facit. Själv hade jag ingen aning om detta. Stäng tråden omedelbart!

Hmm... konstigt :/ jag är ganska kinkig med länkar. Jag skulle faktiskt säga att Certinalänken (bortsett från låset) håller bättre känsla än de gamla rollelänkarna (inte nya solida varianten).
Jag har lite svårt o fatta om du är ironisk eller inte... men förutsatt att du inte är det så kan du ju fundera över hur relevant det skulle vara att jämföra utrustningsnivån på en modern Opel med en 25år gammal Mercedes.

Jag har lite svårt o fatta om du är ironisk eller inte... men förutsatt att du inte är det så kan du ju fundera över hur relevant det skulle vara att jämföra utrustningsnivån på en modern Opel med en 25år gammal Mercedes.

Jag är inte ironisk alls. Jag jämför med länken som satt på min 2012 års Explorer 16570 som var ihålig, hade ett utstämplat lås i tunn stål och ryckte päls :/

Jag är inte ironisk alls. Jag jämför med länken som satt på min 2012 års Explorer 16570 som var ihålig, hade ett utstämplat lås i tunn stål och ryckte päls :/
Jaså, my bad. Har aldrig känt på den länken så det blir svårt att uttala sig men det låter konstigt. Hur som helst så har jag klämt på Certinan vid ett par olika tillfällen och länken är absolut ingen katastrof men heller inte särskilt upphetsande. Tycker klockan som helhet är prisvärd men inte extraordinär.

Kanon, då har vi facit. Själv hade jag ingen aning om detta. Stäng tråden omedelbart!
Prova den! Köp en beggad Bernhardt Globemaster! Om Du inte gillar kvaliteten på länken, och talar om vilken Du anser är bättre för samma pengar, så köper jag Globemastern av Dig för dubbla priset!! :)

Prova den! Köp en beggad Bernhardt Globemaster! Om Du inte gillar kvaliteten på länken, och talar om vilken Du anser är bättre för samma pengar, så köper jag Globemastern av Dig för dubbla priset!! :)
Asså jag tror dig! Jag kände bara att ditt bestämda uttalande krävde en bestämd uppföljning.

Tack för alla tips! Bernhardt skall jag kolla vidare på, Oris som sagt intressant, och Orient är ju också spännae. Inga fler idéer på riktigt bra länkar på klockor i prisspann 5-10 k begagnat?

/Klocksebbe

Jag har en Stowa Seatime som har riktigt trevlig länk. Finns ny inom budget, svåra att hitta begagnade, men då gott och väl inom.
Stowa9.jpg

Stowa11.jpg

Stowa24.jpg

Jag vill slå ännu ett slag för Fortis, länken på B-42-serien i synnerhet är en av mina personliga favoriter (lånad bild):

fortis-b-42-diver-gmt-3-time-zones-watch-3.jpg

Stämmer in i Oriskören.
Gamla Orislänkarna var bra, de nya ännu bättre.
Istället för många andras länkar är inte Oris bockad plåt i länklåsen, det är bastanta bitar frästa ur kallt stål.

In i affär med dig och kläm på en Aquis!

Tillbaka
Topp