• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka med särskild plats i samlingen? Varför?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

el_kron

Cartier
2-Faktor
Det finns många anledningar till att en klocka får en speciell plats i samlingen. Det kan vara status, pris, en särskild händelse, ett särskilt tillfälle som resulterar i en berättelse, som i sin tur gör den unik i samlingen. Det är dessa anledningar (förutom kanske just affektionsvärde, se länk till annan tråd nedan) som jag är intresserad av och Era berättelser.

Som exempel tar jag den här klockan. Det är en handvevad Seiko Seahorse från 1967, köpt på Tradera för en billig peng.

76598b80-278d-4171-8574-b1bb5fc7bb6d-jpeg.1430525


Det är även denna klocka, med exakt detta band jag hade på mig när min dotter föddes. Den kommer aldrig lämna samlingen och hon ska få den så fort hon blir tillräckligt gammal tänkte jag.

Vilka klockor har en särskild plats i Er samling och vad är anledningen till detta?


——————————
För klockor med affektionsvärde:
https://klocksnack.se/threads/tråden-om-klockor-med-affektionsvärde.124131/#post-3150661
 

el_kron

Cartier
2-Faktor
Skapade inte du nyligen en i det närmaste identisk tråd som blev låst av @yonsson? Har för mig att han länkade till tråden om affektionsvärde då...
Ja, men jag är fortfarande intresserad av folks berättelser och vilka klockor de handlar om. Jag håller inte med @yonsson om att min tråd var = den om affektionsvärde, så vi får se om den här tråden får leva och tar fart. I annat fall får jag posta i ovan nämnda tråd antar jag.
 

regnguden

Rolex
2-Faktor
Ja, men jag är fortfarande intresserad av folks berättelser och vilka klockor de handlar om. Jag håller inte med @yonsson om att min tråd var = den om affektionsvärde, så vi får se om den här tråden får leva och tar fart. I annat fall får jag posta i ovan nämnda tråd antar jag.
Trägen vinner, så vi får se vad domen blir. Trevlig historia om din Seiko och härligt band du verkar ha till den oavsett!
 

el_kron

Cartier
2-Faktor
Ännu en särskild klocka i min samling, även den en Seiko, modell SNZH57j1. Köpte den på nätet, hyfsat billig även om den här ”j”-varianten var lite dyrare. Här med en am-länk.

E02AB6C0-D99F-4BFD-AC53-DE1307EC9F97.jpeg


Detta var också den första klockan som fick mig att fatta att det är skillnad på automatiska, mekaniska och quartz-verk. Jag tittade på sekundvisaren som svepte mjukt och ljuset föll på glaset och ett djup skapades. Det var hypnotiskt. Jag satte klockan mot örat och lyssnade.

Banalt kanske, men det var något som hände där och då som fick intresset att vakna till liv. Det är också förmodligen därför jag inte har lyckats göra mig av med den här klockan. Den har varit på tapeten tre gånger och varje gång jag tänkt sälja har jag ångrat mig. Antagligen stannar den också.
 
Senast ändrad:

dino

Omega
2-Faktor
Seiko SKX007 för min del. Jag plockade upp intresset för klockor av min farfar och ägnade hundratals timmar åt att kolla videos och läsa artiklar på vad som är en bra instegsklocka för billig (på den tiden studentpeng). Seiko blev givet med tanke på deras anrika historia och framförallt SKX som blivit en legend i klocksamlar-kretsar. Via en guide på Reddit om jag inte minns fel lyckades jag klicka hem en sprillans ny till bra pris direkt via Rakutens japanska sida. Knackigt översatt via Google Translate. Lyckan när den kom var obeskrivlig och den stannar föralltid även om klockan i sig inte är dyr har den ett stort sentimentalt värde.
 

el_kron

Cartier
2-Faktor
Seiko SKX007 för min del. Jag plockade upp intresset för klockor av min farfar och ägnade hundratals timmar åt att kolla videos och läsa artiklar på vad som är en bra instegsklocka för billig (på den tiden studentpeng). Seiko blev givet med tanke på deras anrika historia och framförallt SKX som blivit en legend i klocksamlar-kretsar. Via en guide på Reddit om jag inte minns fel lyckades jag klicka hem en sprillans ny till bra pris direkt via Rakutens japanska sida. Knackigt översatt via Google Translate. Lyckan när den kom var obeskrivlig och den stannar föralltid även om klockan i sig inte är dyr har den ett stort sentimentalt värde.
Ingen bild? Vad hade din farfar för klockor?
 

Yax

Breitling
received_234008994711934.jpeg
Tillhörde min svärfar, som dog hastigt för några år sedan. Han hade den runt 25 år, bar den varje dag. Den fick min fru som efter några månader i byrålådan tyckte att jag skulle ha den. Har precis kommit överens om att den ska gå vidare till vår son om drygt 18 år.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp