• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka med utseendemässiga drag som Submariner

wadstroem

Cartier
Hej.

Jag har börjat sukta lite efter en diver-inspirerad klocka, och framförallt med drag som en Submariner/SD. Nu menar jag naturligtvis inte till den gräns att det ser ut som en kopia eller ett plagiat, i stil med Ocean 1, men att till exempel bezeln har sådana drag. I övrigt så får klockan gärna ha en egen touch. Ett ganska utmärkt exempel är Certinas DS First, som är fantastiskt snygg, men som dessvärre är med kvarts-verk. Ett krav är att klockan är automatisk.

Skärmavbild 2015-01-02 kl. 17.52.15.png



Nu har ni kanske en hum om vad det är jag menar. Klockan ska hålla en i någon mån gedigen kvalitet, samt ligger söder om 10' i pris. Ovannämnda Certina samt Tissot är väl klockor som uppfyller dessa krav, men är öppen för förslag.

Med vänliga hälsningar,
wadstroem
 

Wi

NLA
2-Faktor
Hydroconquest är ett otroligt prisvärt alternativ! Lite roligare än Certina i min mening.

Går även att hitta beggade Seamaster Pro300 under 10k
 

wadstroem

Cartier
Fattar ingenting. Det där är ju inte ens en dykarklocka med oysterlänk. På vilket sätt är den lik en submariner? :bored:


Jag skrev "dykar-inspirerad" och "sub-inspirerad", och således har jag inga krav på att klockan ska vara varken en dykarklocka eller ha en oysterlänk, datumbubbla eller runda index-markeringar. Det jag är ute efter är utseendet, och framförallt boettens utseende, och för mig så finns det likheter mellan Certinan jag länkande och Submariner, framförallt bezeln, och det räcker för mig.

Submariner/Sea-Dweller är nästintill estetisk perfektion i mitt tycke, och det är det estetiska jag ute efter, men inte till den grad att det inte ser ut som ett trött plagiat.

Menar du att du inte ser någon likhet alls mellan en Submariner och Certinan?
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Jag skrev "dykar-inspirerad" och "sub-inspirerad", och således har jag inga krav på att klockan ska vara varken en dykarklocka eller ha en oysterlänk, datumbubbla eller runda index-markeringar. Det jag är ute efter är utseendet, och framförallt boettens utseende, och för mig så finns det likheter mellan Certinan jag länkande och Submariner, framförallt bezeln, och det räcker för mig.

Submariner/Sea-Dweller är nästintill estetisk perfektion i mitt tycke, och det är det estetiska jag ute efter, men inte till den grad att det inte ser ut som ett trött plagiat.

Menar du att du inte ser någon likhet alls mellan en Submariner och Certinan?
Tolkar jag dig rätt i att du vill ha en klocka med vridring alltså? Det är väl där du har likheten mellan Certinan och en Rolex-sub. Eller ja, svart tavla och kronan till höger också. Fältet är ganska öppet med andra ord :)
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Seiko har ett par modeller som bör kunna funka. Den ovan nämnda sumo, eller en begagnad marinemaster borde kunna funka. Skx007/9 har väl vissa likheter enligt din definition.

Kolla annars exempelvis CWC.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
"Menar du att du inte ser någon likhet alls mellan en Submariner och Certinan?"

Nej, jag tycker inte de är lika.

Det var väl ganska exakt vad du skrev: "Klocka med utseendemässiga drag som Submariner"

Vad du vill ha är väl troligtvis en klocka med ISO-kraven för en dykarklocka (vridring med lyspasta, visare med lyspasta, WR200m) och ska den även utseendemässigt vara någorlunda lik en sub som bör den ju ha runda index, kronan kl 3, oysterlänk och breda bandhorn, typ som "action diver" ovan

Edit: JoberMan hann före.
 

wadstroem

Cartier
"Menar du att du inte ser någon likhet alls mellan en Submariner och Certinan?"

Nej, jag tycker inte de är lika.

Det var väl ganska exakt vad du skrev: "Klocka med utseendemässiga drag som Submariner"

Vad du vill ha är väl troligtvis en klocka med ISO-kraven för en dykarklocka (vridring med lyspasta, visare med lyspasta, WR200m) och ska den även utseendemässigt vara någorlunda lik en sub som bör den ju ha runda index, kronan kl 3, oysterlänk och breda bandhorn, typ som "action diver" ovan

Edit: JoberMan hann före.


Well, jag får väl revidera mina uttalade krav på att klockan ska vara lik en Submariner. Jag ser hur som helst likheter, men det är klart att Action Divern är mer lik.

Och, du har nog rätt i att en oyster-länk är nödvändig, och framförallt snyggare än någon annan länk.
 

mace

Cartier
2-Faktor
"Va!? En Saab 99, den är väl inte det minsta lik en Saab 900!? Den ena har ju en tydligt knäckt bakrutelinje och helt andra lyktor - och ja grillen också, och backspeglarna. Det enda som är likt är väl att den har 4 hjul (och ett i bakluckan om man ska vara petig, och det ska man!) och att den är gjord av plåt."

Ds action diver är ett utmärkt förslag!
 

wadstroem

Cartier
Hej Wadstroem, jag fatta precis alla dagar vad du menar och jag har bara haft min sub i några dagar :cigar:. Alla dessa ninjas ned ref hit och ref dit omg :D ( inget illa ment bara lite) Nåja till saken har du kollat in Oris Aqua date 40 mm?
58903c837ab948c0d978b4523007163b.jpg
lånad bild ifrån nätet.



Tack för förslaget, måste säga att Oris-divern var betydligt snyggare än Certinan. Vad listar en 40mm på?
 

Björklund

Panerai
HC'n är väldigt trevlig.
Här är min 39mm. Kan eventuellt vara till salu... hoppas jag inte bryter någon forumregel nu men om någon skulle vara intresserad kan vi ta det via pm istället för att jag lägger in en skarp annons då jag inte är helt 100 på om jag vill sälja.

image.jpg
 
Topp