• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka nummer ett

racksingen

Breitling
Tja!

Skapar denna tråden i jakt på min första klocka! Vill inte kludda ner andras trådar så skapar en egen. Jag är rädd att hitta något bättre och ångra mig efter ett köp så förhoppningsvis kan ni hjälpa mig att sila fram eller bort lite alternativ.

Jag fick en Gant klocka i julklapp som jag gillade väldigt mycket, men samtidigt växte mitt klockintresse och jag ville genast ha något mer "klock-aktigt". Det slutade med att jag lämnade tillbaks klockan och nu är det dags att köpa ny.

Från början gillade jag de enkla dressade modellerna, rosé guld med läderband och romerska siffror. Då var jag inne på Tissot Carson och Le Locle modellerna. Sen upptäckte jag Tissot Visodate och Automatic III och började gilla day/date-modellrna. Just nu är jag inne på att köpa en Certina DS day date!

Jag vill alltså ha en automatisk klocka i prisklass 5-6 tusen, day/date, dressad modell, ska passa med länk och läderband (för variations skull), gärna 10 ATM. Inte dykar eller chronograf. Kan tänka mig en begagnad.

Har jag kanske redan hittat min klocka eller finns det fler konkurrenter där ute? ;-)
 

jhm

Panerai
Är det en DD eller motsvarande du suktar efter, så skulle du försöka hitta t ex en sån här begagnad. Kika på chrono24.se eller motsvarande. Troligtvis får du justera din budget något uppåt, men så brukar det bli för de flesta av oss. :)

tudor.png
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Tja!

Skapar denna tråden i jakt på min första klocka! Vill inte kludda ner andras trådar så skapar en egen. Jag är rädd att hitta något bättre och ångra mig efter ett köp så förhoppningsvis kan ni hjälpa mig att sila fram eller bort lite alternativ.

Jag fick en Gant klocka i julklapp som jag gillade väldigt mycket, men samtidigt växte mitt klockintresse och jag ville genast ha något mer "klock-aktigt". Det slutade med att jag lämnade tillbaks klockan och nu är det dags att köpa ny.

Från början gillade jag de enkla dressade modellerna, rosé guld med läderband och romerska siffror. Då var jag inne på Tissot Carson och Le Locle modellerna. Sen upptäckte jag Tissot Visodate och Automatic III och började gilla day/date-modellrna. Just nu är jag inne på att köpa en Certina DS day date!

Jag vill alltså ha en automatisk klocka i prisklass 5-6 tusen, day/date, dressad modell, ska passa med länk och läderband (för variations skull), gärna 10 ATM. Inte dykar eller chronograf. Kan tänka mig en begagnad.

Har jag kanske redan hittat min klocka eller finns det fler konkurrenter där ute? ;-)
Jag tror att du är på rätt spår.:) Kan stark rekommendera Certinan. Läs gärna min recension här.
0209-jpg.109189
 

racksingen

Breitling
Då har väl Tissot en del modeller som stämmer överens med dina önskemål (om jag förstått dig rätt).

Har kikat på den lite grann, men känns lite klumpig och tråkig, gillar inte visarna.
Hur beter sig dag-hjulet på Certinan? Slår den över kl 24.00 helt eller rullar det under dagen?
 

racksingen

Breitling
Är det en DD eller motsvarande du suktar efter, så skulle du försöka hitta t ex en sån här begagnad. Kika på chrono24.se eller motsvarande. Troligtvis får du justera din budget något uppåt, men så brukar det bli för de flesta av oss. :)

tudor.png

Riktigt snygg, det utseendet jag letar efter, så Certinan ligger ganska nära!
Vad heter modellen, Tudor Geneve?
 

jhm

Panerai
Riktigt snygg, det utseendet jag letar efter, så Certinan ligger ganska nära!
Vad heter modellen, Tudor Geneve?


Den heter Tudor Glamour och finns i både varianterna Date, Day/Date och Double Date. Finns flera olika sorters urtavlor och material. På länk, eller länder etc. Skulle gärna även puffa för Tudor Classic Date-Day. Nya kostar de betydligt mer en föreslagen budget om 5-6000, men de har mycket snygga modeller. Värt en look om inte annat, och goole är din vän. Varianten Glamour Double Date, har dessutom det fina ETA-verket 2892-A2, som är snäppet vassare än det modifierade 2824 som sitter i många av de andra varianterna, även Certinan som föreslogs tidigare. :)

Tudor Classic Date-Day
938687d563414683dedad61197bdc9b2.image.435x328.jpg

dsc0075mw.jpg

Unknown.jpeg



Tudor Glamour Double Date
tudor_glamour01-300x238.jpg

tudor-glamour-double-date-21.jpg


Alla bilder, ärligen stulna. ;)
 

jhm

Panerai
Tudor Day-Date tror jag den heter bara, nya heter kanske Tudor Glamour Day-Date (?). Finns massa olika refs beroende på årgång. Kika på chrono24 som nämnt!

Helt klart den mest tilltalande av alla länkade här. :)

Edit:
Too late .. :p


Tur, så slapp jag skriva att du hade fel. ;) Date-Day är det bara Classicmodellen som heter, Glamourserien heter Day Date som de flesta andra tillverkare även valt att kalla de modellerna. :)
 

jhm

Panerai
Den heter Tudor Glamour och finns i både varianterna Date, Day/Date och Double Date. Finns flera olika sorters urtavlor och material. På länk, eller länder etc. Skulle gärna även puffa för Tudor Classic Date-Day. Nya kostar de betydligt mer en föreslagen budget om 5-6000, men de har mycket snygga modeller. Värt en look om inte annat, och goole är din vän. Varianten Glamour Double Date, har dessutom det fina ETA-verket 2892-A2, som är snäppet vassare än det modifierade 2824 som sitter i många av de andra varianterna, även Certinan som föreslogs tidigare. :)

Tudor Classic Date-Day
938687d563414683dedad61197bdc9b2.image.435x328.jpg

dsc0075mw.jpg

Unknown.jpeg



Tudor Glamour Double Date
tudor_glamour01-300x238.jpg

tudor-glamour-double-date-21.jpg


Alla bilder, ärligen stulna. ;)


* läder
 

racksingen

Breitling
Tudor Day-Date tror jag den heter bara, nya heter kanske Tudor Glamour Day-Date (?). Finns massa olika refs beroende på årgång. Kika på chrono24 som nämnt!

Helt klart den mest tilltalande av alla länkade här. :)

Edit:
Too late .. :p

Tur, så slapp jag skriva att du hade fel. ;) Date-Day är det bara Classicmodellen som heter, Glamourserien heter Day Date som de flesta andra tillverkare även valt att kalla de modellerna. :)

Tackar! Känns dock som det är lite väl mycket pengar att hosta upp på första klockan i nuläget...
 

racksingen

Breitling
Denna modell skulle passa utmärkt! Inget som du skulle tröttna på, en väldigt bra klocka för pengarna!

Leder inte denna tråden mig till något bättre alternativ slår jag nog till på den :) Jag är lite dålig på att söka upp klockor måste jag erkänna, letar mest på klockia.se och googlar hej vilt. Omega Seamaster DeVille DD såg riktigt fin ut, men den överstiger nog också min budget?
 

jhm

Panerai
Leder inte denna tråden mig till något bättre alternativ slår jag nog till på den :) Jag är lite dålig på att söka upp klockor måste jag erkänna, letar mest på klockia.se och googlar hej vilt. Omega Seamaster DeVille DD såg riktigt fin ut, men den överstiger nog också min budget?


Om du har svårt att få en översikt, så gå in på uret.se då har du varumärkena till vänster, och när du klickar på ett märkesnamn, kommer även modellerna fram. Sen är det bara att browse:a tills ögonen blöder. ;)
 

nissenypon

Omega
2-Faktor
Om du har svårt att få en översikt, så gå in på uret.se då har du varumärkena till vänster, och när du klickar på ett märkesnamn, kommer även modellerna fram. Sen är det bara att browse:a tills ögonen blöder. ;)
Uret har ju också watchfinder funktionen längst upp till vänster, där kan du ju sätta en massa filter tex bara dag-datum klocka för 0-5000kr ?
 
  • Like
Reactions: jhm

MrJon

Cartier
Hamilton såg riktigt trevlig ut för den pengen ja. Hittade ett antal handlare i EU så den lär ju inte vara svår att få hem kvickt.
 

JayJay

Rolex
Jag gillar Certinan. Det är också den klocka jag själv hade gått på i det användnings- och prissegmentet.
 
  • Like
Reactions: jhm

racksingen

Breitling
Fick en liten rabattkod ifrån klockia.se på 400:-, så 6000:- för Certinan med ett extra länkarmband ligger ordern på! Har hört mycket gott om den så jag blir nog inte besviken med denna som första klocka :)
Tack för tipsen allihopa!
 
Topp