• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka på Arlanda

Case

Panerai
Jag tycker att Klockorna som hänger i taket i Terminal 5 på Arlanda har grymt snygga visare och tavlor. Synd bara att det är Breiting ;-)
image.jpeg

Vad finns det för armbandsur som har liknande. Sinn 556 A, typ , men finns det några fler? Vilken Seiko är mest lik?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Finns massor med Seiko-moddar som har Bell&Ross-stuk. Hittar du ingen klar så kan du säkert köpa prylar från typ yobokies och styra själv.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor

Finns massor med Seiko-moddar som har Bell&Ross-stuk. Hittar du ingen klar så kan du säkert köpa prylar från typ yobokies och styra själv.
Rätt kul hur man lånar fram och tillbaka. Kom oxå att tänka på B&R som i sin tur fick mig att tänka på klockan som inspirerat cockpit designen om jag förstått det rätt. Gillar bägge även om jag förstås skulle föredra den undre. (Om ngn mot förmodan har en så hör av dig. Skulle gärna se den live).
Bell-Ross-Aviation-collection.jpg
2628-004A.jpg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Rätt kul hur man lånar fram och tillbaka. Kom oxå att tänka på B&R som i sin tur fick mig att tänka på klockan som inspirerat cockpit designen om jag förstått det rätt. Gillar bägge även om jag förstås skulle föredra den undre. (Om ngn mot förmodan har en så hör av dig. Skulle gärna se den live)
Bell-Ross-Aviation-collection.jpg
2628-004A.jpg
Menade för all del bara att köpa visare och länplig tavla för en skx-mod. Fyrkantigt är inte för alla. :)
 

Sorubim

Audemars
Rätt kul hur man lånar fram och tillbaka. Kom oxå att tänka på B&R som i sin tur fick mig att tänka på klockan som inspirerat cockpit designen om jag förstått det rätt. Gillar bägge även om jag förstås skulle föredra den undre. (Om ngn mot förmodan har en så hör av dig. Skulle gärna se den live).
Bell-Ross-Aviation-collection.jpg
2628-004A.jpg
Sen så var det något om att Trintec var först (i USA?) med att patentera en "Altimeter Clock".
http://1.usa.gov/1OY81vj
Kommer ihåg att det kom på tal i en annan tråd om cockpit-designade klockor här för ett tag sedan.
Den Seikon var ascool btw. :cool:
 

Case

Panerai

True dat. Kan dock inte med boettformen. Inte märket heller egentligen.

Många särpräglade flygarur har väl liknande tavlor och visare? I alla fall mattsvarta och tydliga tavlor med vita index och visare. Typ denna IWC Big Pilot (som för övrigt är skitsnygg)
IW500901_Large_F.45bbdc2175d820814ec62ade15a4f64f.jpg
Perfekt! Den ska jag ja på länk om tio år när jag normaliserat klockköp av den kalibern.

Som flera nämnt. En SKX-mod skulle nog komma långt. Dock måste ett urverk med hack in om jag ska vara helt nöjd.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Sen så var det något om att Trintec var först (i USA?) med att patentera en "Altimeter Clock".
http://1.usa.gov/1OY81vj
Kommer ihåg att det kom på tal i en annan tråd om cockpit-designade klockor här för ett tag sedan.
Den Seikon var ascool btw. :cool:
Har också förstått den så. 1987 patenterade Trintec den "första" cockpit designen. Tror den kom till marknaden på 90 talet (?) Möjligen inspirerad av Seikos 2628-0040 som funnits sedan 1981.
Trintec-Altimeter-watch-patent-1987.jpg
 
Jag har aldrig förstått varför inte flygarlooken är mer populär än dykarlooken.

Varför alla dessa dykarur,
se gärna de senaste festbilderna för bevis:
https://klocksnack.se/threads/ks-fest-2016.48757/page-7
, när ni kan lägga era pengar på fina flygarur?

En stilig flygare är väl fräschare än en person i fuktig våtdräkt?

En örn är väl koolare än en torsk?

Kom igen, stötta Compagnie Financière Richemont SA och köp en IWC-flygare!
 

Case

Panerai
"Synd bara att det är Breitling" ?! Vad menar du?.. @gruby styr upp detta!!
Inget fel på en rejäl Bratte!!!
image.jpeg
Rejäl va namnet! Är dock allergisk mot vridring med förhöjda partier. Inte bra design.

Men som jag sa tidigare i tråden, de har onekligen en del modeller som fungerar. Men tyvärr en tendens att ösa på alldeles för mycket. Jag undar vad som skulle krävas för att jag ska se märket i ett nytt ljus.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag har aldrig förstått varför inte flygarlooken är mer populär än dykarlooken.

Varför alla dessa dykarur,
se gärna de senaste festbilderna för bevis:
https://klocksnack.se/threads/ks-fest-2016.48757/page-7
, när ni kan lägga era pengar på fina flygarur?

En stilig flygare är väl fräschare än en person i fuktig våtdräkt?

En örn är väl koolare än en torsk?

Kom igen, stötta Compagnie Financière Richemont SA och köp en IWC-flygare!
Vilken klocka som helst kan användas som pilotklocka. Vilken klocka som helst kan inte användas som dykarklocka.
 
Topp