• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

klocka på avbetalning..

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det är just det jag menar, gemene man läser inte allt finstilt, de utgår ifrån att det är som det brukar. Därför blir många blåsta när en cynisk aktör bygger affärsidén utifrån den vetskapen. Din argumentation bygger på juridik, det jag tänker på är hederligheten.
Förvisso men det är inte på något sätt Klarna specifikt. Svea, Nordea, Handelsbanken i princip alla som erbjuder kredittjänster hos e-handlare har samma upplägg med förseningsavgifter. Att Klarna får mycket kritik beror på att de är störst.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag lägger många krediter på Wasa. Allt är bra, förutom att man ej kan ha e-faktura eller autogiro, och betalar man en dag sent åker man på 16% resten av tiden. Obra.

Jag ringar in det finstilta angående detta, samt skriver på kundens avtal med märkpenna "Betala i tid!!!"
 

Ministern

Founder
2-Faktor
I princip all kritik mot Klarna handlar om personer som inte läst vad det står på fakturan, alternativt inte kollat sin e-post eller brevlåda. Detta är ännu ett exempel. Jag är ledsen men jag tycker inte det är något att klaga på.

Kvalificerat skitsnack, jag har i mitt yrke stött på klagomål på klarna. Trodde väl inte helt på det tills jag råkade ut för det. Hade beställt på nätet, de har ju lite snyggt gjort det så man får faktura med automatik. Paketet kom men ingen faktura. Inget i pappersform samt inget på mailen. Undrar tillslut vad som hänt och ringer kundtjänst. De upplyser mig då om att jag har fått dröjsmålskostnader på en faktura jag aldrig fått. Frågar då var de skickat fakturan och det visar sig att de skrivit "fel" email just för fakturan inte för bekräftelsen. De hävdade att jag skulle betala dröjesmålsavgift trots att jag aldrig fått fakturan. Bemötte det med att de garanterat fått en "return to sender" på fakturan och att de var fullt medvetna om det. Då böjde de sig och "lät" mig komma undan
dröjesmålsavgift. Klarna är i min bok ett skitföretag med tvivelaktig moral som satt i system att folk skall missa fakturor.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Precis som @Spencer66 nämner så har det varit rätt många incidenter via ett flertal ecommerce-företag. Jag tror dock att det är åtstramat efter den kritik de fått därför att jag har inte sett några klagomål under 2015. En stund kändes det dock väldigt systematiskt men jag tror de numer styrt upp det. Jag vill iaf hoppas det. :)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Precis som @Spencer66 nämner så har det varit rätt många incidenter via ett flertal ecommerce-företag. Jag tror dock att det är åtstramat efter den kritik de fått därför att jag har inte sett några klagomål under 2015. En stund kändes det dock väldigt systematiskt men jag tror de numer styrt upp det. Jag vill iaf hoppas det. :)

De har stramat upp sitt beteende mot kunder, 2014 var dock inget roligt år för de som hamnade i dess garn.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
"De" har inte skrivit e-postadressen fakturan ska skickas till. Det har ju du gjort.
Om du skrivit fel adress på en pappersfaktura och får påminnelse på den, är det omoraliskt det också?

Läste du vad jag skrev? De hade skrivit fel just på fakturan. Den andra konversationen och den email de hade sparad från min order var korrekt!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Ofta när jag ska handla på nätet dyker Klarna upp och självklart är det tillkrånglat också. Man får vara på hugget för att förstå hur man ska göra för att betala med kort. Hela upplägget går ju ut på att de vill skicka en faktura som folk missar att betala.

Klarna är ett gäng fi**or!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Klarna är dock det bästa betalningsalternativet idag om du driver en ebutik. Like it or not..

Problemen under fjolåret var dock helt sjuka. De tjänade nog en bra slant på alla fakturor som kom bort. Jag skulle däremot inte ha det minsta problem att använda dem idag. Sen så kan jag tycka att som en vuxen människa som handlar mot faktura så ber man om fakturan om den inte dyker upp som den ska. Det rättfärdigar inte problemen som var men det är svårt att helt skylla på den som ställer ut fakturan om du handlat något som du fått levererat hem utan att någon ber dig om pengar. There's no such thing as a free lunch..
 

SwedishMade

Cartier
"De" har inte skrivit e-postadressen fakturan ska skickas till. Det har ju du gjort.
Om du skrivit fel adress på en pappersfaktura och får påminnelse på den, är det omoraliskt det också?

Läste du vad jag skrev? De hade skrivit fel just på fakturan. Den andra konversationen och den email de hade sparad från min order var korrekt!

Alfgren läste inte fel, han trollar däremot ganska hårt ikväll.
https://klocksnack.se/threads/vad-tjänar-de-som-jobbar-med-klockor.40070/page-3#post-934789
 

SwedishMade

Cartier
Klarna är dock det bästa betalningsalternativet idag om du driver en ebutik. Like it or not..

Problemen under fjolåret var dock helt sjuka. De tjänade nog en bra slant på alla fakturor som kom bort. Jag skulle däremot inte ha det minsta problem att använda dem idag. Sen så kan jag tycka att som en vuxen människa som handlar mot faktura så ber man om fakturan om den inte dyker upp som den ska. Det rättfärdigar inte problemen som var men det är svårt att helt skylla på den som ställer ut fakturan om du handlat något som du fått levererat hem utan att någon ber dig om pengar. There's no such thing as a free lunch..

Värt att tänka på för investeraren är ju dock att Klarna och liknande företag med liknande metoder inte lär få så mycket repeat bizniz. När de väl har blåst alla en gång så är ju easy money potentialen borta och vinsterna lär gå ner.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Värt att tänka på för investeraren är ju dock att Klarna och liknande företag med liknande metoder inte lär få så mycket repeat bizniz. När de väl har blåst alla en gång så är ju easy money potentialen borta och vinsterna lär gå ner.
Klarna går som tåget och folk är suckers för att betala på faktura. Tror inte du behöver oroa dig för dem. :)
 

demondave

Rolex
Klarna kan vara en dealbreaker för min del. Sist jag nätshoppade linser valde jag bort en aktör med Klarna till förmån för en fyra(!) kronor dyrare leverantör som erbjöd smidig direktbetalning via internetbanken.

Lite off-t, men gissa vem som får min nästa order.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Klarna är dock det bästa betalningsalternativet idag om du driver en ebutik. Like it or not..

Problemen under fjolåret var dock helt sjuka. De tjänade nog en bra slant på alla fakturor som kom bort. Jag skulle däremot inte ha det minsta problem att använda dem idag. Sen så kan jag tycka att som en vuxen människa som handlar mot faktura så ber man om fakturan om den inte dyker upp som den ska. Det rättfärdigar inte problemen som var men det är svårt att helt skylla på den som ställer ut fakturan om du handlat något som du fått levererat hem utan att någon ber dig om pengar. There's no such thing as a free lunch..
Klarna kan vara en dealbreaker för min del. Sist jag nätshoppade linser valde jag bort en aktör med Klarna till förmån för en fyra(!) kronor dyrare leverantör som erbjöd smidig direktbetalning via internetbanken.

Lite off-t, men gissa vem som får min nästa order.

Samma här
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jo absolut. Finns noll anledning att göra småkonsumption på kredit. Många gör det dock. :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Kredit eller cash? Jag tycker att det är upp till var och en. Problemet är väl dem som inte har koll på sin ekonomi och förstår lånevillkoren.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Fördelen med faktura, enligt mig då, är att man inte behöver ligga ute med pengar på något som man ännu inte har fått hem.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Rent psykologiskt tycker jag det är skönt att allt är betalt för då slipper jag känna att jag ska ut med kulor.

Det förstår jag, och jag har också levt efter den principen, men... just när det gäller Internethandel, så känner jag att det är tryggare med faktura. Känns rätt drygt att ligga ute med flera tusen, om det nu visar sig att varan har försvunnit på vägen, eller om den är trasig :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det förstår jag, och jag har också levt efter den principen, men... just när det gäller Internethandel, så känner jag att det är tryggare med faktura. Känns rätt drygt att ligga ute med flera tusen, om det nu visar sig att varan har försvunnit på vägen, eller om den är trasig :)

Där har du en stor poäng helt klart. Jag handlar bara av aktörer som jag vet är säkra därav mitt agerande.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Där har du en stor poäng helt klart. Jag handlar bara av aktörer som jag vet är säkra därav mitt agerande.

Även stora aktörer kan krångla. Allt är ju frid och nöjd, ända tills man behöver reklamera något. Då kan även den bästa krångla till det. Känns som att folk blir mindre service-minded om pengarna redan har trillat in...
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Även stora aktörer kan krångla. Allt är ju frid och nöjd, ända tills man behöver reklamera något. Då kan även den bästa krångla till det. Känns som att folk blir mindre service-minded om pengarna redan har trillat in...

Jag har en annan erfarenhet då allt fungerat smärtfritt.
 

jabla

Sarlacc
Det förstår jag, och jag har också levt efter den principen, men... just när det gäller Internethandel, så känner jag att det är tryggare med faktura. Känns rätt drygt att ligga ute med flera tusen, om det nu visar sig att varan har försvunnit på vägen, eller om den är trasig :)
Eller att den blivit restnoterad, då slipper man krångel vid avbeställning.
 
Topp