• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka på expedition?

Vilken klocka skall jag välja?


  • Totala väljare
    60
  • Enkät stängd .

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Eller snarare skidtur... :)

Snart åker jag ner till Chamonix, där vi ett litet gäng med bergsguide, utgår från för en sexdagars randonnétur genom den Italienska nationalparken Gran Paradis. Randonné innebär att man har lätta skidor pjäxor. Bindningen är ledad framför tån och lös och reglerbar i hälen vid klättring och fast som en slalombindning på vägen ner. Du har stighudar uppåt och skarjärn om dåligt fäste. Ombyte, förstärkningsplagg, mat, vatten, klätterros och stegmätning i ryggsäcken. Det kommer bli en fysiskt krävande tur med många meter klättrande var dag för att följas av många fallhöjdmeters offpist. Jag har tränat bra så jag känner mig trygg på den fronten, det är jä----t jobbigt att vara den svagaste i gruppen!
Grand finale blir bestigning av Gran Paradiso, 4061 m.ö.h.
Jag kommer bära med mig min Suunto Vector som jag alltid gör då jag är i bergen. Den är en säkerhetsutrustning då jag ser höjden (lokalisering), barometertryck (bedöma väder), kompass (används sällan), alarm (tidiga uppstigningar) etc.

Bild från förra året då Haute routen genomfördes!
image.jpg


Trots att det handlar om viktoptimering o så känner jag för att bära en riktig klocka med. Jag vill inte ta en dykklocka då det känns för klumpigt, men den skall ändå tåla lite. En Explorer 1:a hade suttit fint men någon sådan har jag inte. Jag väljer mellan min Aqua Terra och Tudor Jumbon som borde fixa uppgiften.
Vilken tycker ni att jag skall välja?

image.jpg


image.jpg


Suunto Vector (den rosa är frugans)
image.jpg
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hehe... Klart du måste ha med en riktig klocka också :) Röstade på AT, vars namn låter mest passande för uppgiften :)
 

Johan M

Cartier
ATn helt klart. Med en AT på armen behöver du inte sakna en Explorer I. Fast det är klart, det hade varit schysstare med en AT 8500 :)
 
Personligen hade jag nog nöjt mig med Suunton, men om det känns rätt att ta med en "vanlig" klocka också hade jag valt ATn.
Låter som ett schysst äventyr, ha det gött!
 

acce1999

Patek
2-Faktor
När jag läser detta så blir det väldigt enkelt för mig att peka på Explorern, men så följde jag länken Beastie postade... Så min röst går till AT.

Så måste du ju förstås ta bilder och posta, eller hur!

"Avundsjuka" är för övrigt en känsla man upplever, när andra får behov tillgodosedda, som man själv har... Så känner jag nu. :)

A
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag går mot strömmen och röstar på jumbon. Mest för att den är mindre, lättare och smidigare. Men håller med om att ATn passar utseendemässigt bättre i miljön. Trevlig resa!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag skulle vilja säga att jag är sjukt avundsjuk, men samtidigt är jag för bekväm för att utsätta mig för något liknande igen :D
Ha en sjukt fet tripp och hoppas det finns mycket puder att pumpa.

Suunton räcker gott och väl :D
 
Topp