• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka skadad i samband med reparation, vilken är er bedömning?

Tapiren

Basic
För några år sedan uppmärksammade jag att den Breitling jag fick i studentpresent inte riktigt ville vara med, kronan gick inte att skruva in då kronhalsen hade gängpaj.

Jag lämnade in den och det blev en ”helrenovering”, boett, krona, packningar och polering. Det kostade mer än vad klockan är värd, men den har sentimentalt värde för mig.

Dock använder jag den aldrig utan den har legat i sin låda sedan dess, för några veckor sedan plockade jag dock fram den igen och redan samma morgon föll den av, jag satt på kontoret och kände hur den helt plötsligt släppte innan för skjortkragen, jättekonstigt!

Nåväl, jag åkte tillbaka till handlaren och lämnade in den, det blev nya stift för 500kr eller vad det nu var, inga konstigheter.

Idag när jag tog på mig den uppmärksammade jag dock två skador, kan dessa ha orsakats i samband med att de bytte stift?

Båda av de övre bandhornen har varsin symmetrisk skada och min misstanke är att klockan fått dessa då den fixerades i någon form av ”skruvstäd” i samband med att de bytte stift.

Vad tror ni, är det en rimlig förklaring?

Bilagor

• 1D5E8983-BEFF-4A07-A46A-7139065512D7.jpeg
    1D5E8983-BEFF-4A07-A46A-7139065512D7.jpeg
    258 KB · Visningar: 86
  • DFB56755-589C-41D6-A8C8-77FBE4F7B8E5.jpeg
    DFB56755-589C-41D6-A8C8-77FBE4F7B8E5.jpeg
    291.7 KB · Visningar: 75
Trist!
Om du är säker på att märkena inte fanns där när du lämnade in klockan, så låter det som en rimlig förklaring.
De fixturer för klockor som jag har sett är av någon form av mjukgummi, men om det är en klantskalle till urmakare så är nog allt möjligt tyvärr...

500kr för att byta stift?!? Yeeeesus.

Trist!
Om du är säker på att märkena inte fanns där när du lämnade in klockan, så låter det som en rimlig förklaring.
De fixturer för klockor som jag har sett är av någon form av mjukgummi, men om det är en klantskalle till urmakare så är nog allt möjligt tyvärr...

500kr för att byta stift?!? Yeeeesus.
Ja, något sådant, men då bytte jag båda stiften för säkerhets skull.

Nu har jag förvisso inte funderat så mycket på det men jag har nog också antagit att det är ett skruvstäd i ”gummi” eller liknande material, man har ju sett bilder och det känns inte som hjärnkirurgi.

Hur länge sedan var det du hämtade klockan efter stiftbytet? Kan kanske bli svårt att hävda att de orsakat det om det är flera dagar sedan tyvärr. Du bör nog ta kontakt med dem så snart som möjligt.

För några år sedan uppmärksammade jag att den Breitling jag fick i studentpresent inte riktigt ville vara med, kronan gick inte att skruva in då kronhalsen hade gängpaj.

Jag lämnade in den och det blev en ”helrenovering”, boett, krona, packningar och polering. Det kostade mer än vad klockan är värd, men den har sentimentalt värde för mig.

Dock använder jag den aldrig utan den har legat i sin låda sedan dess, för några veckor sedan plockade jag dock fram den igen och redan samma morgon föll den av, jag satt på kontoret och kände hur den helt plötsligt släppte innan för skjortkragen, jättekonstigt!

Nåväl, jag åkte tillbaka till handlaren och lämnade in den, det blev nya stift för 500kr eller vad det nu var, inga konstigheter.

Idag när jag tog på mig den uppmärksammade jag dock två skador, kan dessa ha orsakats i samband med att de bytte stift?

Båda av de övre bandhornen har varsin symmetrisk skada och min misstanke är att klockan fått dessa då den fixerades i någon form av ”skruvstäd” i samband med att de bytte stift.

Bilderna är inte tillräckligt bra, men på första bilden ser nästan kanterna på skadan nedslipade ut? Dvs att den skedde innan poleringen? Det är såklart inte ok om de lämnade märken ovanpå bandhornen vid bandbyte om det nu skedde.

Bilderna är inte tillräckligt bra, men på första bilden ser nästan kanterna på skadan nedslipade ut? Dvs att den skedde innan poleringen? Det är såklart inte ok om de lämnade märken ovanpå bandhornen vid bandbyte om det nu skedde.
Grejen är att det inte var separat eller utbytbar kronhals på denna boett, så jag bytte hela den i samband med "stora servicen" för några år sedan (sedan dess är klockan alltså inte använd) vilket väl var lite tråkigt då det var en del av klockans själ men det är väl bara att acceptera. Poleringen var väl av länken etc.

Jag ska maila dem nu så får vi se, om de duckar så kan jag till viss del förstå det, nu är det väl en vecka sedan jag hämtade den från bandbytet

Grejen är att det inte var separat eller utbytbar kronhals på denna boett, så jag bytte hela den i samband med "stora servicen" för några år sedan (sedan dess är klockan alltså inte använd) vilket väl var lite tråkigt då det var en del av klockans själ men det är väl bara att acceptera. Poleringen var väl av länken etc.

Jag ska maila dem nu så får vi se, om de duckar så kan jag till viss del förstå det, nu är det väl en vecka sedan jag hämtade den från bandbytet
Ok, då bör du ju helt klart stå på dig. Sedan bör det vara enkelt att lägga en ny borstad finish på denna boett men tråkigt om den var ny.

Trist!
Att döma av bilderna, ser skadorna ut att förorsakats av att klockan åkt i backen (i gruset) på det högra bandhornet ser det ut som ett halv djupt krossår (stenskott)
Sedan har jag aldrig sett att urmakaren behöver fixera klockan vid ett enkelt bandstiftsbyte 50kr.

Har du klockan runt halsen eftersom du märkte att den lossade innanför skjortkragen? föll den i golvet?
Jag tycker det hela låter mkt märkligt.

Trist!
Att döma av bilderna, ser skadorna ut att förorsakats av att klockan åkt i backen (i gruset) på det högra bandhornet ser det ut som ett halv djupt krossår (stenskott)
Sedan har jag aldrig sett att urmakaren behöver fixera klockan vid ett enkelt bandstiftsbyte 50kr.

Har du klockan runt halsen eftersom du märkte att den lossade innanför skjortkragen? föll den i golvet?
Jag tycker det hela låter mkt märkligt.

Ja, jag kan i sak hålla med dig. Det som får mig att "reagera" är att märkena är helt symmetriska, det ser inte ut som två slumpvis inträffade skador. Det låter förstås konstigt men den är verkligen inte använd sedan bytet av boett, jag har andra klockor så att jag bemödade mig att kosta på en reparation var bara för att jag vill ha ordning på grejerna.

Nä, den liksom bara gled av, innanför skjortärmen när jag satt och skrev vid datorn, bara det är ju konstigt.

Ja, jag kan i sak hålla med dig. Det som får mig att "reagera" är att märkena är helt symmetriska, det ser inte ut som två slumpvis inträffade skador. Det låter förstås konstigt men den är verkligen inte använd sedan bytet av boett, jag har andra klockor så att jag bemödade mig att kosta på en reparation var bara för att jag vill ha ordning på grejerna.

Nä, den liksom bara gled av, innanför skjortärmen när jag satt och skrev vid datorn, bara det är ju konstigt.

Kolla upp din hemförsäkring om du har tillägget: ”Allriskförsäkring” iså fall finns möjligheten att du får skadorna åtgärdade mot självrisken.
Kontrollerade du inte klockan när du hämtade ut den från urmakaren? jag hade sett dessa fula skador på 25 meters avstånd, speciellt det djupa jacket i boetten. Vem var det som utförde bandstiftsbytet som ev, orsakade skadorna?
Hoppas det löser sig!

Kolla upp din hemförsäkring om du har tillägget: ”Allriskförsäkring” iså fall finns möjligheten att du får skadorna åtgärdade mot självrisken.
Kontrollerade du inte klockan när du hämtade ut den från urmakaren? jag hade sett dessa fula skador på 25 meters avstånd, speciellt det djupa jacket i boetten. Vem var det som utförde bandstiftsbytet som ev, orsakade skadorna?
Hoppas det löser sig!
Ja, jag skulle absolut ha tittat mer noga men jag var grymt stressad så jag bara rusade in och ut.

Jag har mailat bilder på skadorna så får vi se, om de inte tar ansvar så kan jag faktiskt förstå dem, det har ju gått en vecka sedan dess och det är ett svårt bevisläge så även om ett sådant besked är till min nackdel kan jag rent objektivt sympatisera med det.

Ja, jag skulle absolut ha tittat mer noga men jag var grymt stressad så jag bara rusade in och ut.

Jag har mailat bilder på skadorna så får vi se, om de inte tar ansvar så kan jag faktiskt förstå dem, det har ju gått en vecka sedan dess och det är ett svårt bevisläge så även om ett sådant besked är till min nackdel kan jag rent objektivt sympatisera med det.

När man tittar på bilden så ser man att det glappar friskt mellan armband och boett, antingen sitter det för tunna bandstift
monterade i bandhornen eller så är armbandet utslitet?
Det ser faktiskt ut att vara på god väg att lossna igen.

1EBEBEAF-49CC-48C1-9297-0689376045A2.jpeg

När man tittar på bilden så ser man att det glappar friskt mellan armband och boett, antingen sitter det för tunna bandstift

Ser ju inte snyggt ut men vad det har med hållbarheten att göra vet jag inte.

Så där brukar det bli med tunna slappa bandstift. Eftersom de kostade 500 så förutsätter jag redan att det är en lurendrejare, så att du fick rätt bandstift är nog liten chans.

Tack för analysen!

Det ser värre ut på bilden än i verkligheten men nog borde den sitta lite tajtare, det har ni helt klart rätt i. Ska titta närmare på det imorgon.

Jag mailade urmakaren och de bad mig komma förbi med klockan, så att de får titta på den.

Vilken pajas som tar 500 spänn för att byta bandstift som man kan köpa i bra kvalité för några tior. Eller enkronor om man köper många. Han tog med andra ord 490 kronor för jobbet som bör ta fem minuter. Undrar vad han tar för en service....

Vilken pajas som tar 500 spänn för att byta bandstift som man kan köpa i bra kvalité för några tior. Eller enkronor om man köper många. Han tog med andra ord 490 kronor för jobbet som bör ta fem minuter. Undrar vad han tar för en service....
Det kanske är för att ta höjd för kostnader (läs: skador) som skulle kunna uppstå? Jag har för mig att bl.a. Nymans också tar 500 spänn för att justera länkar, inte för att de nödvändigtvis skulle vara bättre på det än någon annan utan med största sannolikhet för att få ihop ekonomin.

Det blir svårt att erbjuda länkjustering för 100kr om man samtidigt ska kunna garantera att inget händer med klockan och i den prisklassen kan det vara ett antal hundra länkjusteringar som krävs för att täcka en enda skada från ett verktyg som slinter eller liknande. Jag försvarar inte prissättningen och tycker själv att det är väldigt dyrt men det är en tänkbar förklaring till varför det förekommer så pass stora prisskillnader. 😊

Vissa butiker tar ju 500 kr för kortning av länk, plus att du måste visa Certet också 🙈

Om jag inte minns helt fel så byttes väl hela boetten ut vid servicen av klockan och armlänken polerades väl upp för att matcha nya boetten.
i samband med detta stora arbete så byter man naturligtvis ut gamla o slitna bandstift, då allting annat är att be om Big Problemas.

Bandstiften är ju dessutom en säkerhet för att den dyrbara klockan ej lossnar från handleden och far i backen. Jag hade personligen ej ens betalt 1 öre för
utbyte av bandstift iochmed att klockan är så pass nyrenoverad. Vet ej vilken urmakare du vänt dig till, men en sak är dock säker jag hade aldrig mer gått dit.

Att klockan lossnade från din handled nu sist när det hände beror uteslutande på att urmakaren ej vet om vad han sysslar med, eller så var det kassaexpediten som
bytte bandstiften som förmodligen är anpassade till en lätt damklocka. Du borde fått en "URSÄKT" från urmakaren liksom kompensation för allt besvär.

Senast redigerad av en moderator:
Be om Breitlings originalstift för länk. Även om hirsch och andra har ok stift och snorbilliga så är de inte lika bra som originalstiften.

Detta är ju både konstigt och irriterande;

Kort recap; klockan är en 20 år gammal Breitling som för några år sedan fick en fick en total makeover hos AD, och efter detta gick den i pension.

När jag höstas skulle ta på mig klockan föll den av, ren tur att jag inte tappade den, varvid jag lämnade in den hos AD för byte av stift.

När jag fick tillbaka den hade den repor vilka jag personligen hävdar orsakades i samband med bytet av stift, och det var då jag startade denna tråd.

Jag mailade handlaren och de var något avvisande men tyckte ändå att jag skulle komma förbi och visa upp klockan. Ett seriöst och bra bemötande, inga konstigheter. Det blev dock aldrig av eftersom att jag sedan dess har haft alldeles för mycket annat att göra, plus att jag flyttat till en annan del av landet.

Nåväl, när jag nu till påsk skulle ta på mig klockan igen hände precis samma sak, den föll av det första den gjorde.

Vad tusan, varför blir det såhär?

Bilagor

• DDFFC849-F1A4-49C3-8CFA-13A38A48D8E9.jpeg
    DDFFC849-F1A4-49C3-8CFA-13A38A48D8E9.jpeg
    363.1 KB · Visningar: 67
Detta är ju både konstigt och irriterande;

Kort recap; klockan är en 20 år gammal Breitling som för några år sedan fick en fick en total makeover hos AD, och efter detta gick den i pension.

När jag höstas skulle ta på mig klockan föll den av, ren tur att jag inte tappade den, varvid jag lämnade in den hos AD för byte av stift.

När jag fick tillbaka den hade den repor vilka jag personligen hävdar orsakades i samband med bytet av stift, och det var då jag startade denna tråd.

Jag mailade handlaren och de var något avvisande men tyckte ändå att jag skulle komma förbi och visa upp klockan. Ett seriöst och bra bemötande, inga konstigheter. Det blev dock aldrig av eftersom att jag sedan dess har haft alldeles för mycket annat att göra, plus att jag flyttat till en annan del av landet.

Nåväl, när jag nu till påsk skulle ta på mig klockan igen hände precis samma sak, den föll av det första den gjorde.

Vad tusan, varför blir det såhär?
Har du dubbelkollat så det är rätt storlek på stiften, dvs de passar in i hålet som det skall? Testa annars utan ändlänkarna och se.

Har du dubbelkollat så det är rätt storlek på stiften, dvs de passar in i hålet som det skall? Testa annars utan ändlänkarna och se.
Nu har klockat hämtats från service, det blev ett backjobb utan kostnad men jag fick inget konkret svar på varför den lossnat, ”eventuellt var stiften defekta”, men men, jag är helt klart nöjd med servicen.

Nu när jag vet att det ”gick bra” så kan jag ju hänga ut handlaren också, Krons ur, jag tycker att de bjöd på bra service!

Tillbaka
Topp