• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka som belöning

JAkesson

Omega
Gokväll,

Jag har börjat skissa på en plan, en trevlig plan med en speciell belöning som är värd att se fram emot. Jag misstänker dessutom att jag inte är ensam.

Jag är förtjust i klockor, surprise surprise. Jag har köpt 5 klockor bara i år, super-glad för dem alla men kan ändå känna att jag inte helt hittat rätt än. Det är väl tudelat egentligen, inte hittat det där jag exakt vill ha plus att det finns en realistisk gräns.. kan jag verkligen lägga så mycket på en klocka?

Nåja,

Det slog mig att jag faktiskt visst kan berättiga för mig själv att lägga en ansenlig summa på klocka men då jävlar skall det vara något speciellt. Inte bara att klockan skall vara just DEN klockan men också att klockan faktiskt skall betyda något för mig, den skall vara speciell och ha ett personligt värde.

Så åter till mitt mål och belöning,

Stillasittande jobb, stressigt som h-vete. Elitidrottare som slutade träna och tävla men fan inte att äta. Såhär med 10 år i backspegeln så finns det slående likheter med Michelin-mannen. Jag är ju dessutom lång så stor är jag ju i dubbel bemärkelse.

Jag skall komma i form. Och inte nog med att det finns massa fördelar med det i sig själv så skall jag göra detta med någon av mina drömklockor som sporre. Jag räknar tyvärr kallt med att detta kommer ta mig 1-2 år tills jag når just det viktmål jag kommer att sätta upp.

I detta finns det en del fördelar:

  • Jag hinner bestämma mig för vilken klocka ur en handfull kandidater
  • Jag hinner sätta undan en mängd kronor varje månad för att faktiskt har råd att köpa klockan
  • Detta blir en speciell klocka, symbolvärdet blir oerhört för mig personligen. En keeper.


Är någon inne på motsvarande spår?
Vad är ditt mål och belöning?

Jag misstänker att det finns fler i min situation, folk som siktar på någon examen, siktar på att fylla jämnt eller har tagit ett annat sikte på något. Sen jäklar skall det sitta på handleden.. Dela gärna med dig!
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Du är inte ensam... Haft en del mål i klockvärlden. Första målet var att ha en Rolex innan jag fyllde 20 år och andra målet var att ha en sportrolle på 40mm innan 31 december 2014. Mitt tredje mål får ni veta när det är dags...

Lycka till!
 

Korsvold

Omega
Kul initativ! Tror starkt på tydliga målsättningar och då är väl en specifik klocka ett väldigt bra mål snarare än något flum om att man ska vara "lycklig". ;)

Kommer själv ta min juristexamen till våren efter en hel del slit och har sedan ett par år tillbaka haft som mål att köpa mig första "riktiga" klockan i examenspresent till mig själv. Dessvärre inser jag nu när det närmar sig att det nog det inte ekonomiskt möjligt för mig att köpa nåt i den prisklassen jag faktiskt vill ha, så överväger att skjuta på den belöningen. Risken för att jag inte känner mig nöjd i längden känns överhängande. Blir kanske till att skjuta upp klockköpet tills notarietjänstgöringen är avklarad, eller inträdet i samfundet, eller tills justititeministerposten är säkrad. Kan Beatrice kan väl jag, eller?
 

jabla

Sarlacc
Bra tänkt JAkesson! dessutom är det bättre att ta lite längre tid på sig om man vill gå ner mycket i vikt på ett hållbart sätt.
Tror att du kommer att ändra "morots-klocka" flera gånger om du fortsätter hänga här.
Lycka till.
 

SSL

Audemars
Du är inte ensam... Haft en del mål i klockvärlden. Första målet var att ha en Rolex innan jag fyllde 20 år och andra målet var att ha en sportrolle på 40mm innan 31 december 2014. Mitt tredje mål får ni veta när det är dags...

Lycka till!

Nästa mål är 20 december när julovet börjar?
 

Pope

Cartier
Javisst! Har tänkt nåt liknande men planen är inte riktigt klar.

Kör så det ryker! Om ett år kan du handla nåt riiiiiktigt fett?:)
 

Dr Stein

Cartier
Sådär tänker jag också. Känns mycket lättare att unna sig en fin klocka om man har något att belöna sig själv för. Och lite roligare att prata om sin klocka med andra, eftersom man då får nämna vad man belönats för. :)
 

OBRKV

Cartier
Ja, när jag köpte min första Rolex hade jag inte alls tänkt att det skulle gå så hastigt som det gjorde. Hade precis köpt lägenhet och lyckats inreda lite billigare än tänkt, utan att köpa allt på Ikea. Hade pengar över såå... Ja, eftersom jag lyckades hålla kostnaderna nere köpte jag mig en fin belöning.
 
Topp