• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka som legat i ca 8 år!

Har en omega seamaster GMT från 2001! Den har inte blivit använd dom sista 8 åren, bör man lämna in den på full service eller bara typ smörja den byta packningar och trycktesta?
 
Jag hoppas att jag fick den till tillräckligt bra pris bara! Betalade 8000kr för den! Har dock en som gör full service för ca 2500 till 3000kr så känns som ett helt ok pris ändå eller har jag betalt för mkt?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Jag hoppas att jag fick den till tillräckligt bra pris bara! Betalade 8000kr för den! Har dock en som gör full service för ca 2500 till 3000kr så känns som ett helt ok pris ändå eller har jag betalt för mkt?


Låter som ett helt OK pris, du landar på ca 11.000 då servat och klart. Fanns box och cert med?
 

morrism

Audemars


Typ såhär gissar jag

GMT5.jpg
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Verkar starta på 12 loppor på chrono24 så det låter som ett väldigt bra pris, beroende på skick naturligtvis.
 
Där kom klockan, måste faktiskt säga att länken kan vara en av dom skönaste jag någonsing prövat. Den ska lämans på service den 10e februari då urmakaren drar på semester imorgon. Tror ni det är någon fara om man använder klockan fram tills dess? Eller bör man bara låta den ligga stilla?
IMG_0073.jpg
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Där kom klockan, måste faktiskt säga att länken kan vara en av dom skönaste jag någonsing prövat. Den ska lämans på service den 10e februari då urmakaren drar på semester imorgon. Tror ni det är någon fara om man använder klockan fram tills dess? Eller bör man bara låta den ligga stilla?
IMG_0073.jpg
Åtta år behöver inte vara någon fara. Oljorna är syntetiska, och även om det finns ett bäst före-datum så har de bättre hållbarhet än de äldre mineraloljorna. Däremot så kan ju packningarna ha någon brist, dvs vatten bör du undvika.

Dock. Om olja är dåligt distribuerad vid någon angelägen punkt, så sker slitage omgående. Lämnade in en klocka som legat orörd i tjugo år och där hade oljans viskositet ändrats såpass att den inte längre fyllde sin funktion (gällde rotorn), dvs slitage hade skett om jag börjat använda den. Väl värt att se över den innan den alls används.

Någon vecka till kan du nog hålla dig?

Fin och väldigt användbar klocka, för övrigt. Bra komplikation. Och vattentålig i sitt nyservade skick.

mvh A
 
Åtta år behöver inte vara någon fara. Oljorna är syntetiska, och även om det finns ett bäst före-datum så har de bättre hållbarhet än de äldre mineraloljorna. Däremot så kan ju packningarna ha någon brist, dvs vatten bör du undvika.

Dock. Om olja är dåligt distribuerad vid någon angelägen punkt, så sker slitage omgående. Lämnade in en klocka som legat orörd i tjugo år och där hade oljans viskositet ändrats såpass att den inte längre fyllde sin funktion (gällde rotorn), dvs slitage hade skett om jag börjat använda den. Väl värt att se över den innan den alls används.

Någon vecka till kan du nog hålla dig?

Fin och väldigt användbar klocka, för övrigt. Bra komplikation. Och vattentålig i sitt nyservade skick.

mvh A


Tack för svar! Då väljer jag nog hellre att bara låta den ligga så det inte blir en massa extra servicekostnader för att jag ska använda den en vecka!

Jesper
 
Topp