• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka stannar vid användning

SuperLord

Basic
Halloj! Har försökt hitta någon liknade tråd här men verkar inte finnas.
Är ny på det här med klockor och har ett problem med min Certina DS podium. Har märkt att den stannar ibland när jag använder den. Kan vara att den halkar efter 5-40 minuter efter några timmar på handleden. När den ligger still i lådan går den som den ska.
Någon som känner igen problemet och kan ha en aning om vad som är fel?

Är ny på det här med klockor och har ett problem med min Certina DS podium. Har märkt att den stannar ibland när jag använder den. Kan vara att den halkar efter 5-40 minuter efter några timmar på handleden. När den ligger still i lådan går den som den ska.
När servades den senast?

Är inte Certinan en kvarts? Har en Victorinox kvarts som beter sig på samma sätt så och fick tipset att byta urverket då det var klurigt med felsökningen på såna intermittenta fel. Kostnad ca tusingen men du har väl garanti.

Är inte Certinan en kvarts? Har en Victorinox kvarts som beter sig på samma sätt så och fick tipset att byta urverket då det var klurigt med felsökningen på såna intermittenta fel. Kostnad ca tusingen men du har väl garanti.
Ja kvarts är det, glömde skriva med det tidigare. Garanti har jag, ska höra av mig till säljaren på måndag. Var väl mest nyfiken på vad felet kan vara och kanske ha något att gå på när jag pratar med säljaren sen.

Ja kvarts är det, glömde skriva med det tidigare. Garanti har jag, ska höra av mig till säljaren på måndag. Var väl mest nyfiken på vad felet kan vara och kanske ha något att gå på när jag pratar med säljaren sen.
Tänkte bara då det i tidigare poster nämndes Rolex och service som jag förknippar med automatur. Jag fick tipset att byta batteri men det hjälpte inte för mig tyvärr. Posta gärna när du får lösningen. Lycka till!

Senast ändrad:
Tänk bara då det i tidigare poster nämdes Rolex och service som jag förknippar med automatur. Jag fick tipset att byta batteri men det hjälpte inte för mig tyvärr. Posta gärna när du får lösningen. Lycka till!
Funderade ett tag på om det kunde vara dåligt batteri, men isåfall vore det väl konstigt att den gick som den ska när jag inte använder den? Återkommer när problemet är löst, tack för svar, tacksam för all hjälp jag kan få :)

Vild gissning men om den bara saktar sig och/eller stannar när du bär den men fungerar perfekt i statisk position så låter det som att det kanske finns någon typ av friktion i visarna och gör att de stannar alt. bromsas upp av någon anledning när klockan befinner sig i vissa vinklar. Det borde rimligtvis täckas av garantin så hör av dig till närmaste återförsäljare alt. butiken där den är inköpt. ☺️

Vild gissning men om den bara saktar sig och/eller stannar när du bär den men fungerar perfekt i statisk position så låter det som att det kanske finns någon typ av friktion i visarna och gör att de stannar alt. bromsas upp av någon anledning när klockan befinner sig i vissa vinklar. Det borde rimligtvis täckas av garantin så hör av dig till närmaste återförsäljare alt. butiken där den är inköpt. ☺️
Jag tänkte samma sak. Visare som tar i varandra, vanligtvis pga en stöt.

Hade samma problem med min Omega Quartz.
Vanligaste orsaken är visarna, efter stöt fick jag veta av urmakaren.
Näst vanligast, glapp i batteriet, vilket var fallet med min.

Jag hade en Eterna-Matic Kontiki 60 på min handled i 25 år nästan oavbrutet. I februari fick jag en idé att uppgradera till en Certina DS-2. Utseendet lockade, liksom Powermatic 80. Den fick dovk inte någon bra start. Kunskap föder smärta, säger man, och i det här fallet var det sant. Genom det bakre locket var det lätt att undra varför rotorn inte roterade fritt, utan ofta, efter ett drygt halvt varv, fastnade den skarpt i något. En morgon, efter att ha burit klockan ca. en vecka, märkte jag att rotorn satt helt fast. När man tittar på bilden verkar det som om rotorn också hade lämnat märken på metalldelen undertill. Så antingen var lagret till rotorn dåligt eller så fanns det smuts inuti. Jag tog klockan till återförsäljaren i början av mars och dom skickade den till importören för service. Jag antar att de kommer att byta ut hela mekanismen. Beräknad tid var 1-2 månader 😡 Lyckligtvis är det inte den enda klockan.

Jag kommer att skriva senare hur det blev. Jag fick dock bra service i butiken. Som tur är köpte jag från en lokal handlare och inte på nätet. Inköpspriset var också billigare än det billigaste t.ex. hos Chrono24.

20230221_115021.jpg
DS-2.jpg

Tillbaka
Topp