• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka stulen under transport från garantiärende

ANT

Omega
Hej allihopa,

Jag har köpt en klocka på Ebay, i februari i år. Det är en Tusenö Blackwater SSRS limited edition nummer 160/300. När klockan kom hem till mig upptäckte jag att indexet klockan 12 hade trillat bort (förmodligen under frakten). Hittills inga problem, jag skickade tillbaka klockan till Tusenö, i ett garantiärende, som i sin tur skickade vidare klockan till sin tillverkare för reparation. Efter lång väntan, på grund av corona, fick jag äntligen paketet på posten. Jättebra service från Tusenö verkligen, inga problem alls.

När jag sedan hämtar ut paketet märker jag att detta är tomt. De hade skickat klockan i ett vadderat kuvert som var upprivet. Antingen är klockan nu då stulen av någon på DHL, eller så har den på något sätt trillat ur. paketeringen kan man tycka vad man vill om, det är som det är.

Efter kontakt med Tusenö och DHL så får jag idag reda på att DHL kan erbjuda 500kr i ersättning som var baserat på något sorts kilopris. Därför ställer jag mig högst tveksam till Tusenös val av försäkring på försändelsen. Tusenö svarar mig då också att det bästa för mig är att hålla ögonen öppna på köp/sälj kanaler samt anmäla till mitt försäkringsbolag. De skulle också kolla om det gick att göra någon form av anmälan/försäkringsfrågan på detta.

Nu till min fråga. Vad tycker forumet om detta? Vad ska jag göra? Jag anser att eftersom klockan var i Tusenös händer så borde de även vara ansvariga för kompensationen, inte jag.
 

Bilagor

  • 1B06127C-39EA-4202-AC35-DDD3665AB204.png
    1B06127C-39EA-4202-AC35-DDD3665AB204.png
    270.3 KB · Visningar: 119
  • B26009E3-2947-48F2-ABF7-E310A3E1EBAB.png
    B26009E3-2947-48F2-ABF7-E310A3E1EBAB.png
    437.3 KB · Visningar: 114
  • 7E3849D9-4681-49EB-B0DA-6E8700EDA88B.png
    7E3849D9-4681-49EB-B0DA-6E8700EDA88B.png
    406.2 KB · Visningar: 115

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nu till min fråga. Vad tycker forumet om detta? Vad ska jag göra? Jag anser att eftersom klockan var i Tusenös händer så borde de även vara ansvariga för kompensationen, inte jag.
Jag tycker de borde skämmas. Både för hur de fraktat och för att de inte ger dig en ny rätt av.

Sedan kan man ju undra varför du tar emot ett tomt paket av DHL.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Om de väljer att skicka den helt oförsäkrat så tycker jag att det enda rimliga alternativet är att de också står för hela risken och ersätter mottagaren vid eventuell skada eller förlust vilket också är kutym i den här typen av ärenden. Huruvida speditören i sin tur väljer att ersätta dem är inte din huvudvärk. Det finns många butiker som skickar sina klockor genom oförsäkrade fraktsätt men då har de i regel oftast en egen försäkring som täcker eventuella kostnader som kan uppstå p.g.a. den här typen av oförutsedda händelser och har man inte det så är det bara att bita i det sura äpplet och ersätta kunden/mottagaren ur egen ficka (vilket man egentligen bör göra oavsett för att snabba på processen och sedan i sin tur ta fighten med speditören).

Att skicka en klocka i ett vadderat kuvert är under all kritik oavsett om avsändaren är privatperson eller ett företag och bara det skäl nog att hängas ut.
 

ANT

Omega
Jag tycker de borde skämmas. Både för hur de fraktat och för att de inte ger dig en ny rätt av.

Sedan kan man ju undra varför du tar emot ett tomt paket av DHL.

Det är en limiterad modell som inte tillverkas längre, så de kan inte ge mig en ny tyvärr.

Enligt damen i kassan på mitt lokala DHL ombud skulle jag hämta ut paketet, anmäla till DHL och sedan använda henne som vittne till det hela. Aldrig varit med om något liknande innan så jag visste inte riktigt hur jag skulle göra när jag väl stod där och skulle hämta paketet.
 

ANT

Omega
Om de väljer att skicka den helt oförsäkrat så tycker jag att det enda rimliga alternativet är att de också står för hela risken och ersätter mottagaren vid eventuell skada eller förlust vilket också är kutym i den här typen av ärenden. Huruvida speditören i sin tur väljer att ersätta dem är inte din huvudvärk. Det finns många butiker som skickar sina klockor genom oförsäkrade fraktsätt men då har de i regel oftast en egen försäkring som täcker eventuella kostnader som kan uppstå p.g.a. den här typen av oförutsedda händelser och har man inte det så är det bara att bita i det sura äpplet och ersätta kunden/mottagaren ur egen ficka (vilket man egentligen bör göra oavsett för att snabba på processen och sedan i sin tur ta fighten med speditören).

Att skicka en klocka i ett vadderat kuvert är under all kritik oavsett om avsändaren är privatperson eller ett företag och bara det skäl nog att hängas ut.

Helt enig. Det ska inte vara jag som ska behöva jaga min ersättning här. Verkar väldigt konstigt detta.

Ja, jag blev ganska chockad när det inte var en låda utan ett vadderat kuvert.
 

gab

KS Explorers Club
Om de väljer att skicka den helt oförsäkrat så tycker jag att det enda rimliga alternativet är att de också står för hela risken och ersätter mottagaren vid eventuell skada eller förlust vilket också är kutym i den här typen av ärenden. Huruvida speditören i sin tur väljer att ersätta dem är inte din huvudvärk. Det finns många butiker som skickar sina klockor genom oförsäkrade fraktsätt men då har de i regel oftast en egen försäkring som täcker eventuella kostnader som kan uppstå p.g.a. den här typen av oförutsedda händelser och har man inte det så är det bara att bita i det sura äpplet och ersätta kunden/mottagaren ur egen ficka (vilket man egentligen bör göra oavsett för att snabba på processen och sedan i sin tur ta fighten med speditören).

Att skicka en klocka i ett vadderat kuvert är under all kritik oavsett om avsändaren är privatperson eller ett företag och bara det skäl nog att hängas ut.
Precis det jag sagt till @ANT, det är Tusenös ansvar att han blir kompenserad. Tusenö må skicka trevliga mail men det känns som att de försöker lägga ansvaret på @ANT
 

ANT

Omega
Klart det är Tusenö som är skyldig dig en ersättning för klockan. Har du ett DHL-vittne ser jag inte hur de skulle kunna komma undan om ni inte avtalat något annat? De bokade frakten?

Ja de bokade frakten, jag hade inget med den biten att göra. Vi hade inget avtalat innan, utan vi kom bara överens om att paketet skulle skickas till mig. Tycker också att det är deras ansvar nu.
 

Ljung87

Cartier
2-Faktor
Saxat från deras hemsida "Vi, Tusenö, fokuserar istället på en klocka av samma kvalité men till ett mycket bättre pris som du sedan hjälper oss att prata om. Win-win."
Efteråt kan dom ju lägga in, vi tar så lite betalt att vi inte har råd med värdefrakt så du köper på egen risk.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Ett skämt om du skulle få tillbaka en klocka för 15k löst liggandes i ett vadderat kuvert? Stå på dig och begär kompensation, dom är såvitt jag vet ansvariga för frakten till dig och du ska absolut inte behöva hålla utkik på köp-/säljkanaler eller administrera detta för att dom klantat till sig. Det är uppenbart att dom inte har sinne för att behandla sina kunder i paritet med prisklassen på produkterna dom säljer.
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Det är självklart att de har ansvaret att leveransen kommer fram när de skickar den. Om inget annat har kommit överens så är det avsändare som bär risken för försändelsen.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej allihopa,

Jag har köpt en klocka på Ebay, i februari i år. Det är en Tusenö Blackwater SSRS limited edition nummer 160/300. När klockan kom hem till mig upptäckte jag att indexet klockan 12 hade trillat bort (förmodligen under frakten). Hittills inga problem, jag skickade tillbaka klockan till Tusenö, i ett garantiärende, som i sin tur skickade vidare klockan till sin tillverkare för reparation. Efter lång väntan, på grund av corona, fick jag äntligen paketet på posten. Jättebra service från Tusenö verkligen, inga problem alls.

När jag sedan hämtar ut paketet märker jag att detta är tomt. De hade skickat klockan i ett vadderat kuvert som var upprivet. Antingen är klockan nu då stulen av någon på DHL, eller så har den på något sätt trillat ur. paketeringen kan man tycka vad man vill om, det är som det är.

Efter kontakt med Tusenö och DHL så får jag idag reda på att DHL kan erbjuda 500kr i ersättning som var baserat på något sorts kilopris. Därför ställer jag mig högst tveksam till Tusenös val av försäkring på försändelsen. Tusenö svarar mig då också att det bästa för mig är att hålla ögonen öppna på köp/sälj kanaler samt anmäla till mitt försäkringsbolag. De skulle också kolla om det gick att göra någon form av anmälan/försäkringsfrågan på detta.

Nu till min fråga. Vad tycker forumet om detta? Vad ska jag göra? Jag anser att eftersom klockan var i Tusenös händer så borde de även vara ansvariga för kompensationen, inte jag.
Vilken piss situation :hungover: Jag förstår det av din text som att den inte är köpt av Tusenö, bara lämnad dit för reparation? Inte för att det förringar det elände du råkat ut för, har Tusenö världsgaranti?
 

ANT

Omega
Ett skämt om du skulle få tillbaka en klocka för 15k löst liggandes i ett vadderat kuvert? Stå på dig och begär kompensation, dom är såvitt jag vet ansvariga för frakten till dig och du ska absolut inte behöva hålla utkik på köp-/säljkanaler eller administrera detta för att dom klantat till sig. Det är uppenbart att dom inte har sinne för att behandla sina kunder i paritet med prisklassen på produkterna dom säljer.

Ja jag får stå på mig, helt enig med vad du säger. Bra med input från andra också, hjälper mig verkligen.
 

ANT

Omega
Det är självklart att de har ansvaret att leveransen kommer fram när de skickar den. Om inget annat har kommit överens så är det avsändare som bär risken för försändelsen.[/
Vilken piss situation :hungover: Jag förstår det av din text som att den inte är köpt av Tusenö, bara lämnad dit för reparation? Inte för att det förringar det elände du råkat ut för, har Tusenö världsgaranti?

Det stämmer, klockan är köpt av en privatperson, med gällande garanti då. Vet inte om det finns världsgaranti, men då klockan skickades av tusenö så tänker jag att det inte borde spela någon roll?
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Saxat från deras hemsida "Vi, Tusenö, fokuserar istället på en klocka av samma kvalité men till ett mycket bättre pris som du sedan hjälper oss att prata om. Win-win."
Efteråt kan dom ju lägga in, vi tar så lite betalt att vi inte har råd med värdefrakt så du köper på egen risk.
”...som du sedan hjälper oss att prata om.” :D
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Generellt sett så borde Tusenö lösa detta och stå skulden. Kan inte förstå hur de kan skicka oförsäkrat och sedan svara som de gjort. Tyvärr är logistikreglerna lite snåriga.
Däremot vad säger avtalet mellan dig och Tusenö?

Lite allmänt:
Det är även Tusenö som har avtalet med DHL. Men vad hände exakt när du tog emot kuvertet?
1. Finns det angivet på fraktsedeln att kuvertet var öppnat/brutet?
2. Om det var öppet tog du emot och accepterade försändelsen?
Generellt sett ligger ansvaret alltid i sista ledet. Oklart hur Tusenö’s avtal med DHL ser ut.
Med största sannolikhet följer de NSAB 2015.
Tusenö och DHL borde komma överens efter detta.
https://www.bring.se/english/terms-...57c92a3ac61a7c39163e65a/nsab-2015-english.pdf
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Generellt sett så borde Tusenö lösa detta och stå skulden. Kan inte förstå hur de kan skicka oförsäkrat och sedan svara som de gjort. Tyvärr är logistikreglerna lite snåriga.
Däremot vad säger avtalet mellan dig och Tusenö?

Lite allmänt:
Det är även Tusenö som har avtalet med DHL. Men vad hände exakt när du tog emot kuvertet?
1. Finns det angivet på fraktsedeln att kuvertet var öppnat/brutet?
2. Om det var öppet tog du emot och accepterade försändelsen?
Generellt sett ligger ansvaret alltid i sista ledet. Oklart hur Tusenö’s avtal med DHL ser ut.
Med största sannolikhet följer de NSAB 2015.
Tusenö och DHL borde komma överens efter detta.
https://www.bring.se/english/terms-...57c92a3ac61a7c39163e65a/nsab-2015-english.pdf
Oavsett vems ansvar det är rent juridiskt så är Tusensjö riktigt idiotiska om de inte tar fullt ansvar när de skickar oförsäkrat i påse.
 

ANT

Omega
Generellt sett så borde Tusenö lösa detta och stå skulden. Kan inte förstå hur de kan skicka oförsäkrat och sedan svara som de gjort. Tyvärr är logistikreglerna lite snåriga.
Däremot vad säger avtalet mellan dig och Tusenö?

Lite allmänt:
Det är även Tusenö som har avtalet med DHL. Men vad hände exakt när du tog emot kuvertet?
1. Finns det angivet på fraktsedeln att kuvertet var öppnat/brutet?
2. Om det var öppet tog du emot och accepterade försändelsen?
Generellt sett ligger ansvaret alltid i sista ledet. Oklart hur Tusenö’s avtal med DHL ser ut.
Med största sannolikhet följer de NSAB 2015.
Tusenö och DHL borde komma överens efter detta.
https://www.bring.se/english/terms-...57c92a3ac61a7c39163e65a/nsab-2015-english.pdf

avtalet mellan mig och tusenö ser Inte så speciellt ut, de skulle reparera min klocka, sen skicka den tillbaka till mig med dhl. Något annat har inte sagts.

det finns inte angivet, men är anmält till DHL av mig inom 12 timmar efter att det inträffade.

jag tog emot och accepterade försändelsen efter att damen i kassan på mitt lokala DHL ombud sa att det är så man gör. Hon sa att jag skulle ta emot försändelsen för att sedan anmäla, och jag kunde använda henne som vittne om det skulle behövas.

tycker också att tusenö skall stå för detta, då paketet skickades av dem och det på något vis ligger i deras händer.
 

ANT

Omega
Jag har föreslagit detta, väntar på svar nu och får se vad de säger. Annars ja det är ju en bra idé då, även om det är ett gravt överpris.

jag förtydligar, jag har föreslagit att de ska ersätta mig i form av en ny blackwater (den nya modellen de nyligen släppte) och väntar svar på detta.
 

Vonlind

Panerai
Mejla dem och skriv att nordens största klockforum har plockat upp detta och att vi tar saken på allvar! Önskar dig all lycka till och låt oss gärna få höra vad som sker framöver.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Självklart ska de ersätta dig. Uselt hanterat hittills. Hoppas att Tusenö läser den här tråden och gör rätt för sig!
 
  • Like
Reactions: ANT
Topp