Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vilken typ av info? Har ingen preferens när det gäller vilken typ av klocka eller band är öppen för förslagGe gärna mer info om du vill
Datum, utan datum, kvarts/automat, dressare/dykarklocka mm mm.Vilken typ av info? Har ingen preferens när det gäller vilken typ av klocka eller band är öppen för förslag
Med eller utan datum spelar ingen roll, gärna automat. Hmm vad jag sett finns det ytterst få dykarklockor under 40mm så får nog bli en dresserDatum, utan datum, kvarts/automat, dressare/dykarklocka mm mm.
Endast nytt, både dresser och dykar är av intresseMellan 4-10 000 kr så finns det mycket mysigt. Som @yonsson skriver så vore det bra att veta om du föredrar dykarur/dressur/whatever.
Nytt eller begagnat?
Synd, annars får du mycket fina vintage-dressare under 10.Endast nytt, både dresser och dykar är av intresse
Stowa är mycket bra, underskattat märkeKolla in Stowa. Vettigt prissatta klockor i normala storlekar. Ofta med blånerade visare och ETA verk (medan de flesta andra tillverkare har gått över till sellita eller soprod).
Exempel:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Longines hydroconquest 39mm går att hitta just under 10k, har själv varit ganska sugen på en.Fyller snart jämt och tänkte önska mig en klocka i 4-10.000kr prisspannet.
Har smala vrister så den får ej ha en diameter över 40mm. Uppskattar alla förslag tack![]()
Certina har precis släppt en mindre variant på DS Action Diver (som förövrigt är en bra instegsdykare om du frågar mig!)Med eller utan datum spelar ingen roll, gärna automat. Hmm vad jag sett finns det ytterst få dykarklockor under 40mm så får nog bli en dresser
Tack, kollat lite på Hamilton och den är snygg!Hamilton khaki field mechanical 38mm är väldigt trevlig för en lagom peng. Den är lite tunnare än den automatiska varianten om du vill hålla nere storleken. Därmed inte sagt att automaten är stor och tjock.
Sinn 556 är, som sagt, riktigt bra men då hamnar du strax över 10k om du ska ha en ny.
Annars så finns Seiko i otaliga varianter i den prisklassen, både dressare och dykare, som är både bra och prisvärda.
Jag har både en Hamilton och en Sinn samt några Seiko och hittills har jag inte blivit besviken.
Hade det varit aktuellt med begagnat så hade kanske en årsklocka kunnat vara en kul idé.
Kolla in Stowa. Vettigt prissatta klockor i normala storlekar. Ofta med blånerade visare och ETA verk (medan de flesta andra tillverkare har gått över till sellita eller soprod).
Exempel:
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tack för tipset!Longines hydroconquest 39mm går att hitta just under 10k, har själv varit ganska sugen på en.
En seiko spb147j1 skulle jag ha köpt:
![]()
Seiko Prospex 1965 62MAS Reissue Automatic Diver SPB147J1
Seiko Prospex 1965 62MAS Reissue Automatic Diver SPB147J1 SilikonremSilikonen får remmen att kännas mjuk och lätt. SafirglasSafir är upp till 7 gånger hårdare än stål och slås endast av diamant på Mohs skala. Det gör att safirglas är det bästa skyddet förwww.watchia.com
![]()
Certina har precis släppt en mindre variant på DS Action Diver (som förövrigt är en bra instegsdykare om du frågar mig!)
Tycker denna nya verkar riktigt trevlig
Finns i lite olika färger och utföranden.
CERTINA DS Action Diver 38mm C032.807.11.051.00 Dykarklocka
www.klockia.se![]()
Annars är där ju Tissot Gentlemen också om du inte vill ha dykare!
![]()
+1Sinn 556I eller A!
![]()
![]()
Stowa är verkligen inte fel! Har själv varit inne på en sådan, du kommer inte bli besvikenTack för tipset G10an var snygg, men tror jag är helt såld på stowas 36mm
Det är inget polerat såklart, men det är skönt att gå under radarn samt ha ett rätt bra andrahandsvärdeföll mig inte i smaken tyvärr :/ tycker den "ser billig ut" även om den säkert är av högsta kvalité.
Tack för tipset, Seiko har snygga klockor.