• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka till födelsedag

Lohan

Basic
Fyller snart jämt och tänkte önska mig en klocka i 4-10.000kr prisspannet.

Har smala vrister så den får ej ha en diameter över 40mm. Uppskattar alla förslag tack :)

Sinn 556I eller A!

1610126727597.jpeg

1610126749369.jpeg

Mellan 4-10 000 kr så finns det mycket mysigt. Som @yonsson skriver så vore det bra att veta om du föredrar dykarur/dressur/whatever.

Nytt eller begagnat?

Hamilton khaki field mechanical 38mm är väldigt trevlig för en lagom peng. Den är lite tunnare än den automatiska varianten om du vill hålla nere storleken. Därmed inte sagt att automaten är stor och tjock.

Sinn 556 är, som sagt, riktigt bra men då hamnar du strax över 10k om du ska ha en ny.

Annars så finns Seiko i otaliga varianter i den prisklassen, både dressare och dykare, som är både bra och prisvärda.

Jag har både en Hamilton och en Sinn samt några Seiko och hittills har jag inte blivit besviken.

Hade det varit aktuellt med begagnat så hade kanske en årsklocka kunnat vara en kul idé.

4-10 är ganska stort prisspann och det är stor skillnad på klockor i 4-6 gentemot 7-10 skulle jag säga så du borde verkligen ta en funderare hur mycket du är beredd att lägga. Annars kommer alla här att ge förslag på klockor som kostar 10 och sedan fråga om du är villig att stretcha budgeten till 12.
Mitt tips blir att kolla runt lite på vad för klocka du gillar oavsett prisklass, gå gärna till en butik och prova lite olika. Sedan kan vi ge tips på klockor inom din budget som skulle kunna passa.

Med eller utan datum spelar ingen roll, gärna automat. Hmm vad jag sett finns det ytterst få dykarklockor under 40mm så får nog bli en dresser
Certina har precis släppt en mindre variant på DS Action Diver (som förövrigt är en bra instegsdykare om du frågar mig!)
Tycker denna nya verkar riktigt trevlig

Finns i lite olika färger och utföranden.

Certina-DS-Action-Diver-38mm-11.jpg

Annars är där ju Tissot Gentlemen också om du inte vill ha dykare!

FFEF1E02-832F-4F48-A2FD-95D1942958AB.jpeg

Hamilton khaki field mechanical 38mm är väldigt trevlig för en lagom peng. Den är lite tunnare än den automatiska varianten om du vill hålla nere storleken. Därmed inte sagt att automaten är stor och tjock.

Sinn 556 är, som sagt, riktigt bra men då hamnar du strax över 10k om du ska ha en ny.

Annars så finns Seiko i otaliga varianter i den prisklassen, både dressare och dykare, som är både bra och prisvärda.

Jag har både en Hamilton och en Sinn samt några Seiko och hittills har jag inte blivit besviken.

Hade det varit aktuellt med begagnat så hade kanske en årsklocka kunnat vara en kul idé.
Tack, kollat lite på Hamilton och den är snygg!

Kolla in Stowa. Vettigt prissatta klockor i normala storlekar. Ofta med blånerade visare och ETA verk (medan de flesta andra tillverkare har gått över till sellita eller soprod).
Exempel:
marineuhr_klassik_36_arabisch_auto_basis-stowa-2600.jpg

bauhausuhr_antea_365-stowa-2600.jpg

partitio_white_automatic-stowa-1300.jpg

fliegeruhr_ikarus_schwarz_basis-stowa-2600.jpg

Riktigt snygg! säljs dom i sverige eller måste man beställa från deras hemsida?

Longines hydroconquest 39mm går att hitta just under 10k, har själv varit ganska sugen på en.
Tack för tipset!

En seiko spb147j1 skulle jag ha köpt:

image175658356.jpg

Tack för tipset, Seiko har snygga klockor.

Certina har precis släppt en mindre variant på DS Action Diver (som förövrigt är en bra instegsdykare om du frågar mig!)
Tycker denna nya verkar riktigt trevlig

Finns i lite olika färger och utföranden.

Certina-DS-Action-Diver-38mm-11.jpg

Annars är där ju Tissot Gentlemen också om du inte vill ha dykare!

FFEF1E02-832F-4F48-A2FD-95D1942958AB.jpeg

ohh denna kan vara något då jag sneglat på den stora DS dykaren på 44mm men då den inte passar min arm har jag uteslutit den, tack för tipset!

CWC kanske har något som faller dig i smaken? G10 eller RN Diver? Är själv inne på en G10, de har en intressant historia och är enligt mig mycket prisvärda!

5CDD32A2-69AC-45C0-A0DD-FD8385240B78.jpeg

563CCE47-5924-452A-9851-73937F9ADE0B.jpeg

Edit: har för mig att g10 är 36mm och RN Diver ca 42mm!

+1 på Stowa. Köp en svart flieger eller vit marine båda i 36. Klockan bär riktigt stort så 40 blir oftast väldigt stor. Grym kvalité och finish för pengarna. Långt vassare utförande än allt annat jag sett i prisklassen. Finns dock ingen modell med länk om man inte vill ha deras dykare som har lite egen design...

Tillbaka
Topp