• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka till farfar 1942

Torulf

Cartier
Min farfar som börjar bli till åren ska in på en allvarligare operation om några veckor. Jag tänkte som en god gest och lycka till önskning försöka få tag på ett vintage ur till honom från kring hans födelseår, 1942.

Problemet är bara att jag har absolut ingen aning om vilka modeller som fanns och finns tillgängliga kring det årtalet. Jag tänker mig något klassiskt dressigt som en omega seamaster och liknande ur från 60-70tal, men 1942 var ju innan de flesta vintage modeller jag känner till.

Har vi tips på några modeller/referenser eller kanske till och med sitter inne med något fint här på klocksnack? Något som relaterar till Sverige är en bonus.

Jag tänker mig inga gigantiska summor utan max 5k.


Trevlig kväll klocksnackare!
 

Psykel

Patek
Om nåt sportigare funkar så finns Tissot Antimagnetique. Här är min, som faktiskt är från 1942:
snapseed-jpg.579333
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Vilket trevligt initativ att muntra upp din farfar. Jag vet inte var du bor, men om du har möjlighet kan du besöka Kaplans på bibloteksgatan, så säljer en del gamla ur och har även auktioner. Hittar du någon som skulle passa kan du ta lite bilder och fråga här om det är ett ok köp. Lycka till ! Även ABC på hornsgatan kan ha några fina ur.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tissot och Omega delade ofta urverk ifrån den tiden, så en Tissot är ett utmärkt val :)
Personligen tycker jag du ska leta efter en ”förtjänstklocka” i guld. Gärna utan gravyr då... Annars är ju gravyren ” för nit och redlighet i rikets tjänst” minst sagt Svensk. Både Tissot, Certina och Eterna som är likvärdiga kvarts ur i guld får du för under budget på tratten eller blocket. Kan ju vara värt att få en guldklocka efter operation... och kanske roligare än mögel? Lycka till och fint initiativ:)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tissot och Omega delade ofta urverk ifrån den tiden, så en Tissot är ett utmärkt val :)
Personligen tycker jag du ska leta efter en ”förtjänstklocka” i guld. Gärna utan gravyr då... Annars är ju gravyren ” för nit och redlighet i rikets tjänst” minst sagt Svensk. Både Tissot, Certina och Eterna som är likvärdiga kvarts ur i guld får du för under budget på tratten eller blocket. Kan ju vara värt att få en guldklocka efter operation... och kanske roligare än mögel? Lycka till och fint initiativ:)
Kvartsur från -42? ;)
Edit: Om @Torulf gillar tanken på nyare NoR-klocka, pm:a.
 

Torulf

Cartier
Tack för tipsen alla!
Om nåt sportigare funkar så finns Tissot Antimagnetique. Här är min, som faktiskt är från 1942:
Instämmer, här är min från 1940:
IMG_20170324_144305.jpg
Otroligt fin, det är absolut ett alternativ, ska titta mer på en sådan!

Tissot och Omega delade ofta urverk ifrån den tiden, så en Tissot är ett utmärkt val :)
Personligen tycker jag du ska leta efter en ”förtjänstklocka” i guld. Gärna utan gravyr då... Annars är ju gravyren ” för nit och redlighet i rikets tjänst” minst sagt Svensk. Både Tissot, Certina och Eterna som är likvärdiga kvarts ur i guld får du för under budget på tratten eller blocket. Kan ju vara värt att få en guldklocka efter operation... och kanske roligare än mögel? Lycka till och fint initiativ:)
Tack för ett bra inlägg, en nyare quartz klocka känns inte lika bra, känns mer personligt att gräva fram något som anknyter till just honom, i och med födelseår.

Kvartsur från -42? ;)
Edit: Om @Torulf gillar tanken på nyare NoR-klocka, pm:a.
Tack för erbjudandet, super snällt! Tyvärr känns det inte riktigt rätt.
 
Topp