• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka till flickvän på 30-årsdagen

Just4Fun

Basic
Hej!

Min flickvän fyller 30 år i sommar och jag vill ge henne en kvalitetsklocka. Hon har noll intresse för klockar, däremot har jag ett intresse. Jag behöver hjälp med vad jag ska köpa för klocka.

Jag själv har en Rolex Sub date och Tudor Bronze. Hon har som sagt inget intresse, men gillar min Sub mest.

Budget: 30-80k.
Har någon förslag, är jag mycket tacksam.

Tack på förhand!

Senast redigerad av en moderator:
Jag hade satsat på en quartz som ser fin ut, strösslat med lite diamanter så kan det inte misslyckas. Denna tex.
Screenshot_20210415-065352_QuickPic.jpg

Med tanke på dina klockor så kanske det är "lämpligare" att inte gå ner i pris/märke alltför mycket. Det vet jag en del skulle ta upp och störa sig på. Med det sagt, är hon lite märkesintresserad i kläder o annat, så kanske sälj in märket mer än klockan. Och ja, quartz definitiv. Annars kommer den användas som ett smycke, fvs inte till vardags.
Lycka till

Har hon något som helst intresse för mode och fashion? Bär hon premium brands annars? Bär hon smycken? Guld?

Om ja på ovan frågor, skulle jag välja Cartier. Som tidigare nämnts Quartz-urkverk. Guldklocka. Kolla in Panthere exempelvis. Finns både i stål och guld om du tror något på länk skulle passa.

Kopierar ett svar jag skickade tidigare iår till en trådvän som hade samma dilemma som du;
"Hej och förlåt om jag pajar din present ide men är en klocka verkligen något din sambo skulle uppskatta?
Du skrev att hon inte var "jätteintresserad" av klockor.
Kom att tänka på en kollega som tillbaka efter juluppehållet med en dyster uppsyn.
Han hade gett sin kära hustru en espressomaskin i julklapp och blivit utskälld.
- Vi undrade givetvis varför då?
Det kom fram till slut att hon inte ens drack kaffe 😂
Under mina 27 år som gift uppskattade min hustru upplevelser högre än saker, spa, middag eller resa än klockor(jodå gett några under åren)."

Sen min sambo fick en Garmin Vivoactive 4s är det den enda klocka hon använder... Just sayin'. I mitt fall fick hon en fin handväska när hon fyllde 30 som istället är för fin och används därför vädigt lite. Det är svårt det här när intresset inte riktigt finns! Men självklart ska hon få en klocka om det är något som du tror att hon skulle uppskatta.

Jag skulle gå för en Cartier eller Omega i den prisklassen tror jag, men kolla även Longines eftersom de kan ha modeller hon kanske föredrar! Varför inte kolla ut en klocka tillsammans så hon verkligen får den HON tycker är snygg? Prata med ett på AD's och förbered några klockor du tycker kan passa så kan hon välja själv.
Klockor är, även om man inte är så intresserad, väldigt personligt. Vi har nog alla hört historier om flickvänner som tycker att en Datejust är världens gubb/tant-klocka eller att en Cartier Tank är otroligt ful.

Datejust 26 om hon gillar nätta klockor.
Cartier eller jlc reverso.

Men tror du att hon kommer uppskatta en klocka, eller är det du som kommer göra det?
En kompromiss kan vara en vintage omega i bra skick. Typ för 5-10k och sen resten på en guld och diamant smycke!!

Mitt tips är att kolla om hon verkligen hade uppskattat en klocka. Fråga rakt ut.
Om hon nu gillar din Sub, så kanske en Tudor BB58 kan vara något?
Om en nättare är önskvärd, har Cartier några som är ”rimliga” i pris.
Jag gav min fru en Cartier. Gick åt skogen.
Fick sälja. Suck.
Det är som bekant felköpen som svider.

Svårt att komma med råd då du inte beskrivit henne i övrigt, vad hon har för intressen, hur hon ser på annan lyxkonsumtion mm. Men om hon har noll intresse och du ändå vill köpa en klocka hade valt enligt följande:

1. Quartz. Har man noll intresse lär man inte heller tycka att det är superkul att behöva ställa klockan med jämna mellanrum om man inte använt den.
2. Nytt. Personligen skulle jag bara välja begagnat om det var till en person med intresse samt att årtalet var av betydelse.
3. ”Smyckesklocka". Cartier eller JLC. Du dubblar dina chanser att hon ska bli nöjd då du utökar presenten från klocka till klocka/smycke..

Jag har gått på en Cartier Tank Solo. Har inte samma erfarenhet som @Mr Pear en cartier Tanke solo, quartz, small model blev väldigt uppskattat och är den klocka hon använder mest. Det hon giller med den är nog framförallt att den börs lika bra på jobb eller fest.

Men det speglar kanske lite utmaningen i att köpa till andra,

w500_tpadding12.jpg

Köp något hon uppskattar, en resa, en hund, en spa-weekend? Om en kvinna inte är van att ha armbandsur är det lätt hänt att klockan hamnar ouppskattad i byrålådan. Som klockintresserad gåvogivare kan det sedan kännas jobbigt när finklockan bara ligger i byrålådan. Man kan ju inte ta tillbaka gåvan heller... eller kan man?😈

Köp något hon uppskattar, en resa, en hund, en spa-weekend? Om en kvinna inte är van att ha armbandsur är det lätt hänt att klockan hamnar ouppskattad i byrålådan. Som klockintresserad gåvogivare kan det sedan kännas jobbigt när finklockan bara ligger i byrålådan. Man kan ju inte ta tillbaka gåvan heller... eller kan man?😈
Svaret är; Nej, gåvor ges utan returrätt. :)

Haha - såg precis tipset HUND.
Kan ju till och med vara mer riskabelt än en klocka :woot:

Jag gav min sambo en resa till valfri plats* på jorden i 30-årspresent. Det var väldigt uppskattat. Kanske något liknande skulle passa. Finns det plats kvar i budgeten kanske en klocka kan inhandlas på orten som ett minne och då kan hon själv välja det hon önskar. Vi har även en fotobok från resan, vilket är trevligt minne.

*New York (inte så oväntat)

Senast ändrad:
Hej!

Min flickvän fyller 30 år i sommar och jag vill ge henne en kvalitetsklocka. Hon har noll intresse för klockar, däremot har jag ett intresse. Jag behöver hjälp med vad jag ska köpa för klocka.

Jag själv har en Rolex Sub date och Tudor Bronze. Hon har som sagt inget intresse, men gillar min Sub mest.

Budget: 30-80k.
Har någon förslag, är jag mycket tacksam.

Tack på förhand!
För att svara på din fråga: En semi-vintage och års klocka från -91. För den budgeten hittar du ju mycket fint från tidigt -90 tal. En DJ med svart tavla på Oyster kanske, om hon nu gillar din Sub?
I övrigt håller jag med många av de här ovan, köp henne nåt hon verkligen gillar och är intresserad av och lägg klockpengarna (om det blir något över) på sånt du gillar.

Jag blir lite glad och varm i hjärtat över att se hur engagerade vi blev i frågan.
@Just4Fun kommer säkert klura ut något som flickvännen kommer minnas.
- Just att fylla 30 var en big thing.
Vad du än köper så köp också ett gäng superdyra rosor, nej inga blommor från OKQ8 eller ICA nära...

Jag blir lite glad och varm i hjärtat över att se hur engagerade vi blev i frågan.
@Just4Fun kommer säkert klura ut något som flickvännen kommer minnas.
- Just att fylla 30 var en big thing.
Vad du än köper så köp också ett gäng superdyra rosor, nej inga blommor från OKQ8 eller ICA nära...

Det kan aldrig gå riktigt fel med Grand Prix :)

Jag hade tagit henne till några klockhandlare (Cartier bl.a.) för att kika på lite klockor i allmänhet (åt dig själv kan va en anledning) och sen se om det är några klockor hon fastnar för.

Skall man köpa en klocka till sin fru så får man också beakta vad hon har för övriga intressen. Inte kul när hon har tappat sin Rolex i skogen eller badat med sin vintage datejust och den har imma innanför glaset. Jag köpte en vintage Rolex till min fru för 10 år sedan och la ned pengar på service men den är väl använd ett fåtal gånger. Fick köpa till två Longines conquest quartzare som hon kan ha till allt. Bad, friluftsliv, till jobbet osv. Rolexen ligger nu mer i ett kassaskåp och samlar damm.

När min fru fyllde 30 köpte jag denna åt henne, Cartier Tank Solo small. Jag hade dock sett att hon skulle ha en automatare, men eftersom hon är helt ointresserad blev det en Quartz. Hon blev mer än nöjd! ;)

Bilagor

• cartier.jpg
    cartier.jpg
    42.1 KB · Visningar: 13
Ska hon verkligen ha en dyr klocka om hon inte har ett intresse? Hon kanske uppskattar om du lägger pengar på något annat till henne?
Skulle nog lägga pengarna på något annat om hon inte är så intresserad av klockor. Då blir det ju mer en present till dig själv ;)
Tror ärligt talat att en klocka nog kan uppskattas mer som en bröllopsgåva eller liknande senare. Vid 30 kan nog intresset ligga mer vid en upplevelse. Men detta vet ju du givetvis bäst. :)
När min fru fyllde 30 köpte jag denna åt henne, Cartier Tank Solo small. Jag hade dock sett att hon skulle ha en automatare, men eftersom hon är helt ointresserad blev det en Quartz. Hon blev mer än nöjd! ;)
....som nämns ovan så om du vill köpa något så köp ngt som kan upplevas mer som ett smycke. Hur är hon annars med dyrare saker? Är hon OK att använda dem eller finns det risk att det kommer att ligga och samla damm?

Min (begränsade) kunskap om kvinnor och klockor är att de flesta (som inte har klockintresse) är mer intresserade av en funktionell pjäs. Dvs. något som hon ska kunna/våga använda och ev. även något som är vattentätt.

Tillbaka
Topp