• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka till ofödd son?

degiomg

Basic
2-Faktor
Hallå!

Frugan är på smällen och en lite grabb kommer titta ut snart.
Jag funderar på om jag skall köpa en klocka till honom nu, som han kommer få på sin 15 eller 18års dag.

Vad tror ni skulle passa?
Den kommer stå rätt länge utan att den används så vill ju inte att den skall sunka ihop.
Tror kanske Quartz är bättre om den bara skall stå?

Det jag funderat på är

- Cartier Tank
- Longines Sportmodell

Så runt 15-30k

Någon med bra att ha tips?

Eller är det bättre att sätta in pengar på en fond som växer och köpa en ny sen?

Nu är jag tråkigt men är det knte smartare att spara cashen och köpa något han vill ha när han fyller 15? Gissningsvis en moppe eller dylikt. ;)
Det är ju inte direkt några ”investeringsklockor” du listar.

Och grattis i förskott!

Håller med ovan talare.

Hade det varit en klocka med potentiell värdeökning . Typ: Rolex valfri sort. Hade det kanske varit aktuellt nu. Men en tank alt. Longines känns väl bara onödigt att köpa nu. Bättre låta pengarna växa och köpa något när det bli aktuellt isf..

Och, grattis!!

Stort GRATTIS till knoddet till er båda!

För 30k borde du finna några schyssta exemplar både när det kommet till Rolex Date, allternativ en Datejust!

Visserligen snackar vi automatiska och begagnade, men det lär bli en hitt när grabben får klockan!

Nu är jag tråkigt men är det knte smartare att spara cashen och köpa något han vill ha när han fyller 15? Gissningsvis en moppe eller dylikt. ;)
Det är ju inte direkt några ”investeringsklockor” du listar.

Och grattis i förskott!
Med tungt hjärta håller jag med dig. Här om dagen säger min äldsta son: oj vilken fin klocka pappa! (Seiko prospex, relativt ny).

Blev jätte glad givetvis och svarar: men den kan du få när du blir större!
På det svarade han: nääää pappa, den kan du ha, jag ska köpa mig en ny...

Jag(en bekant) plockade ut en DJ dagen då sonen föddes, jag kommer använda den flitigt tills han blir stor nog att veta vad det är han får och om han vill ha den är den hans, annars kommer jag nog fortsätta att njuta av den :)

Trista svar hittills, tycker jag.

Har införskaffat dem varsin, men kommer givetvis att använda klockorna själv i väntan på att jag bedömer att de är redo.

150407-Sleep.jpg

150407-Happy.jpg

170502-Update-06.jpg

För nummer två är certet till och med stämplat rätt datum.

180823-II.jpg

Vill de sälja för att köpa något annat får de väl göra det då.

Jag tycker att du ska köpa en egen klocka att använda själv som han sedan kan ärva i framtiden, efter att han sett dig bära den och berätta om den i många år.
Jag själv önskar att jag hade kunnat ärva någon klocka från min far eller morfar, det hade varit väldigt fint. Jag kommer själv att tänka att jag ska ge en egen favoritklocka till en framtida eventuell son.
Det är inte svårt att berätta inlevelsefullt och uttrycksfullt för barn om exempelvis din klocka, kanske lär han sig att läsa klockan med din hjälp, på din klocka? Och sen långt i framtiden så får han faktiskt den av dig i present. Eller en likadan modell, så att ni båda har en varsin? Vem vet, men det tycker jag känns som en roligare idé än att damma av en gammal som bara legat.
Köp en whisky som får lagras i 18 år istället som ni knäcker tillsammans då, om 18 år!

Kanske lite sidospår...Jag är lite osäker på hur framtida ungdomar /yngre vuxna kommer att betrakta mekaniska ur de får av sina föräldrar.
Kommer de tycka att en föråldrad teknologi är tillräckligt intressant att de vill gå omkring med en sån?
Inte minst det faktum att de måste bli övertygade om att behålla klockan när de får veta att det kommer att kosta tusentals kronor att serva en sådan var 5-7 år. Vill min unge ha en klocka får jag kanske vara glad om han vill bära en ultramodern androidklocka.

Stort GRATTIS till knoddet till er båda!

För 30k borde du finna några schyssta exemplar både när det kommet till Rolex Date, allternativ en Datejust!

Visserligen snackar vi automatiska och begagnade, men det lär bli en hitt när grabben får klockan!
+1 på den. Så kan du ju också använda den under hans uppväxt, så får den vara med på många äventyr tillsammans med honom, allt i från förlossning, otaliga blöjbyten, till dagen han lärde sig cykla, klockan, simma osv :)

Trista svar hittills, tycker jag.

Har införskaffat dem varsin, men kommer givetvis att använda klockorna själv i väntan på att jag bedömer att de är redo.

150407-Sleep.jpg

150407-Happy.jpg

170502-Update-06.jpg

För nummer två är certet till och med stämplat rätt datum.

180823-II.jpg

Vill de sälja för att köpa något annat får de väl göra det då.
Skönt att ha ett svar på frågan: "Pappa, vem älskar du mest?" ;)

En variant som jag missade till min unge. Är att du tar ut en klocka på födelsedagen och använder den. För att sedan ge bort den på dennes 15/18årsdag.
Kul med kvitto, datum på cert osv.

Har en klocka jag köpte till grabben som jag har tänkt att han ska få när han är 18, förutsatt att han vill ha den. Men som livet ser ut kommer kotten potentiellt bli ensam arvtagare till tre generationer armbandsur. Farfarsfars Omega, farfars samling och pappas samling (samt farmors och morsans klockor). Om han inte är entuseast blir det en rätt tung resa till Kaplans en dag om väldigt många år.

Så jag vet inte. Mer och mer lutar det åt att samla ihop en jävla massa deg och hjälpa grabben tjacka en lägenhet, körkort, bil eller vad han nu vill när det blir dags. Skulle vara trist att inte kunna hjälpa vid behov, liksom. ”Nä, asså, du måste bo kvar hemma Kotten. Men du får den här skönt inschletna dinkan som jag tycker är svinsnygg. Grattis!”

Klockor kommer grabben liksom få i vilket fall. Kanske ändå är bättre att få välja själv?

Känns som ett rätt tråkigt svar men om du inte ska använda den under tiden känns nog en fond som en bättre idé, rätt gott om tid att lyckas få lite avkastning på pengarna.

Tillbaka
Topp