• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka till skolstartare?

MBx

Cartier
Mitt brorson fyller sju och börjar skolan "på riktigt" i höst. Familjetraditionen bjuder att man får sin första klocka då.:)

Vad har KS för tips? Jag är ute sent och klockan måste finnas på hyllan i butik.:blackeye: Analog tavla med siffror (i varje fall 3-6-9-12) är säkert bra för en ettagluttare. Min första klocka var mekanisk och det var inga problem att som sjuåring att dra upp den.:cool:

Och så budget: Billigare klockor är idag kanske mer slit och släng än förr. Vi börjar med 500 kr och ser var vi hamnar.:)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
swatch_sistem51_6.jpg

Sistem51? Riktigt balla och baksidan kommer nog imponera en sjuåring :)
 

sweedee

Cartier
Jag har en "Axcent of scandinavia" klocka liggandes i guldfärg. Kanske lära grabben ansvar på en gång med en "fin" klocka? :D 300:- så skickar den till dig. Gick väl på 5-700sek tror jag.

Nejmen lycka till!
 

wotan

Rolex
Nej, jag håller med. Har du något tips?

Som jag tidigare skrev, kolla upp gul. Inget märkvärdigt märke men den ska ju fylla sin funktion. Finns en uppsjö av designer att välja på. Välj ingen klocka med länk(barn växer) välj ist med nato eller silikon/gummi då ni själva kan hotta upp klockan.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Är det bara jag som anser att en barnklocka för låga åldrar ska vara okomplicerad, tydlig och ha alla siffror?
Äh, när man är så liten är vardagen så inrutad ändå att man inte behöver ha koll på klockan. Plinga/ ringsignal vid raster, föräldrar som kommer och hämtar eller att man bara går hem osv.

Jag hade då hellre varit kung på skolgården med en hypnotiserande klocka likt Sistem51.
 

wotan

Rolex
Äh, när man är så liten är vardagen så inrutad ändå att man inte behöver ha koll på klockan. Plinga/ ringsignal vid raster, föräldrar som kommer och hämtar eller att man bara går hem osv.

Jag hade då hellre varit kung på skolgården med en hypnotiserande klocka likt Sistem51.
Som snarare motverkar syftet med att ha klocka. Rn majoritet av barnen kan inte klockan vid 7 års ålder och då är en pedagogisk klocka att föredra.
 

wotan

Rolex
Som jag tidigare skrev, kolla upp gul. Inget märkvärdigt märke men den ska ju fylla sin funktion. Finns en uppsjö av designer att välja på. Välj ingen klocka med länk(barn växer) välj ist med nato eller silikon/gummi då ni själva kan hotta upp klockan.
MBx glömde att tillägga att gul finns "on shelf"
 
  • Like
Reactions: MBx

Jonaz

Rolex
Äh, när man är så liten är vardagen så inrutad ändå att man inte behöver ha koll på klockan. Plinga/ ringsignal vid raster, föräldrar som kommer och hämtar eller att man bara går hem osv.

Jag hade då hellre varit kung på skolgården med en hypnotiserande klocka likt Sistem51.

Fattar tänket, men glaset är allt annat än reptåligt ( använder en själv som "jobbklocka" )
Min sons första var en facit, skitsnygg med analog visning och alla siffror. Ungefär en vecka såg den ok ut sen var glaset helt sönderrepat. Nu har han en g-shock... Den ser ut som innan fortfarande... ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag stämmer in i kören som säger Gul med kardborreband som första klocka. Bra klockor, robusta miyota urverk. Även om ett barn klarar av en mekanisk klocka så är kvarts oslagbart sett till pris, tidhållning och stryktålighet.
 

malakim

Omega
Min 6-åring har en Desert Storm "mini-Komandirskie" som jag gav $1-2 för på eBay. Vet inte var den är just nu, men typ denna:
ImageUploadedByTapatalk1428325769.513585.jpg


Dessutom har han lagt beslag på en Bulova Oceanographer från 60-talet jag hade i samlingen:
ImageUploadedByTapatalk1428325899.763121.jpg


Båda är billiga och robusta mekaniska klockor, som ingen gråter blod över om de går i tusen bitar. [emoji39]
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Min 6-åring har en Desert Storm "mini-Komandirskie" som jag gav $1-2 för på eBay. Vet inte var den är just nu, men typ denna:


Dessutom har han lagt beslag på en Bulova Oceanographer från 60-talet jag hade i samlingen:


Båda är billiga och robusta mekaniska klockor, som ingen gråter blod över om de går i tusen bitar. [emoji39]

Den här tråden känns avgjord med det inlägget. Köpte en Flik Flak till dottern när hon var 2, det här känns helt rätt för en 6 åring.
 

tictac62

Cartier
Gul Micro, är absolut den bästa klockan för en sju åring.
Är titan bakboett också ifall man inte vill använda kardborreband, finns med silikonband också
 

ollkli

Rolex
2-Faktor
+1 på GUL. Var även min första klocka för som så många andra här på forumet. Fyller alla kriterier på barn klocka. Quartz känns givet till barn då allt ska vara enkelt. Den ska gå rätt även efter 3 veckor bortglömd i botten av leklådan osv :)
 
Topp