• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka till tonåring-

Hej!

Tänkte kolla om någon har förslag på bra klocka till en grabb som konfirmerar sig. Jag tänker Seiko dykare. Men tror han måste ha en ganska liten 38-40mm max, då han har smala handleder. Han själv skickade en bild på en Tissot kronograf i gulddoublé med gummiband :) (Guld och svarta detaljer, och förmodligen jättestor.) Men han vill ha en klocka som funkar länge har han sagt.
Men det får bli något i stål. Finns det någon klassisk Seiko dykare som är lite mindre. Och som man helst kan köpa i butik i Stockholm?
Eller någon fin kronograf (tror han gillar massa knappar och subtilas. Men jag vill egentligen han får en klassiker som han kan spara och gilla även i framtiden. Typ en Seiko turtle eller så. Får kosta max 5000kr men helst runt 3-4k. Kan även vara någon klocka från dom lite billigare Swiss made märkena typ Longines Certina Tissot eller liknande. En ganska ren och klassisk klocka söker vi nog..

Tacksam för förslag. Det var svårare än jag trodde att välja klocka till någon annan.

Trevlig helg /Christian

Kör på en Seiko SKX013K2, perfekt om storebror SKX007 är för stor. Rätt prisklass och den måste finnas i någon väl sorterad klockbutik i Stockholm.

Seiko alpinist sarb017 tycker jag är ett bra val. Ingen dykare direkt men ändå 200 wr och löjligt bra finish för pengen. Bra storlek på 38,5 mm. Bilden är skamlöst stulen från internetet då min alpinist gått på lån till min bror.
6383EAAE-104E-460D-A70D-9D890846E7A6.jpeg

Tack för alla svar. Ska kolla igenom risdelen :) Seiko SKX013K2 ligger bra till. Borde vara rätt storlek. Alpinisten är oxå fin, något att tänka på.. Glycine airman oxå cool men är inte den lite större?

Seiko alpinist sarb017 tycker jag är ett bra val. Ingen dykare direkt men ändå 200 wr och löjligt bra finish för pengen. Bra storlek på 38,5 mm. Bilden är skamlöst stulen från internetet då min alpinist gått på lån till min bror.
6383EAAE-104E-460D-A70D-9D890846E7A6.jpeg
Lite OT, sorry!
Bilden är tagen av mig :) https://klocksnack.se/threads/sarb017-plågar-mig.50354/page-22#post-1960050
Sjukt skumt (och kul) att se den poppa upp här och där utan att man själv har delat den!

För övrigt håller jag med, Alpinisten är en skojig och prisvärd klocka och verkar stämma in rätt bra på beskrivingen. Frågan är väl om grabben kommer tycka att den är snygg och charmig eller raka motsatsen, äcklig och ful... Omöjligt att säga innan han har sett den själv :D

Airman är nog för folk som vet lite mer om klockor och gillar den pga historian osv.. Ska kolla in Seikon Tänkte att det borde finnas en mindre modell, verkar lovande.

Alla (nästan) kids vill ha en Gant eller Michael Kors. Vill du ändå behålla lite självrespekt och köpa en riktig klocka så köp en Tissot som har liknande design, typ PRC200

Screenshot_20180803-231332~2.png

Lycka till!

Valet är lätt! Seiko skx013 så klart!
IMG_2476.JPG

Eftersom klockan ligger runt 2500 tycker jag även du gott kan du köpa till ett superoyster från strapcode sommdu ser på bild nedan. Då far din son två länkar att variera mellan!
IMG_2477.JPG
Håller absolut med här. Jag har kvar min Seiko från när jag fyllde 18 men den används inte längre. Hade jag istället fått en skx013 så hade den används flitigt även idag :)

Tillbaka
Topp