• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka tillsammans med aktivitetsarmband

Hultan

Breitling
Är det någon av er klockfantaster där ute som bär någon form av aktivtetsarmband, fitness tracker, eller liknande (typ Jawbone UP, Fitbit, Mi Band, Withings, etc)?
I sådant fall hur bär ni dem och hur kombinerar ni dem på ett snyggt vis med klassiskt klockbärande. Jag är lite smått anti till att gå runt med ett extra band på armen och de är sällan särskilt diskreta heller däremot är jag något av en statistiknörd och skulle tycka det var kul med passiv pulsmätning i bakgrunden samt någon form av sleep tracking som väcker en i rätt fas och utan ljud. Det skulle vara intressant att se andra klockälskares inställning till dessa samt om de bärs hur dessa bärs.
 

EmilW

Omega
Jag kör en Garmin Vivofit 2 på höger arm och klocka på vänster. Kändes märkligt och lite fel i början men nu har jag vant mig och tänker inte ens på aktivitetsbandet på högern längre. Att ha båda på samma funkar inte för mig iaf. Tycker precis som du att det är kul med statistiken, framför allt antal steg och sömnkvalitet. Det är även en bra indikator när jag suttit still på kontoret för länge :)

Dock har det väl blivit som en regel för mig att när dressklockan åker på, åker armbandet av. Ser inte heller syftet med att ha aktivitetsbandet på krogen och motsvarande, utan det används till vardags.
 

Hultan

Breitling
Ah just steg får jag redan från min iPhone men det är mer annat som är lockande typ sömn och hjärtfrekvens. Håller med dig om att det kanske inte är en atrialj man behöver ha med sig på krogen heller. Det skulle vara lite fräckt om man på något vis skulle kunna integrera det med ett traditionellt klockarmband och på det viset ej till synes bära runt på två enheter.

Vilka färger kör folk? Jag tänker mig att man nog vill ha något ganska diskret och neutralt typ silver eller sand/hudfärgad, svart blir för mycket kontrast och det känns som att en vit lätt blir rätt sunkig.
 

MånsT

Rolex
Ah just steg får jag redan från min iPhone men det är mer annat som är lockande typ sömn och hjärtfrekvens. Håller med dig om att det kanske inte är en atrialj man behöver ha med sig på krogen heller. Det skulle vara lite fräckt om man på något vis skulle kunna integrera det med ett traditionellt klockarmband och på det viset ej till synes bära runt på två enheter.

Vilka färger kör folk? Jag tänker mig att man nog vill ha något ganska diskret och neutralt typ silver eller sand/hudfärgad, svart blir för mycket kontrast och det känns som att en vit lätt blir rätt sunkig.
Montblanc lanserade sitt "e-strap" någon tidigare i år. Kanske inte särskilt smäcker med dock interagerat och endast en enhet, precis som du efterfrågade.


estrap.jpg
 

Lolle

Panerai
En reflektion jag gjort är att det påfallande ofta är människor som inte ser ut att vara särskilt aktiva som bär aktivitetsband...
Jag använder pulsklocka, när jag tränar, övrig tid vanligt armbandsur.

Haha det där var väldigt jobbigt för mig - jag stämmer fantastiskt väl in på denna kategorin även om jag försöker att använda armbandet och appen för att pusha mig till mer motion o sömn.

Jag använder jawbone hade först up24 som är ett traditionellt armband men har idag den lilla Jawbone Move då den kan sitta i clip osynligt i bältet. Det passade mig bättre än att ha som tidigare med klocka på vänster och armband på höger arm.
 

Hultan

Breitling
En reflektion jag gjort är att det påfallande ofta är människor som inte ser ut att vara särskilt aktiva som bär aktivitetsband...
Jag använder pulsklocka, när jag tränar, övrig tid vanligt armbandsur.
Tja någon elitidrottare är man väll inte men skulle påstå att man är ganska atletisk ändå när man försöker springa och vandra 1-2 mil per dag i snitt och har i perioder tagit över 200 000 steg/vecka, så nog skulle det vara kul med lite extra statistik ibland typ hjärtfrekvens osv. Framförallt skulle jag vilja se trender över tid, t.ex. om olika levnadsmönster så som kost och sömn har någon större inverkan på snittpuls över tid, därav skulle det vara kul med en passiv sensor som mer eller mindre hela tiden ligger i bakgrunden och loggar värden.

Nu använder jag inte Endomondo längre för det slukade för mycket batteri men gjorde det ett tag i våras/somras och man har ju en del intressanta aktiviteter från den tiden typ: https://www.endomondo.com/users/19111415/workouts/509812022
 
Senast ändrad:

JohnDoe

Rolex
Syftade såklart inte på just dig eftersom jag aldrig träffat dig, det var mer en allmän betraktelse.
Nä men det kanske är så att de som inte är så tränade försöker förändra sitt leverne och vill ha lite koll på att de rör sig mer. Eller så kanske de har strikta restriktioner från läkare vad de får ha för maxpuls när de rör sig så att de t.ex håller blodtrycket under "rätt" nivå och en hel massa andra skäl. Alla har ju inte samma syfte med sin träning/aktivitet.
 

Mr Chance

Kalmar
Nä men det kanske är så att de som inte är så tränade försöker förändra sitt leverne och vill ha lite koll på att de rör sig mer. Eller så kanske de har strikta restriktioner från läkare vad de får ha för maxpuls när de rör sig så att de t.ex håller blodtrycket under "rätt" nivå och en hel massa andra skäl. Alla har ju inte samma syfte med sin träning/aktivitet.
Absolut.
Jag är säkert gammalmodig och trist men aktivitetsbandet känns som en extremt onödig pryl som förmodligen inte påverkar individens motion särskilt mycket i det långa loppet. Det kan säkert få igång människor men bandet hjälper nog inte när termometern visar -0,5 och regnet kommer horisontellt...
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Absolut.
Jag är säkert gammalmodig och trist men aktivitetsbandet känns som en extremt onödig pryl som förmodligen inte påverkar individens motion särskilt mycket i det långa loppet. Det kan säkert få igång människor men bandet hjälper nog inte när termometern visar -0,5 och regnet kommer horisontellt...
Ja det är en onödig pryl som jag snabbt tröttnar på men effekten de olika armband jag haft är att de uppar min redan löjliga tävlingsinstinkt. Jag måste varje dag slå gårdagens resultat. Varje träningspass måste vara grisigare än det förra. Sluteffekten blir i varje fall att jag bränner ut mig träningsmässigt och hamnar i en downperiod med diverse krämpor. Min fru, som är den som varje jul köpt nya armband åt oss, har erkänt att det varit misstag och kommer inte göra det igen. Det erkännandet är den mest positiva effekten :)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Har nu spenderat timmar med att 1. leta reda på ett aktivitetsband som kan komplettera klocka och 2. ngt som är tillräckligt diskret.
Vore toppen om ngn har lite tips på aktivitetsarmband och hur ni bär dessa? Är det på samma arm, olika armar? etc. Gärna om ni har lite bilder att dela med er av.
Tack! :)
 

Psykel

Patek
Har nu spenderat timmar med att 1. leta reda på ett aktivitetsband som kan komplettera klocka och 2. ngt som är tillräckligt diskret.
Vore toppen om ngn har lite tips på aktivitetsarmband och hur ni bär dessa? Är det på samma arm, olika armar? etc. Gärna om ni har lite bilder att dela med er av.
Tack! :)
Jag kör en Fitbit Inspire HR på högern och klocka på vänstern.
Finns en del armband man kan byta till. Vad sägs om mesh eller oyster?
phonelife_armband_milanese_fitbit_inspireinspire_hr_silver.jpg

phonelife_metallarmband_fitbit_inspireinspire_hr_silver_3.jpg
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag kör en Fitbit Inspire HR på högern och klocka på vänstern.
Finns en del armband man kan byta till. Vad sägs om mesh eller oyster?
phonelife_armband_milanese_fitbit_inspireinspire_hr_silver.jpg

phonelife_metallarmband_fitbit_inspireinspire_hr_silver_3.jpg
Hehe, tror jag kör på standard gummit. Men just Fotbit eller Garmin är de jag överväger.
 

Psykel

Patek
Hehe, tror jag kör på standard gummit. Men just Fotbit eller Garmin är de jag överväger.
Funktionellt är jag helnöjd med min Fitbit. Jag är inte nån som springer på gym eller sysslar med intensivare träning, utan det är promenader och lättare grejer jag håller mig till. Vill hålla koll på steg (10 000 om dagen) och puls framför allt. Kul även att hålla koll på sömnen.
 

fransl

Cartier
Jag tror att jag har föreslagit Oura ring i någon annan tråd i samma ämne. Jag har inte testat själv och bär normalt inte ringar, och har inte vågat mig på att beställa en på nätet utan att ha provat ut storlekar och sådant. Men detta verkar vara den mest diskreta lösningen jag har sett och som också kan fungera vid tillfällen då klocka normalt är lite opraktiskt, som tex när man sover...

 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Funktionellt är jag helnöjd med min Fitbit. Jag är inte nån som springer på gym eller sysslar med intensivare träning, utan det är promenader och lättare grejer jag håller mig till. Vill hålla koll på steg (10 000 om dagen) och puls framför allt. Kul även att hålla koll på sömnen.
Min tanke är att h den främst för att få koll på daglig förbrukning och steg. För träningen har jag en ordentlig klocka. Men att köra ”dubbelpipigt” med två klockor känns för mkt overkill.
 

Jobot

Omega
Jag har länge funderat på att köpa en aktivitetsklocka och gillar verkligen formspråket på Fitbit Ionic. Enligt mig kanske den snyggaste i sin kategori, dessutom har den de funktioner jag behöver. Detta skulle dock innebära att jag måste köra dubbelpipigt, vilket jag inte vet hur jag ska ställa mig till. Det är möjligt att jag vänjer mig.
 

Bilagor

  • 6064207_rd.jpg
    6064207_rd.jpg
    156.6 KB · Visningar: 9

Psykel

Patek
Jag har länge funderat på att köpa en aktivitetsklocka och gillar verkligen formspråket på Fitbit Ionic. Enligt mig kanske den snyggaste i sin kategori, dessutom har den de funktioner jag behöver. Detta skulle dock innebära att jag måste köra dubbelpipigt, vilket jag inte vet hur jag ska ställa mig till. Det är möjligt att jag vänjer mig.
Vilka funktioner är det du behöver utöver dom som finns i Inspire HR?
 

Jobot

Omega
Vilka funktioner är det du behöver utöver dom som finns i Inspire HR?
Framför allt är det funktionen att kunna lyssna på musik utan att behöva ta med telefon, typ på löpturer etc. Men den funktionen kanske finns på Inspire också? Jag är inte jätteinsatt i smartwatch-träsket och har således inte koll på exakt vad som skiljer olika modeller och fabrikat åt, men fastnade lite för ionic förra sommaren när jag läste på litegrann.
 

Psykel

Patek
Framför allt är det funktionen att kunna lyssna på musik utan att behöva ta med telefon, typ på löpturer etc. Men den funktionen kanske finns på Inspire också? Jag är inte jätteinsatt i smartwatch-träsket och har således inte koll på exakt vad som skiljer olika modeller och fabrikat åt, men fastnade lite för ionic förra sommaren när jag läste på litegrann.
Ah, där faller ju Inspire. Den är ett aktivitetsband och inte en smartwatch. Man kan få sms-aviseringar, men that’s it.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Som klocka är jag sjukt nöjd med min Apple watch men har stundtals funderat på en Garmin. Men det är just armbandet som skulle vara intressant. Trist att jawbone slutade med sin utan display.
 

Ahleee

Breitling
Som klocka är jag sjukt nöjd med min Apple watch men har stundtals funderat på en Garmin. Men det är just armbandet som skulle vara intressant. Trist att jawbone slutade med sin utan display.
Jag har en Series 3 och är grymt nöjd med. Har också kikat runt efter en Garmin men kommit fram till att en Apple Watch funkar i fler sammanhang eftersom den är mer stilren.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Jag har en Series 3 och är grymt nöjd med. Har också kikat runt efter en Garmin men kommit fram till att en Apple Watch funkar i fler sammanhang eftersom den är mer stilren.
Kommer nog fortsätta med Apple watch vid träning men som komplement för att mäta aktivitet när den inte är på så verkar just nu Fitbit Luxe eller Garmins aktivitetsband som de mest diskreta.

Det jag gillar med Garmins klocka vid träning är att displayen är tydligare än Apples. Exempelvis vid löpning.

Men nu för tiden utanför träning bär jag aldrig Apple watchen längre.
 

lofgreno

Audemars
Gillar prylar. Och hade vart kul att ha lite koll på puls och steg osv. Men vill inte springa runt med en sån där ist för en vanlig klocka och att ha både och tycker jag faktiskt bara ser konstigt ut. :D

Loggar mina pass på mobilen ist.
 

Proficio

Omega
Jag tror att jag har föreslagit Oura ring i någon annan tråd i samma ämne. Jag har inte testat själv och bär normalt inte ringar, och har inte vågat mig på att beställa en på nätet utan att ha provat ut storlekar och sådant. Men detta verkar vara den mest diskreta lösningen jag har sett och som också kan fungera vid tillfällen då klocka normalt är lite opraktiskt, som tex när man sover...

Även jag har kikat på den där ringen, men aldrig riktigt vågat bestämla, dessutom så tar ju vigselringen upp det naturligaste fingret... :) jag hade länge jawbones armband och trivdes riktigt bra med dom, men nu är jag inne på en garmin-klocka, typ venu 2. Det är väl som en lite speedad apple watch typ.
 
Topp