• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klocka utan cert?

FTPA

Basic
Tjena!

Har precis fått hem en Seiko SRPA21k1 PADI från en kille som jag köpte den av på blocket. När jag pratade men han frågade jag om cert mm. Fanns kvar och han svarade att det fanns. Nu när jag fick hem paketet och öppnade hittar jag inte det lilla på certifikathäftet med det lilla kortet. Ist såg är det stämplat längst bak i instruktionsboken (se bilden) från affären han köpte den med datum etc. I telefon sa han att det var 1 år av garantin kvar men min fråga är, gäller den även utan ”det riktiga” certifikatkortet och är det säkert att behålla den även utan kortet? Tänker om jag kanske skulle vilja sälja den i framtiden?

BEBAA53F-C263-4600-A43E-CBA1F919A6DE.jpeg

Tack på förhand! /Victor

Cert till SEIKO behöver beställas separat vilket inte alla butiker förstått. Så ja, cert ska följa med men är nog egentligen inte nödvändigt förutsatt att man har kvittot. Sättet ovan är däremot helt fel sätt att lösa det på. Ring butiken och hör deras syn på saken, det är ju det enklaste.

Tjena!

Har precis fått hem en Seiko SRPA21k1 PADI från en kille som jag köpte den av på blocket. När jag pratade men han frågade jag om cert mm. Fanns kvar och han svarade att det fanns. Nu när jag fick hem paketet och öppnade hittar jag inte det lilla på certifikathäftet med det lilla kortet. Ist såg är det stämplat längst bak i instruktionsboken (se bilden) från affären han köpte den med datum etc. I telefon sa han att det var 1 år av garantin kvar men min fråga är, gäller den även utan ”det riktiga” certifikatkortet och är det säkert att behålla den även utan kortet? Tänker om jag kanske skulle vilja sälja den i framtiden?

BEBAA53F-C263-4600-A43E-CBA1F919A6DE.jpeg

Tack på förhand! /Victor

Hej
Ring den du köpte klockan från vet jag och fråga vart kvittot är eller certet

Dom Seiko jag har haft har inte enns haft något Cert Köpta i butik Men kvittot har jag
ring butiken om du inte får fram något ;)

2 på tråden Bäver jagaren han före :D

//Simon

Cert till SEIKO behöver beställas separat vilket inte alla butiker förstått. Så ja, cert ska följa med men är nog egentligen inte nödvändigt förutsatt att man har kvittot. Sättet ovan är däremot helt fel sätt att lösa det på. Ring butiken och hör deras syn på saken, det är ju det enklaste.
Tack för svar! Ringde han och berättade och det visade sig att han visste lika lite som jag. Köpte klockan med blocketpaket så blir att returnera klockan imorgon.

Har du ringt till butiken?

Fick inte heller något cert till min padi. Känns det inte lite overkill att returnera allt för certet?
Nej ringde inte till butiken, utan till han och enligt honom själv var det enda han fick stämpeln och inget annat kvitto. Vidare bor han nere på västkusten och jag i södra norrland så att då antingen skicka den till dem eller åka dit själv ifall något problem uppstår är inget jag föredrar. Kände jag med att det kanske var lite overkill att bara returnera över certifikatet men för mig känns det tryggare att allt är som det ska än att ha som i detta fall något av en "hemmagjord" lösning. Menmen, han sa att han hade fler som var intresserade och jag får väl helt enkelt leta vidare:)

Nej ringde inte till butiken, utan till han och enligt honom själv var det enda han fick stämpeln och inget annat kvitto. Vidare bor han nere på västkusten och jag i södra norrland så att då antingen skicka den till dem eller åka dit själv ifall något problem uppstår är inget jag föredrar. Kände jag med att det kanske var lite overkill att bara returnera över certifikatet men för mig känns det tryggare att allt är som det ska än att ha som i detta fall något av en "hemmagjord" lösning. Menmen, han sa att han hade fler som var intresserade och jag får väl helt enkelt leta vidare:)
Onödigt att returnera, ring butiken och be dem skicka cert istället.

Tror inte det skulle vara något större problem vid garantiärende ändå. Verkar vara väldigt vanligt här i Sverige att Seikos säljs utan "riktigt" cert.

Vad skulle du tappa värdemässigt utan cert?
Du kan känna trygghet i de dokument du fått
Som jag skrev tidigare är jag ny i klockvärlden så är helst på säkra sidan med varje köp jag gör och vill gärna ha all dokumentation som är möjlig att få. Men tur som sagt att ni finns och kan leda mig mot rätt val när min egen erfarenhet inte räcker till:)

Jo det ligger ju något i det med. Men är relativt ny i klockvärlden så tar alla försiktighetsåtgärder som är möjliga. Men tur att Forum som detta finns, man lär sig något varje dag:)
Men släpp det där med certet på just denna! Ta lite sköna bilder och släng upp i dagens klocktråd. Njut av din nya klocka!

Och så tar du med dig erfarenheten och frågar om cert på nästa klocka du köper!

Men släpp det där med certet på just denna! Ta lite sköna bilder och släng upp i dagens klocktråd. Njut av din nya klocka!

Och så tar du med dig erfarenheten och frågar om cert på nästa klocka du köper!
Har precis pratat med säljaren och vi har kommit överens om att jag ska ta det med affären så den stannar nog ändå. Den dyker nog upp under veckan ska du se;)
Och tack åter igen för vägledningen:)

Har precis pratat med säljaren och vi har kommit överens om att jag ska ta det med affären så den stannar nog ändå. Den dyker nog upp under veckan ska du se;)
Och tack åter igen för vägledningen:)

Bra beslut att ringa.
Om butiken vill ha dokument på detta så ta detta över E post om dom inte nöjer sig med ett samtal.
Du har ju all info i din bild med undantag på under sidan av klockan men det löser sig och den med sträckkoden i boken :)

Njut av din ny inköpta klocka vet ja ;)

//Simon

Bra beslut att ringa.
Om butiken vill ha dokument på detta så ta detta över E post om dom inte nöjer sig med ett samtal.
Du har ju all info i din bild med undantag på under sidan av klockan men det löser sig och den med sträckkoden i boken :)

Njut av din ny inköpta klocka vet ja ;)

//Simon
Jo, säljaren har även han sagt att han är villig att gå till affären själv och styrka att det verkligen är rätt ur så det löser sig nog.

Ska njuta så det räcker å blir över för klockan i sig är ju riktigt vacker!

Tillbaka
Topp