• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klocka utan certifikat

kalles

Breitling
Har länge spanat på en klocka och till slut hittat en som jag fastnat för och tycker mig också ha hittat ett potentiellt köpobjekt. Nu tänkte jag vända mig till er här på forumet för att få eran syn på den eventuella affären. Klockan är en Omega Seamaster Planet Ocean i roséguld, 222.63.42.20.01.001. Det jag undrar över är hur pass stor roll de spelar att inte certifikatet är med? Känns onekligen konstigt att klockan är från 2014 och köpt i USA och inte har med original-cert eller har jag fel? Eftersom klockan inte är så jätte vanlig bland köp och sälj sajterna undrar jag också om priset är bra/dåligt?

Länk till klockan
http://www.blocket.se/lund/Omega_Seamaster_Planet_Ocean_42mm_i_18K_guld_56386903.htm?ca=23_10&w=0

Som ni märker är jag väldigt ny vad gäller klockor så hade verkligen uppskattat om någon tog sig tid :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Låter ju lite märkligt. Kan säkert finnas en logisk förklaring men om det finns fler objekt hade jag nog valt ett annat. Tycker det är nojigt nog att köpa begagnat från någon okänd. :nailbiting:
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Har länge spanat på en klocka och till slut hittat en som jag fastnat för och tycker mig också ha hittat ett potentiellt köpobjekt. Nu tänkte jag vända mig till er här på forumet för att få eran syn på den eventuella affären. Klockan är en Omega Seamaster Planet Ocean i roséguld, 222.63.42.20.01.001. Det jag undrar över är hur pass stor roll de spelar att inte certifikatet är med? Känns onekligen konstigt att klockan är från 2014 och köpt i USA och inte har med original-cert eller har jag fel? Eftersom klockan inte är så jätte vanlig bland köp och sälj sajterna undrar jag också om priset är bra/dåligt?

Som ni märker är jag väldigt ny vad gäller klockor så hade verkligen uppskattat om någon tog sig tid :)
Välkommen hit!
Har du en länk till klockan, så att vi kan se priset du frågar efter?
Rent generellt tycker jag att en klocka från 2014 som saknar cert är konstigt. Personligen skulle jag inte hoppa på det.
Utan cert har du heller ingen garanti från Omega, samt att du kommer att ha svårare att sälja den vidare om du nu bestämmer dig för det.
Kolla runt lite och se om du inte hittar ett alternativ.
 

kalles

Breitling
Missade att lägga till länken men den är med nu. Enligt säljaren medföljer "garanticertifikat från Authentic Watches med 4 års garanti (ej original/worldwide garanti)." vet inte riktigt hur det ska tolkas?
 

par

Patek
2-Faktor
Min gamla, köpte den från AW med hjälp av en kompis. Tycker det är synd den vandrat runt så mkt, grymt trevlig. Sen skulle inte handla av AW igen....
 

par

Patek
2-Faktor
Vad hände med certifikatet? Erbjöds det inte vid affären av AW?

Skulle få klockan med det som kallades cert. Visst det är ju ett cert men inte ett cert från Omega som följde med. Sen är inte priset fel ändå som begärs.

Har hört endel skräckhistorier från AW om att de gärna slipar bort serienr. Det var inte gjort på denna
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Skulle få klockan med det som kallades cert. Visst det är ju ett cert men inte ett cert från Omega som följde med. Sen är inte priset fel ändå som begärs.

Har hört endel skräckhistorier från AW om att de gärna slipar bort serienr. Det var inte gjort på denna

Störigt! En av dom fulare gråhandlarna då med andra ord. Men "certröran" kände du till alltså innan du köpte den?
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
AW är en av de största amerikanska gråhandlarna, slipar aldrig bort serienumret såvitt jag förstår och torde inte vara några konstigheter med varifrån klockorna kommer. Som vanligt handlar det om en avvägning när man köper från gråhandlare, särskilt från en gråhandlare som bara skickar med sitt eget "cert". Med tanke på det Extremt förmånliga pris de erbjöd PO:n för förstår jag par401:s val att köpa den..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
AW är en av de största amerikanska gråhandlarna, slipar aldrig bort serienumret såvitt jag förstår och torde inte vara några konstigheter med varifrån klockorna kommer. Som vanligt handlar det om en avvägning när man köper från gråhandlare, särskilt från en gråhandlare som bara skickar med sitt eget "cert". Med tanke på det Extremt förmånliga pris de erbjöd PO:n för förstår jag par401:s val att köpa den..

Det priset återspeglar sig iof i andrahandsvärdet..
 

par

Patek
2-Faktor
AW är en av de största amerikanska gråhandlarna, slipar aldrig bort serienumret såvitt jag förstår

Jodå, förr iaf angav de när klockan hade serienr eller inte. Läst om flera som fått bortslipade. Sen är det säkert inga konstigheter vart de kommer från mer än att säljaren vill vara "HEMLIG"

Edit: fortfarande samma sak. När klockan har serienr anges "- WITH MANUFACTURER SERIAL NUMBERS"
 
Jag är senaste ägaren till den Omega PO, jag var också den som gjorde en deal med urverket.nu

Klockan är 100% äkta och det är bara så att Authenticwatches inte säljer klockorna eller just den klockan med Omegans egen cert.

Personligen älskar jag klockan men då jag är en flipper så flippar jag allt. Men den Omegan är faktiskt grym!
 
  • Like
Reactions: par

Wangensten

Panerai
Jeg vet ikke om det er en bra pris på den PO'en, men min JLC Reverso mangler cert. Hvorfor?
Tullen forlorat det under sit kontroll i Oslo:rage::banghead::grumpy:
Hvordan det er mulig vet jeg ikke, men...
Klokken er kjøpt ny i JLC Boutique 27/8-2014
Venter fortfarende på svar från Fedex:nailbiting:

Så alle nye klokker utan cert er fishy;)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jodå, förr iaf angav de när klockan hade serienr eller inte. Läst om flera som fått bortslipade. Sen är det säkert inga konstigheter vart de kommer från mer än att säljaren vill vara "HEMLIG"

Edit: fortfarande samma sak. När klockan har serienr anges "- WITH MANUFACTURER SERIAL NUMBERS"
Ny klocka utan cert och utan serienummer.... Hade blivit tokig om jag fått hem en sådan. Luktar ju stöldgods lång väg. Hur ska man ens kunna få en sådan servad om några år?
 

HolyCrap

Omega
Ny klocka utan cert och utan serienummer.... Hade blivit tokig om jag fått hem en sådan. Luktar ju stöldgods lång väg. Hur ska man ens kunna få en sådan servad om några år?

Håller med. Visserligen kan det ju finnas en rimlig förklaring till att cert saknas (kommit bort, brunnit upp, uppätet av en hund) men ett bortfilat serienummer är ju nästan ett brott i sig. Jag skulle aldrig acceptera en vara av något slag där någon med avsikt har försökt ta bort serienummer. Jag kan inte tänka mig någon som helst anledning till att göra det utom att undanröja spåren efter ett brott.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Håller med. Visserligen kan det ju finnas en rimlig förklaring till att cert saknas (kommit bort, brunnit upp, uppätet av en hund) men ett bortfilat serienummer är ju nästan ett brott i sig. Jag skulle aldrig acceptera en vara av något slag där någon med avsikt har försökt ta bort serienummer. Jag kan inte tänka mig någon som helst anledning till att göra det utom att undanröja spåren efter ett brott.

Vanligen beror det på att AD inte vill skylta med att den tillhandahåller klockor till gråhandlare.
 
Båda dom stora gråhandlarna i USA (AW och Jomashop) kör väl med det där upplägget av vad jag förstått, du får inget originalcert men ett cert från dom som ska gälla som garanti...

Känns rätt beige tycker jag personligen...
 
Topp