• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan äkta?

Gabriel112

Breitling
Jag är inte alls någon klock kunnig. Tänkte hjälpa en vän innan han kanske behöver fråga en urmakare.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    107.3 KB · Visningar: 938
  • image.jpg
    image.jpg
    151.5 KB · Visningar: 853
  • image.jpg
    image.jpg
    95.6 KB · Visningar: 782
  • image.jpg
    image.jpg
    102.4 KB · Visningar: 778
  • image.jpg
    image.jpg
    120.8 KB · Visningar: 764

Gabriel112

Breitling
Ojj detta gick ju fort. Uppskattar att ni tog er tid att svara.

Av ren nyfikenhet, vad är det som gör att ni kan se att den är falsk?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ojj detta gick ju fort. Uppskattar att ni tog er tid att svara.

Av ren nyfikenhet, vad är det som gör att ni kan se att den är falsk?
Ja, som sagt, modellen finns inte. Sedan gör Rolex inte förgyllda klockor utan i solitt guld (och då blir boettlocket ochså i guld). Sedan är det hela klockans bristande finish, omärkt krona, märkningen på boettlocket.
En inte allt för vild gissning säger mig att det är en batteriklocka och på tavlan står det att det är en mekanisk självuppfragande urverk (Perpetual).
 

Gabriel112

Breitling
Både oäkta o osnygg.

Att den är oäkta är en sak men att den är osnygg har inte med ämnet att göra. Sen är det en smaksak.

Ja, som sagt, modellen finns inte. Sedan gör Rolex inte förgyllda klockor utan i solitt guld (och då blir boettlocket ochså i guld). Sedan är det hela klockans bristande finish, omärkt krona, märkningen på boettlocket.
En inte allt för vild gissning säger mig att det är en batteriklocka och på tavlan står det att det är en mekanisk självuppfragande urverk (Perpetual).

Bra skrivit! Mycket information bara på ett par rader.

Tack för den information!
 

Warwian

Cartier
Ja, som sagt, modellen finns inte. Sedan gör Rolex inte förgyllda klockor utan i solitt guld (och då blir boettlocket ochså i guld). Sedan är det hela klockans bristande finish, omärkt krona, märkningen på boettlocket.
En inte allt för vild gissning säger mig att det är en batteriklocka och på tavlan står det att det är en mekanisk självuppfragande urverk (Perpetual).
Rolex har gjort ett flertal guld på stål-klockor, bland annat referens 1550, 1024 och 6334. Här är ett exempel på en referens 1550:
http://www.hqmilton.com/watches/rolex_date_1550_gold_cap_..._box_and_papers
 

Ale

Cartier
Ta en sax som du öppnar och sätter de två spetsarna i varsit jack i boettlocket, sen vrider du upp locket. Där ser du ett batteri och du har därmed inte en "perpetual" Rolex utan ett kinesiskt kvartsur värt max 10 spänn.

Sen undrar man varför det alltid är "en kompis" man hjälper, och varför man alltid är ivrig på att få veta alla detaljer kring vad som pekar ut klockan som fejk (just i det här fallet omsätts det nog inte till instruktioner till leverantören dock). :)
 
Senast ändrad:

BCKSTRM

Rolex
Ta en sax som du öppnar och sätter de två spetsarna i varsit jack i boettlocket, sen vrider du upp locket. Där ser du ett batteri och du har därmed inte en "perpetual" Rolex utan ett kinesiskt kvartsur värt max 10 spänn.

Sen undrar man varför det alltid är "en kompis" man hjälper, och varför man alltid är ivrig på att få veta alla detaljer kring vad som pekar ut klockan som fejk. :)

Eller tittar på visarna...? ;)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Rolex har gjort ett flertal guld på stål-klockor, bland annat referens 1550, 1024 och 6334. Här är ett exempel på en referens 1550:
http://www.hqmilton.com/watches/rolex_date_1550_gold_cap_..._box_and_papers
Jo, jag är medveten om det. Nu känndes det lite överkurs på denna nivån då det handlar om äldre vintage och detta uppenbart inte är det och TS är på den nivån att han inte kan skilja fram från bak på en klocka.
"Tänkte hjälpa en vän innan han kanske behöver fråga en urmakare."

Hur definierar du mor samt en vän?
Ok, mormors då? Du grabben, våra något sura och beska kommentarer handlar om att när dessa frågor om en klocka är äkta så är TS alltid rädd att förlora ansiktet och i de flesta fall är klockan "en väns som man hjälper". Ungefär som när frågor ställs om könssjukdomar eller sexualupplysning.
Detta är ett entusiastforum och det känns inte som om du är det minsta intresserad förutom om klockan kan tas för en äkta och kan inbringa pengar.
Skulle du vara klockintresserad så sitter vi inne på en stor källa till kunskap här samtidigt som du gjort en väldigt osmidig entré.
 
Senast ändrad:

BCKSTRM

Rolex
Svårt om batteriet är slut vilket det brukar vara på de här klockorna.
Om batteriet är slut är det ju en batteriklocka ;)
En manuell klocka kan du vrida upp. Så om du vrider upp klockan och rör lite på den och den står stilla är det en batteriklocka och således inte en Rolex. (Det finns en modell med batteriur som heter OysterQuartz). Teoretiskt skulle det ju kunna vara så att verket är helt dött, men då är det nog ändå inte en Rolex, eller ett värt köp.

Men nu har du fått alla svar du kan tänkas få så denna klocka kan du glömma. Mitt tips är att kolla på en satans massa Rolexmodeller på nätet så du får en känsla för finish, för det kan ju vara så att du hittar en faktisk fake som har en motsvarande riktig modell.
 

F-L-P

Panerai
Att den är oäkta är en sak men att den är osnygg har inte med ämnet att göra. Sen är det en smaksak.
Bra skrivit! Mycket information bara på ett par rader.

Tack för den information!

Det kommer många såna här frågor, ibland är det folk som vill se om de kommer undan med sin fakeklocka. Därför har man generellt en kass inställning till dessa trådar.
Tyckte @par401 beskrev det ganska bra med sin Dacia-ferarri jämförelse. Det är inte en sak som gör att man ser att den är en sämsta sortens thai-kopia, allt om den skriker usel kvalite och går inte att jämföra mot något då det inte finns någon .
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Instämmer…nej.
ingen modell jag kan se existerat innnan, dålig finish, krona i annat material än boett e t c, e t c
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
och varför man alltid är ivrig på att få veta alla detaljer kring vad som pekar ut klockan som fejk (just i det här fallet omsätts det nog inte till instruktioner till leverantören dock). :)

Just i det här fallet var det självklart, men när det gäller kopior som det inte syns lika tydligt på så tycker jag det är intressant att veta detaljerna :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Allt!
Lite som att fråga varför kan ni se att min Dacia inte är en Ferrari?
Min kompis har köpt en fågel men den kan inte flyga (inte ens när man kastar den). Funderar på att gå till veterinären för att undersöka om det verkligen är en fågel (det står "Bird" på halsbandet). Kan du hjälpa mig? Om du påstår att det inte är en fågel så vill jag ha förklaring till varför.

Tack på förhand!
image.jpg

(OBS, bild på en likadan fågel, men det är inte min fågel på bilden).
 
Topp