• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan anmäld stulen vid service!

hejsam

Patek
2-Faktor
Har tyvärr råkat ut för en tråkig grej som säkerligen någon annan har gjort innan oss.
Beskriver kort och punktligt händelseförloppet nedan, sen får ni gärna dela era åsikter och erfarenheter i ämnet!


-22 maj i år köper jag en Cartier Santos av en privatperson på Klokkeriet som är Norges största klockforum (med 55.000 medlemmar). Säljaren har massvis med referenser från tidigare affärer och affären går smidigt.

-16 Augusti säljer jag klockan till @Miami här på forumet, samma här en smidig och trevlig affär som de flesta andra.

Klockan tickade på bra men @Miami ville lämna in den för att justera länken samt kolla över servicebehovet.

-21 oktober lämnar @Miami in den till Cartier butiken i Stockholm, 2 veckor senare får han svar från Cartier att denna klocka är anmäld stulen i Frankrike sedan något år tillbaka (genom serienumret).
Cartier säger att de är i kontakt både med Svenska polisen och den Franska polisen och att de kommer att behålla klockan tillsvidare, de kommer även skriva ett intyg på att klockan är stulen.

-7 november kontaktar @Miami mig och berättar läget, jag kontaktar säljaren på Klokkeriet som i sin tur köpte den på Chrono24 den 14/3-2019 av en seriös handlare. Kvitto och dokumentation från köpet finns såklart kvar och följde med i köpet till @Miami

Handlaren på Chrono24 beklagar läget men vill ha en kopia på intyget från Cartier innan de kommer att agera. Säljaren på Klokkeriet svarar också att han vill ha en kopia på intyget så att handlaren kan kompensera honom innan han sedan kompensera mig och jag i min tur sedan kan kompensera @Miami.

I dagsläger sitter vi fortafarande i samma läge, Cartier har fortfarande inte utfärdat något intyg och de håller fortsatt klockan under utredning.
Jag och @Miami har löpande kommunikation och ingen skugga är kastad på någon inblandad, men visst är det påfrestande att någon ska behöva ligga ute med pengar utan varken klockan eller intyget på att den faktiskt är stulen.


Tänker att med så många affärer som gjorts på detta forum måste någon ha erfarenhet av detta sedan tidigare? Hur lång tid brukar det ta att få ett konkret svar från tillverkaren? Någon som vet hur denna process brukar eller ska gå till rent praktiskt?
Kommer Cartier behålla klockan och vad händer med den sen? Om de släpper tillbaka klockan kommer klockan fortfarande vara flaggad som stulen och alltså osäljbar?

Kanske detta även kan påminna någon om att skit faktiskt händer ibland i vår bubbla och om det är möjligt kolla upp med tillverkaren i förväg om klockan matchar en anmäld stulen!
IMG_9354.JPG
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om de vill behålla den så lär de förstöra den.
Kräv intyg, utan intyg är det Cartier som begår stölden. Ring om de inte svarar snabbt på mail.

Edit: Ges den tillbaka, vilket inte låter troligt, så kommer de ju ta bort röd-flaggen på den.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag har inte varit med om något liknande och beklagar den situation ni hamnat i men om den är anmäld stulen finns två alternativ. Antingen återlämnas den till dess rättmätiga ägare eller så tillfaller den det försäkringsbolag som betalat ut eventuell ersättning. Att de skulle släppa vidare klockan till dig/er verkar osannolikt och dessutom olagligt.
 
Cartier kan knappast hålla en klocka för ”utredning”. Dom skall lämna den till berörda myndigheter. Ditt krav är mot säljaren till dig. Resten är en härva...
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Riktigt trist. Men med tanke på alla klockrån över hela Europa så rullar det sannolikt runt mängder av klockor som någon gång blivit stulna. Finns egentligen inte så mycket man kan göra för att skydda sig mot detta vid begköp, förutom att minimera risken genom att klockan har cert. Men även då kan det ju vara en lyst vara genom inbrott, bedrägeri etc. Trist som sagt.
 
Riktigt trist. Men med tanke på alla klockrån över hela Europa så rullar det sannolikt runt mängder av klockor som någon gång blivit stulna. Finns egentligen inte så mycket man kan göra för att skydda sig mot detta vid begköp, förutom att minimera risken genom att klockan har cert. Men även då kan det ju vara en lyst vara genom inbrott, bedrägeri etc. Trist som sagt.
Man kan skydda sig genom att köpa av någon man kan rikta krav mot, i praktiken en AD eller annan väldigt etablerad handlare.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tråkig sits men på något sätt skönt att det faktiskt funkar. Mer sånt här och det blir svårare för de som inte har rent mjöl i påsen.

Hoppas att det kompenseras i alla led så att den som gjorde dålig research och köpte av boven, alternativt boven själv, blir den som torskar.
 

Jonulf

Audemars
2-Faktor
Jäkligt trist, först th-soppan och sen den här. Kopior och stölder... Det var bättre förr.

Hoppas att det löser sig för er!
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Riktigt trist historia för alla inblandade. Dock positivt att Cartiers rutiner fungerar, men ett intyg från Cartier kan nog vara på sin plats.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Hej,
Tyvärr är detta inte helt löst ännu.
Det som hänt sedan sist är att polisen nyligen har tagit hand om ärendet och klockan samt utfärdat ett beslagsprotokoll på klockan.

Dock vill alla bakom mig i ledet ha tillbaka sina pengar från den tidigare ägaren först för att sedan betala tillbaka till nästa ägare osv. Vilket gör att återbetalningskedjan står still.

Och då beslagsprotokollet endast finns tillgängligt på svenska för tillfället är det inget som ses som grund för återbetalning då alla ägare innan mig är utanför Sverige och forumet. Klockan är som sagt beslagtagen av polisen och den går ju därför inte att returnera mot återbetalning.

Vi vet heller inte vem som ägt klockan förutom de 4 senaste. En handlare från c24, en norrman, jag och @Miami.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Hej,
Tyvärr är detta inte helt löst ännu.
Det som hänt sedan sist är att polisen nyligen har tagit hand om ärendet och klockan samt utfärdat ett beslagsprotokoll på klockan.

Dock vill alla bakom mig i ledet ha tillbaka sina pengar från den tidigare ägaren först för att sedan betala tillbaka till nästa ägare osv. Vilket gör att återbetalningskedjan står still.

Och då beslagsprotokollet endast finns tillgängligt på svenska för tillfället är det inget som ses som grund för återbetalning då alla ägare innan mig är utanför Sverige och forumet. Klockan är som sagt beslagtagen av polisen och den går ju därför inte att returnera mot återbetalning.

Vi vet heller inte vem som ägt klockan förutom de 4 senaste. En handlare från c24, en norrman, jag och @Miami.
Tack för uppdatering, hoppas att det kommer till en lösning snart.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Hej,
Tyvärr är detta inte helt löst ännu.
Det som hänt sedan sist är att polisen nyligen har tagit hand om ärendet och klockan samt utfärdat ett beslagsprotokoll på klockan.

Dock vill alla bakom mig i ledet ha tillbaka sina pengar från den tidigare ägaren först för att sedan betala tillbaka till nästa ägare osv. Vilket gör att återbetalningskedjan står still.

Och då beslagsprotokollet endast finns tillgängligt på svenska för tillfället är det inget som ses som grund för återbetalning då alla ägare innan mig är utanför Sverige och forumet. Klockan är som sagt beslagtagen av polisen och den går ju därför inte att returnera mot återbetalning.

Vi vet heller inte vem som ägt klockan förutom de 4 senaste. En handlare från c24, en norrman, jag och @Miami.
Jobbigt absolut. Men om du ändå tänkt återbetala @Miami går det väl lika bra nu? Sen när ledet gått som de ska har du dina stålar tillbaka förhoppningsvis.

Eller har jag missat nått här?
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Hej,
Tyvärr är detta inte helt löst ännu.
Det som hänt sedan sist är att polisen nyligen har tagit hand om ärendet och klockan samt utfärdat ett beslagsprotokoll på klockan.

Dock vill alla bakom mig i ledet ha tillbaka sina pengar från den tidigare ägaren först för att sedan betala tillbaka till nästa ägare osv. Vilket gör att återbetalningskedjan står still.

Och då beslagsprotokollet endast finns tillgängligt på svenska för tillfället är det inget som ses som grund för återbetalning då alla ägare innan mig är utanför Sverige och forumet. Klockan är som sagt beslagtagen av polisen och den går ju därför inte att returnera mot återbetalning.

Vi vet heller inte vem som ägt klockan förutom de 4 senaste. En handlare från c24, en norrman, jag och @Miami.
Trist historia, men du har ju bevisligen sålt en stulen klocka till @Miami så du behöver ju backa det köpet, göra anspråk på den beslagtagna klockan och sedan kräva norrmannen på dina pengar.
Har man sålt något som visar sig vara stulet är det tyvärr bara att bita i det sura.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Hej,
Tyvärr är detta inte helt löst ännu.
Det som hänt sedan sist är att polisen nyligen har tagit hand om ärendet och klockan samt utfärdat ett beslagsprotokoll på klockan.

Dock vill alla bakom mig i ledet ha tillbaka sina pengar från den tidigare ägaren först för att sedan betala tillbaka till nästa ägare osv. Vilket gör att återbetalningskedjan står still.

Och då beslagsprotokollet endast finns tillgängligt på svenska för tillfället är det inget som ses som grund för återbetalning då alla ägare innan mig är utanför Sverige och forumet. Klockan är som sagt beslagtagen av polisen och den går ju därför inte att returnera mot återbetalning.

Vi vet heller inte vem som ägt klockan förutom de 4 senaste. En handlare från c24, en norrman, jag och @Miami.
Du tycker alltså att det är rätt att @Miami ska ligga ute med pengarna? En helt oskyldig köpare som du har sålt stöldgods till? Ok.
 

idagtisdag

Cartier
Cartier är berömvärt som tar detta ansvar, det gör att Cartierklockor blir mindre intressanta för tjuvar! Här steg det märket i min bok!

Vad säger ni andra om:
https://www.thewatchregister.com/
har ni använt det? Det lär väl inte finnas någon garanti för att bestulna rapporterat in dit?


Rolex har slutat med sitt register pga Rolex vill avskräcka från begköp enligt Paul Thorpe.

I ämnet:

Även här från 9 minuter:



Hej,
Och då beslagsprotokollet endast finns tillgängligt på svenska för tillfället är det inget som ses som grund för återbetalning då alla ägare innan mig är utanför Sverige och forumet.
Det finns väl säkert en översättare som kan göra en juridiskt godkänd översättning av dokumentet, eller?
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Bra att fler engagerar sig, betalningen ska såklart gå tillbaka till @Miami. Tror inget annat har framgått i tråden heller?

Beslagsprotokollet från polisen kom nu i veckan och processen bakåt är igång. Ville bara uppdatera er om läget då det förfrågades i tråden!
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Vet fler handlare och pantbanker som använder watchregister.
Så fort du slagit in klockans serienr och den kommer upp som stulen är du enligt avtal med dom skyldig att hålla klockan i förvar och invänta instruktioner.
En affär får inte beslagta misstänkta stulna varor eller misstänkta hälerivaror. De har inte den befogenheten och kan då åka dit själva.

Vår lagstiftning tillåter inte ens tullverket att beslagta misstänkta hälerivaror, sjukt nog. Det är anledningen till att tullen varje dag blir tvungna att släppa igenom uppenbart stöld/hälerigods när de inte har poliser med på plats.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Den enda som lidit ekonomiskt av detta (förutom eventuellt försäkringsbolag och brottsoffer långt tidigare) är ju än så länge Miami. Kutym vore väl att omgående betala tillbaka hans pengar, sen får du själv ta det med din säljare osv?
 

SWC

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
En affär får inte beslagta misstänkta stulna varor eller misstänkta hälerivaror. De har inte den befogenheten och kan då åka dit själva.

Vår lagstiftning tillåter inte ens tullverket att beslagta misstänkta hälerivaror, sjukt nog. Det är anledningen till att tullen varje dag blir tvungna att släppa igenom uppenbart stöld/hälerigods när de inte har poliser med på plats.

Låter rimligt att det är så det fungerar i Sverige men i USA där dom jag känner använder tjänsten så fungerar det.
 

joca

Patek
2-Faktor
Hej,
Tyvärr är detta inte helt löst ännu.
Det som hänt sedan sist är att polisen nyligen har tagit hand om ärendet och klockan samt utfärdat ett beslagsprotokoll på klockan.

Dock vill alla bakom mig i ledet ha tillbaka sina pengar från den tidigare ägaren först för att sedan betala tillbaka till nästa ägare osv. Vilket gör att återbetalningskedjan står still.

Och då beslagsprotokollet endast finns tillgängligt på svenska för tillfället är det inget som ses som grund för återbetalning då alla ägare innan mig är utanför Sverige och forumet. Klockan är som sagt beslagtagen av polisen och den går ju därför inte att returnera mot återbetalning.

Vi vet heller inte vem som ägt klockan förutom de 4 senaste. En handlare från c24, en norrman, jag och @Miami.
Tråkigt det inträffade såklart Men det är såklart rimligast att alla tar sitt ansvar dvs du betalar tillbaka till Miami sedan får du kräva din säljare osv osv :)
 
Topp