Har tyvärr råkat ut för en tråkig grej som säkerligen någon annan har gjort innan oss.
Beskriver kort och punktligt händelseförloppet nedan, sen får ni gärna dela era åsikter och erfarenheter i ämnet!
-22 maj i år köper jag en Cartier Santos av en privatperson på Klokkeriet som är Norges största klockforum (med 55.000 medlemmar). Säljaren har massvis med referenser från tidigare affärer och affären går smidigt.
-16 Augusti säljer jag klockan till @Miami här på forumet, samma här en smidig och trevlig affär som de flesta andra.
Klockan tickade på bra men @Miami ville lämna in den för att justera länken samt kolla över servicebehovet.
-21 oktober lämnar @Miami in den till Cartier butiken i Stockholm, 2 veckor senare får han svar från Cartier att denna klocka är anmäld stulen i Frankrike sedan något år tillbaka (genom serienumret).
Cartier säger att de är i kontakt både med Svenska polisen och den Franska polisen och att de kommer att behålla klockan tillsvidare, de kommer även skriva ett intyg på att klockan är stulen.
-7 november kontaktar @Miami mig och berättar läget, jag kontaktar säljaren på Klokkeriet som i sin tur köpte den på Chrono24 den 14/3-2019 av en seriös handlare. Kvitto och dokumentation från köpet finns såklart kvar och följde med i köpet till @Miami
Handlaren på Chrono24 beklagar läget men vill ha en kopia på intyget från Cartier innan de kommer att agera. Säljaren på Klokkeriet svarar också att han vill ha en kopia på intyget så att handlaren kan kompensera honom innan han sedan kompensera mig och jag i min tur sedan kan kompensera @Miami.
I dagsläger sitter vi fortafarande i samma läge, Cartier har fortfarande inte utfärdat något intyg och de håller fortsatt klockan under utredning.
Jag och @Miami har löpande kommunikation och ingen skugga är kastad på någon inblandad, men visst är det påfrestande att någon ska behöva ligga ute med pengar utan varken klockan eller intyget på att den faktiskt är stulen.
Tänker att med så många affärer som gjorts på detta forum måste någon ha erfarenhet av detta sedan tidigare? Hur lång tid brukar det ta att få ett konkret svar från tillverkaren? Någon som vet hur denna process brukar eller ska gå till rent praktiskt?
Kommer Cartier behålla klockan och vad händer med den sen? Om de släpper tillbaka klockan kommer klockan fortfarande vara flaggad som stulen och alltså osäljbar?
Kanske detta även kan påminna någon om att skit faktiskt händer ibland i vår bubbla och om det är möjligt kolla upp med tillverkaren i förväg om klockan matchar en anmäld stulen!
Beskriver kort och punktligt händelseförloppet nedan, sen får ni gärna dela era åsikter och erfarenheter i ämnet!
-22 maj i år köper jag en Cartier Santos av en privatperson på Klokkeriet som är Norges största klockforum (med 55.000 medlemmar). Säljaren har massvis med referenser från tidigare affärer och affären går smidigt.
-16 Augusti säljer jag klockan till @Miami här på forumet, samma här en smidig och trevlig affär som de flesta andra.
Klockan tickade på bra men @Miami ville lämna in den för att justera länken samt kolla över servicebehovet.
-21 oktober lämnar @Miami in den till Cartier butiken i Stockholm, 2 veckor senare får han svar från Cartier att denna klocka är anmäld stulen i Frankrike sedan något år tillbaka (genom serienumret).
Cartier säger att de är i kontakt både med Svenska polisen och den Franska polisen och att de kommer att behålla klockan tillsvidare, de kommer även skriva ett intyg på att klockan är stulen.
-7 november kontaktar @Miami mig och berättar läget, jag kontaktar säljaren på Klokkeriet som i sin tur köpte den på Chrono24 den 14/3-2019 av en seriös handlare. Kvitto och dokumentation från köpet finns såklart kvar och följde med i köpet till @Miami
Handlaren på Chrono24 beklagar läget men vill ha en kopia på intyget från Cartier innan de kommer att agera. Säljaren på Klokkeriet svarar också att han vill ha en kopia på intyget så att handlaren kan kompensera honom innan han sedan kompensera mig och jag i min tur sedan kan kompensera @Miami.
I dagsläger sitter vi fortafarande i samma läge, Cartier har fortfarande inte utfärdat något intyg och de håller fortsatt klockan under utredning.
Jag och @Miami har löpande kommunikation och ingen skugga är kastad på någon inblandad, men visst är det påfrestande att någon ska behöva ligga ute med pengar utan varken klockan eller intyget på att den faktiskt är stulen.
Tänker att med så många affärer som gjorts på detta forum måste någon ha erfarenhet av detta sedan tidigare? Hur lång tid brukar det ta att få ett konkret svar från tillverkaren? Någon som vet hur denna process brukar eller ska gå till rent praktiskt?
Kommer Cartier behålla klockan och vad händer med den sen? Om de släpper tillbaka klockan kommer klockan fortfarande vara flaggad som stulen och alltså osäljbar?
Kanske detta även kan påminna någon om att skit faktiskt händer ibland i vår bubbla och om det är möjligt kolla upp med tillverkaren i förväg om klockan matchar en anmäld stulen!