• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan på höger hand?

carlanton

Audemars
När jag var liten fick jag lära mig att man alltid bär klockan på vänster hand, och att allt annat var dumt och fel. Ungefär som att knäppa båda knapparna i kavajen. Jag har således alltid varit av uppfattningen att folk som bär klockan på höger hand gör det av okunskap, alternativt som ett slags sprezzaturastatement. Sedan norerade jag att Putin, som i övrigt är lika strikt militäruppfostrad som de flesta ryska män, alltid bär sina superexklusiva klockor på högern. Jag vet att ryssar är superpetiga med just detta, liksom andra (mycket selektivt) utvalda etikettdetaljer. Är det en militärgrej? Ni som bär klockan på fel sida, gör ni det medvetet eller blir det naturligt om man är vänsterhänt? Den ryska hangupen tror jag härstammar just från att vänsterhänthet fortfarande anses vara fult.
 

Helvetia

Cartier
Ingen aning om Putin men jag är vänsterhänt och det tog ett tag att vänja sig vid att ha klocka på vänster arm. Har fortfarande ibland klockan på höger, men det är mest för att undvika "klockbränna". Borde ha den så oftare då det inte är en hemlighet att vänsterhänta är lite smartare....
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Jag är högerhänt men har klockan på höger hand eftersom jag tycker att det skär sig lite för mycket att ha rostfritt stål på samma hand som en vigselring i gult guld. Petigt kanske, och jag har verkligen försökt ändra mig men utan framgång. Guldklockor bär jag oftast på vänster hand, men mitt senaste inköp (Longines Conquest Heritage) har så pass kraftiga index i gulguld att jag lyckas ha den på vänster hand trots att boetten är i stål.

/Henrik
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Har min på högern och är vänsterhänt. Man slår ju i den hela tiden annars, när man mekar och grejar.
 

_robban

Cartier
2-Faktor
Högerhänt och klockan på höger hand, dock datormusen i vänster

Blev även jag uppfostrad med att vänster ska det vara men kanske var det revolt redan i mycket unga år som gjorde att det blev höger ändå till sist

Har på senare år testat att ha klockan på vänster med men det känns bara ... fel
 

meo_swe

Audemars
Porsan skrev:
Gällande Putin är han också ex-KGB, alltid klockan på avtryckarhandssidan för att kunna kolla tiden även i färdigställning.
Har man klockan på "stark hand" (dvs avtryckarhanden), så skyms den av kolven.
Däremot på svag hand (andra handen), så går det utmärkt, men då behöver man ha klockan på insidan av handleden.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Citerar propagandaministern: "Fjolligt och uppmärksamhetstörstande att bära på höger!". :lol:
 
Är du högerhänt så har du klockan på vänster hand för att dels inte slå emot den hela tiden vad du än gör. Dra den längst skrivbordet när du skriver (penna papper Remember) och för att lättare kunna manövrera klockan. Skruva upp. Ställa. Använda kronografen.

Försök gör detta med "fel hand"
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Sir_Pierre skrev:
Är du högerhänt så har du klockan på vänster hand för att dels inte slå emot den hela tiden vad du än gör. Dra den längst skrivbordet när du skriver (penna papper Remember) och för att lättare kunna manövrera klockan. Skruva upp. Ställa. Använda kronografen.

Försök gör detta med "fel hand"

Är vänsterhänt och har även klockan på vänster hand, har dock inga problem att utföra det du nämner med höger hand. Dessutom så sitter ju kronan på det flesta klockor på höger sida så att det skulle underlätta att ha den på höger för att man är vänsterhänt, nej (tänk själv att ha kronan på vänster sida, skulle inte funka så bra). Dessutom så är det få vänsterhänta som drar handen på det vis du beskriver då man isf "smetar" ut det man skrivit.
 

tomato

Breitling
Jag har hört att en del väljer att ha den på höger hand för att kronan då inte "skär in" i handen.

För min egen del kan jag inte tänka mig att ha klockan på högerhanden, provade detta ett par minuter nu och det är en väldigt märklig känsla. 25 år med klockan på vänster hand har tydligen satt sina spår.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Givetvis är det som Yonsson, Sir Pierre m fl säger. Man skall ha klockan på den sida som är mest praktisk d v s på vänster hand om kronan/kronorna är kl 3. En klocka för vänsterhänta skall ha kronan kl 9 och bäras på höger handled. Det har inget med etikett att göra.
mvh
 
V

Viggen

Guest
Jag är högerhänt, vänsterfotad och bär klockan på höger handled. Jag kan ibland byta till vänster sida då det blir lättare för wristshots. Annars känns det bara obehagligt att bära klockan på vänster handled en längre stund. Starta och stoppa kronografer är inget problem. Skall man ställa tiden så tar man ändå oftast av sig klockan. :)

Har inget med vett och etikett att göra. Man bär den där man trivs att det sitter, om det så f*n är runt höger/vänster fotled. :D
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Man ska bära klockan precis som man vill. Uppe, nere, vänster, höger. Klockor med knappar och kronor på vänstersidan är naturligtvis inte uteslutande för vänsterhänta, utan sannolikt i ännu högre grad för att 1) göra dem tillgängliga för enklare användning med högerhandens tumme (som med ett stoppur) 2) ta dem ur vägen för vänsterhanden (eftersom det ju inte direkt, uteslutet Panerai, är skitvanligt med manuella klockor är kronan inte speciellt flitigt använd) och inte minst 3) för att göra sig lite märkvärdig.
 

wwjbd

Omega
meo_swe skrev:
Porsan skrev:
Gällande Putin är han också ex-KGB, alltid klockan på avtryckarhandssidan för att kunna kolla tiden även i färdigställning.
Har man klockan på "stark hand" (dvs avtryckarhanden), så skyms den av kolven.
Däremot på svag hand (andra handen), så går det utmärkt, men då behöver man ha klockan på insidan av handleden.
Jag vill påstå att det funkar även om du inte har klockan på insidan av handleden. Men att du då måste släppa vänster hand samt vrida den för att läsa av tiden samtidigt som du håller kvar vapnet i färdigställning/anläggning. :cool:
Om man nu ska va petig... ;)
 

meo_swe

Audemars
wwjbd skrev:
meo_swe skrev:
Porsan skrev:
Gällande Putin är han också ex-KGB, alltid klockan på avtryckarhandssidan för att kunna kolla tiden även i färdigställning.
Har man klockan på "stark hand" (dvs avtryckarhanden), så skyms den av kolven.
Däremot på svag hand (andra handen), så går det utmärkt, men då behöver man ha klockan på insidan av handleden.
Jag vill påstå att det funkar även om du inte har klockan på insidan av handleden. Men att du då måste släppa vänster hand samt vrida den för att läsa av tiden samtidigt som du håller kvar vapnet i färdigställning/anläggning. :cool:
Om man nu ska va petig... ;)
Gör det med en KSP58 så ska jag nog faktiskt bjuda dig på en kaffe och en söt liten kaka! :lol:
Visst fungerar det, som du säger, men om man nu ska vara "redo" och combat så har man klockan på insidan av armen. Något som jag faktiskt provade ett tag på jobbet, men jag slog bara i klockan, och det var otroligt obekvämt när man t.ex. satt ner eller lutade sig mot något. Och jag har aldrig under mina tre år behövt använda klockan när man ska vara så beredd att använda sitt vapen.
Ska man kolla klockan för att se om det snart är mat bör man ju dessutom gå ner i ett skydd :D
 

wwjbd

Omega
meo_swe skrev:
wwjbd skrev:
meo_swe skrev:
Porsan skrev:
Gällande Putin är han också ex-KGB, alltid klockan på avtryckarhandssidan för att kunna kolla tiden även i färdigställning.
Har man klockan på "stark hand" (dvs avtryckarhanden), så skyms den av kolven.
Däremot på svag hand (andra handen), så går det utmärkt, men då behöver man ha klockan på insidan av handleden.
Jag vill påstå att det funkar även om du inte har klockan på insidan av handleden. Men att du då måste släppa vänster hand samt vrida den för att läsa av tiden samtidigt som du håller kvar vapnet i färdigställning/anläggning. :cool:
Om man nu ska va petig... ;)
Gör det med en KSP58 så ska jag nog faktiskt bjuda dig på en kaffe och en söt liten kaka! :lol:
Visst fungerar det, som du säger, men om man nu ska vara "redo" och combat så har man klockan på insidan av armen. Något som jag faktiskt provade ett tag på jobbet, men jag slog bara i klockan, och det var otroligt obekvämt när man t.ex. satt ner eller lutade sig mot något. Och jag har aldrig under mina tre år behövt använda klockan när man ska vara så beredd att använda sitt vapen.
Ska man kolla klockan för att se om det snart är mat bör man ju dessutom gå ner i ett skydd :D

Nu är vi ganska OT men jag gillar kaffe och kaka!
Fixa fram en KSP58 så ska jag visa dig: Höger hand greppar runt pistolhandtaget och vänster hand greppar bärhandtaget. Du har nu hög eldberedskap samtidigt som du har full koll på när det är dags för mat. Under förutsättning att du bär klockan på vänster handleds översida. :cool:

Se bifogad video---->http://youtu.be/bq-CNgwR3Xc
 

Målarn

The Steak
Funkar väl på höger hand också :cool:
20130118_151609.jpg
 
Porsan skrev:
Sir_Pierre skrev:
Är du högerhänt så har du klockan på vänster hand för att dels inte slå emot den hela tiden vad du än gör. Dra den längst skrivbordet när du skriver (penna papper Remember) och för att lättare kunna manövrera klockan. Skruva upp. Ställa. Använda kronografen.

Försök gör detta med "fel hand"

Är vänsterhänt och har även klockan på vänster hand, har dock inga problem att utföra det du nämner med höger hand. Dessutom så sitter ju kronan på det flesta klockor på höger sida så att det skulle underlätta att ha den på höger för att man är vänsterhänt, nej (tänk själv att ha kronan på vänster sida, skulle inte funka så bra). Dessutom så är det få vänsterhänta som drar handen på det vis du beskriver då man isf "smetar" ut det man skrivit.

Ne är du vänsterhänt så har du klockan på höger hand.. Därav alla Lefty modeller..Alltså detta är ingen gissning.. Detta är så det är.. Detta är ursprunget till varför vi har klockan på vänster hand.
Ni sökte ett svar och detta är svaret..

Sen är det ett personligt tycka om hur man vill bära sina klockor.. Men detta är grundanledningen till att man bär klockan på vänster hand.
 

Obeedoobe

Friends of KS
Målarn skrev:
Funkar väl på höger hand också :cool:
<a class="vglnk" title="Link added by VigLink" rel="nofollow" href="http://i1164.photobucket.com/albums/q562/Pullapoika/20130118_151609.jpg[/img"><span>http</span><span>://</span><span>i1164</span><span>.</span><span>photobucket</span><span>.</span><span>com</span><span>/</span><span>albums</span><span>/</span><span>q562</span><span>/</span><span>Pullapoika</span><span>/</span><span>20130118</span><span>_</span><span>151609</span><span>.</span><span>jpg</span><span>[/</span><span>img</span></a>][/quote]

VAD FALS!? Har du slagit till nu?! :D

Mvh
 

Målarn

The Steak
Obeedoobe skrev:
Målarn skrev:
Funkar väl på höger hand också :cool:
<a class="vglnk" title="Link added by VigLink" rel="nofollow" href="http://i1164.photobucket.com/albums/q562/Pullapoika/20130118_151609.jpg[/img"><span>http</span><span>://</span><span>i1164</span><span>.</span><span>photobucket</span><span>.</span><span>com</span><span>/</span><span>albums</span><span>/</span><span>q562</span><span>/</span><span>Pullapoika</span><span>/</span><span>20130118</span><span>_</span><span>151609</span><span>.</span><span>jpg</span><span>[/</span><span>img</span></a>][/quote]

VAD FALS!? Har du slagit till nu?! :D

Mvh[/quote]


Hahah se ---> [url=https://klocksnack.se/viewtopic.php?f=2&t=3219]viewtopic.php?f=2&t=3219[/url]
 

meo_swe

Audemars
wwjbd skrev:
meo_swe skrev:
wwjbd skrev:
meo_swe skrev:
Porsan skrev:
Gällande Putin är han också ex-KGB, alltid klockan på avtryckarhandssidan för att kunna kolla tiden även i färdigställning.
Har man klockan på "stark hand" (dvs avtryckarhanden), så skyms den av kolven.
Däremot på svag hand (andra handen), så går det utmärkt, men då behöver man ha klockan på insidan av handleden.
Jag vill påstå att det funkar även om du inte har klockan på insidan av handleden. Men att du då måste släppa vänster hand samt vrida den för att läsa av tiden samtidigt som du håller kvar vapnet i färdigställning/anläggning. :cool:
Om man nu ska va petig... ;)
Gör det med en KSP58 så ska jag nog faktiskt bjuda dig på en kaffe och en söt liten kaka! :lol:
Visst fungerar det, som du säger, men om man nu ska vara "redo" och combat så har man klockan på insidan av armen. Något som jag faktiskt provade ett tag på jobbet, men jag slog bara i klockan, och det var otroligt obekvämt när man t.ex. satt ner eller lutade sig mot något. Och jag har aldrig under mina tre år behövt använda klockan när man ska vara så beredd att använda sitt vapen.
Ska man kolla klockan för att se om det snart är mat bör man ju dessutom gå ner i ett skydd :D

Nu är vi ganska OT men jag gillar kaffe och kaka!
Fixa fram en KSP58 så ska jag visa dig: Höger hand greppar runt pistolhandtaget och vänster hand greppar bärhandtaget. Du har nu hög eldberedskap samtidigt som du har full koll på när det är dags för mat. Under förutsättning att du bär klockan på vänster handleds översida. :cool:

Se bifogad video---->http://youtu.be/bq-CNgwR3Xc
Riktiga män skjuter 58:an från axeln! ;)
Men ja, du har helt rätt i sak där. Fan vilken snediskussion endå.
Kom till en GTG här i fjollträsk så får jag ge dig ditt pris. Och om jag kan så snor jag med mig min spruta :lol:
 

David

Bödeln
Porsan skrev:
Sir_Pierre skrev:
Är du högerhänt så har du klockan på vänster hand för att dels inte slå emot den hela tiden vad du än gör. Dra den längst skrivbordet när du skriver (penna papper Remember) och för att lättare kunna manövrera klockan. Skruva upp. Ställa. Använda kronografen.

Försök gör detta med "fel hand"

Är vänsterhänt och har även klockan på vänster hand, har dock inga problem att utföra det du nämner med höger hand. Dessutom så sitter ju kronan på det flesta klockor på höger sida så att det skulle underlätta att ha den på höger för att man är vänsterhänt, nej (tänk själv att ha kronan på vänster sida, skulle inte funka så bra). Dessutom så är det få vänsterhänta som drar handen på det vis du beskriver då man isf "smetar" ut det man skrivit.

Exakt samma här, vänsterhänt med klocka på vänster arm, har inte heller några problem med skruva eller ställa. Jag har provat att ha klockan på höger arm, men det känns bara fel.

Som vänsterhänt får man lära sig använda motorsågar, datormöss och andra verktyg som är anpassade för majoriteten, och det brukar gå fint. Däremot finns det få saker som är så underhållande som att titta på en högerhänt som försöker använda en vänstersax.
 
Topp