• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan på höger hand?

Camo00

Patek
Re: Sv: Klockan på höger hand?

Hur många här inne håller på och drar upp och ställer klockan med den på armen?? Jag tar iaf oftast av mig min...

Kör höger ibland när jag (a) har så tung klocka att det börjar göra ont, (b) har så stor länk att kronan skär in i handen vid handledsflexning, eller (c) när det är rejält varmt och svetten rinner och det kan vara bekvämt att alternera.

För att inte kunna använda kronografen med båda händerna får man nog ha riktigt nedsatt finmotorik?!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Camo00 skrev:
Håller med dig. Jag har aldrig ställt en analog klocka när den suttit på handleden. Det har jag alldeles för håriga handleder för. De flest kronografer är ju dessutom så små att händerna når runt hela klockan och då kvittar det ju vilken handled klockan sitter på.
 

N1cklas

Omega
Jag är högerhänt och bär klockan på höger. Sen min första klocka, helt ovetandes om regler och traditionell kodex så kändes helt enkelt mest naturligt. Jag har ju slagit i klockorna mer pga av detta men fan och helvete om man inte bara ska få göra som man vill oavsett vad man intresserar eller fördjupar sig i. Så på höger stannar den..
 

Lindeberg

Omega
Jag är högerhänt men har klockan på höger hand eftersom jag tycker att det skär sig lite för mycket att ha rostfritt stål på samma hand som en vigselring i gult guld. Petigt kanske, och jag har verkligen försökt ändra mig men utan framgång. Guldklockor bär jag oftast på vänster hand, men mitt senaste inköp (Longines Conquest Heritage) har så pass kraftiga index i gulguld att jag lyckas ha den på vänster hand trots att boetten är i stål.

/Henrik


Steffo Törnquist sade ju att han har två ringar, en guld och en vitguld, kanske skulle funka för dig? ;)
 

Broke

Omega
2-Faktor
Jag är dubbelhänt och har alltid burit klockan på höger hand men har dock ett otal gånger försökt bära klockan på vänster hand men det känns helskumt - sån är jag.

Lite samma för mig
Ända sedan min första klocka så började jag bära den på höger arm ganska direkt. Och detta på grund av att jag upplevde det obehagligt att att kronan i vissa lägen tryckte in i handryggen. Sen har jag en lite släng av dubbelhänthet (Ambidextri) så själva motoriken att ha klockan på höger arm har egentligen aldrig varit onaturlig.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Egentligen ska man placera klockan på armen du använder frekvent. Detta för att du genomsnitt har klockan i högre höjd än armen du inte använder primärt.
På så vis påverkas klockan mindre av magnetfält. Alla vet ju vad magneter kan göra med ditt armbandsur.
 
Senast ändrad:

Edin

Panerai
När jag gick i skolan fick man skriva med vilken hand man än ville. När Morfar och mormor gick i skolan fick man inte det utan det var högerhanden som gällde. Idag får man ha klockan på vilken hand man vill och det är bara idioti att säga annat.

Det ska dock sägas att vissa klockor, likt Breitling Aerospace, Rolex Daytona, och andra klockor med flerfunktions krona eller skruvknappar är betydligt knepigare att använda på höger hand.
 

Allan Ballan

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag är både höger och vänsterhänt, då jag blev tvingad att bli högerhänt på dagis och tidigt i skolan. Jag bär klockan på vänsterhand även om det känns lika bra att bära den på höger. Man kanske ska börja variera sig lite :)
 

Greven

Audemars
Bra bump av tråden @N1cklas ! :)

En reflektion som kanske inte riktigt har med höger eller vänster att göra är de få udda personerna som bär klockan på insidan av handleden! Det känns för mig rätt märkligt. Finns det praktiska fördelar att bära klockan så? Lättare att vrida handleden inåt för att kolla på klockan, eller varför?

Här ett exempel ur filmen "Die Hard with a Vengeance". Bruce Willis är tydligen en person som ofta bär klockan på detta sätt.
Screen Shot 2016-12-16 at 09.09.25.png
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Bra bump av tråden @N1cklas ! :)

En reflektion som kanske inte riktigt har med höger eller vänster att göra är de få udda personerna som bär klockan på insidan av handleden! Det känns för mig rätt märkligt. Finns det praktiska fördelar att bära klockan så? Lättare att vrida handleden inåt för att kolla på klockan, eller varför?

Här ett exempel ur filmen "Die Hard with a Vengeance". Bruce Willis är tydligen en person som ofta bär klockan på detta sätt.
Screen Shot 2016-12-16 at 09.09.25.png
Det är ju jäkligt gubbsnyggt att ha klockan på insidan, särskilt på guldpläterat flex! Jag är dock inte där än i min persona.
 

AB

Panerai
2-Faktor
En liten ovetenskaplig undersökning kanske vore på sin plats - "vilken arm bär du din klocka på?". Alltid varit nyfiken på fördelningen mellan vänster och höger arm.
 
Hallå!! De kanske finns en annan tråd för detta men jag undrar om det finns någon här med lite coola förslag på lefty moedeller? Gärna om det finns något vintage? Då jag bär min klocka på högen hand sedan, alltid! Så kanske nästa köpa ska bli en lefty! :) tacksam för tips!
 

Bonumm

Panerai
Är högerhänt och har alltid haft klockan på höger. Har försökt med vänster men det känns bara fel. Tycker man har bäst koll på högerhanden och undviker dings och scuffmarks på ett bra sätt. Har kört med en Omega PO som beater i 12år och den har ingen större ding trots daglig användning.
 

don.h

Cartier
Jag tycker det är samma typ av vansinne som att kalla pannkakor för plättar eller spela musik i telefonen utan hörlurar på tunnelbanan
 

Alex74

Breitling
Jag är högerhänt och bär klockan på höger arm.
Varför?
Ingen aning, tyckte det kändes mest naturligt redan från början när jag fick min första klocka någon gång i 7-års åldern.
Trots alla påpekanden om hur fel det var, blev den kvar där och kommer så förbli.

Kom på att jag även har gaffeln i höger hand..
 
Topp