• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan påverkar kompassen, är den magnetisk?

Rivalen

Rolex
Där ser man - då ökar avståndet mellan telefonen och klockan på skrivbordet över natt fr om nu. Trodde rostfritt typ SIS 2333 eller vad det heter var annorlunda än järn så tillvida att en magnet fastnar på järn, men inte på rostfritt. Hade en magnet med mig när jag skulle köpa grill för några år sen och kollade på sk rostfria. Magneten fastnade så snällt på nästan alla (= inte rostfritt eller dålig kvalite på rostfritt). Var bara dyraste Webern vars brännare var rostfria för där trillade magneten rakt ner. Hade inte väntat mig att typ syrafast rostfritt SIS 2333(?) skulle påverka en kompass, men pappersklämman kanske var av lägre kvalitet. Kan någon bena ut om syrafast påverkar en kompass - på båt borde detta vara känsligt??
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Har min kompass i annat rum än klocka. För 50 år sedan höll jag pappas klocka mot en rejäl magnet vi hade hemma "bara för att kolla lite" och den klockan gick inte en siffra rätt efteråt. Han skällde aldrig - utan det löste han genom att ta min konfaklocka åsså fick jag hans sabbade. Efter 2 månader gick han till urmakaren och om jag minns rätt så kunde de fixa hans. Jag fick i alla fall tillbaks min. Jag lärde mig nåt.
You don't fuck with another man's watch!

Grabbar, gyrokompass är det som gäller...
 

rogart-63

Patek
Hittade en app som mäter magnetism .Max Mag detector . Kan det vara nåt att mäta magnetismen på din klocka ? .Förutsatt att man mäter den på samma plats .
 

Sten

Cartier
Oftast så går klockan för fort, men den kan också sakta sig eller stanna helt. Det beror på att spiralen i balansen blivit magnetisk och "klibbat" ihop.

Hur stora förändringar i tidshållningen pratar vi om då den blir magnetiserad? Kan det vara några sekunder eller bör det vara betydligt mera?
 
C

China

Guest
Hur stora förändringar i tidshållningen pratar vi om då den blir magnetiserad? Kan det vara några sekunder eller bör det vara betydligt mera?

Du har ett bra exempel i tråden där klockan plötsligt har börjat att skena, och det handlar om större avvikelser än några sekunder.
 

Sten

Cartier
Du har ett bra exempel i tråden där klockan plötsligt har börjat att skena, och det handlar om större avvikelser än några sekunder.

Jag har själv haft en del trubbel med tidshållningen på en klocka (Submariner) och lämnat in den för ruckning åtminstone tre gånger, efter utförd ruckning har den gått perfekt en tid men sedan mitt i allt avvikit och börjat gå för fort (8-15 sekunder). Vid senaste ruckning byttes även fjädern och sedan dess har den legat på i princip +-0 sekunder/dag. Jag har tyckt att det varit märkligt att detta alltid(!?) uppträtt efter att jag bytt band på klockan, från länk till nato (något jag gör väldigt sällan). Och så nu IGEN, den har gått perfekt, men jag var och tog bort länken för några dagar sedan och då ligger klockan på ca +5 sekunder (inom COSC men ändå en tydlig förändring). Jag undrar nu om det är så att mitt bandstiftverktyg är magnetiskt och gör klockan magnetiserad??! Är verkligen ingen expert på detta, och det där att det alltid sker efter bandbyte är något som funnits i bakhuvudet på mig. Men kan det finnas en möjlighet till detta beteende?
 
C

China

Guest
Jag har själv haft en del trubbel med tidshållningen på en klocka (Submariner) och lämnat in den för ruckning åtminstone tre gånger, efter utförd ruckning har den gått perfekt en tid men sedan mitt i allt avvikit och börjat gå för fort (8-15 sekunder). Vid senaste ruckning byttes även fjädern och sedan dess har den legat på i princip +-0 sekunder/dag. Jag har tyckt att det varit märkligt att detta alltid(!?) uppträtt efter att jag bytt band på klockan, från länk till nato (något jag gör väldigt sällan). Och så nu IGEN, den har gått perfekt, men jag var och tog bort länken för några dagar sedan och då ligger klockan på ca +5 sekunder (inom COSC men ändå en tydlig förändring). Jag undrar nu om det är så att mitt bandstiftverktyg är magnetiskt och gör klockan magnetiserad??! Är verkligen ingen expert på detta, och det där att det alltid sker efter bandbyte är något som funnits i bakhuvudet på mig. Men kan det finnas en möjlighet till detta beteende?

I Mina öron så låter det inte som magnetism. Har du garanti på utförd service, så kontakta urmakaren som gjort jobbet.
 
Topp