• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hej! Skulle vilja ha massor av förslag! Jag letar efter en klocka som tål stryk under 5000kr, tänkte köpa en begagnad klocka men förslag på kvalitativa nya klockor är även utav intresse. G-Shock klockor går bort för att de ej faller mig i smaken.
Jag jobbar inom markarbeten och behöver en klocka som gärna har safirglas och som tål att skakas, stötas och misshandlas lite. Det finns 2 klockor jag fastnat för:
1. Victorinox Maverick Gold 43mm
(Tänker att denna klocka kan bli lätt tydliga repor då de är guldplatering på
Eller
2. Victorinox I.N.O.X Black
Men jag vill ha fler prisvärda förslag och gärna för och nackdelar med de två ovanstående klockorna innan jag bestämmer mig. Jag är öppen för det mesta men inte större än 43mm, gärna day date klockor
Maverick:
reviewImage1.jpg

I.N.O.X Black:
8806039846942_celum_89866_1280Wx1120H.jpg
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Har själv en inox pro diver och den misshandlar jag varje dag ganska brutalt på byggen. Inte missat en sekund, håller som en pansarvagn.
20181211_081642.jpg
Du tycker inte den blir för stor och tung? Hade den vanliga Inoxen (43mm) i stål på länk men kom inte överrens med tyngden..
Funderar dock på att skaffa titan eller carbon versionen :)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Vill du ha mekaniskt så finns Orient M-force väl inom budget. Iso-certifierade inom 3 kategorier (vatten, magnetism och stötar).
Finns några olika modeller, t.ex:
SEL07002B0-1.jpg

Eller om du föredrar lite lättare klockor finns de även i titan.
SDV01002B0-1.jpg

Fler modeller och tavelalternativ finns att tillgå (exempelvis här)

Edit// Missade storleksbegränsningen. Det här är riktiga bestar.
 
Senast ändrad:
Tackar hjärtligast för alla svar, kasta på mig fler förslag! jag har ganska smala handleder och känner att 43mm är ungefär vad jag vill sträcka mig till i max storlek. Mekaniska och batteridrivna, jag skulle ju föredra en mekanisk klocka men känner att de är ändå lite risky om man t.ex. kör rundvibb på asfalt eller stamp, händer väl då o då att man tar tag i en bilmaskin med, vill inte behöva krångla med att plocka av klockan då. Då kanske det är bäst att köra på batteridrivet? Eller vad säger ni som är pålästa?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Tackar hjärtligast för alla svar, kasta på mig fler förslag! jag har ganska smala handleder och känner att 43mm är ungefär vad jag vill sträcka mig till i max storlek. Mekaniska och batteridrivna, jag skulle ju föredra en mekanisk klocka men känner att de är ändå lite risky om man t.ex. kör rundvibb på asfalt eller stamp, händer väl då o då att man tar tag i en bilmaskin med, vill inte behöva krångla med att plocka av klockan då. Då kanske det är bäst att köra på batteridrivet? Eller vad säger ni som är pålästa?
Har kört många timmar borrhammare/bilningsmaskin med automatisk klocka utan några märkbara skador eller tidsavvikelser! Med det sagt kan jag ju inte svara på hur verket egentligen mår, och den kan lika gärna ge upp imorgon :)
Quartz är ju ett säkrare kort men skulle nog tro att de flesta automatiska uren klarar det också!
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Tror det ligger en srp777 på köp o sälj för 1900 nu :) Jag använder min till allehanda sporter och den klarar det än så länge. Pluspoäng för silikonbandet som inte blir kallt i minusgrader och som går snabbt att ställa om när man blir varmare/större om handleden. Gillar även den rundade boetten som inte gräver in i handen vid armhävningsliknande rörelser
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tackar hjärtligast för alla svar, kasta på mig fler förslag! jag har ganska smala handleder och känner att 43mm är ungefär vad jag vill sträcka mig till i max storlek. Mekaniska och batteridrivna, jag skulle ju föredra en mekanisk klocka men känner att de är ändå lite risky om man t.ex. kör rundvibb på asfalt eller stamp, händer väl då o då att man tar tag i en bilmaskin med, vill inte behöva krångla med att plocka av klockan då. Då kanske det är bäst att köra på batteridrivet? Eller vad säger ni som är pålästa?
Om du vill testa vad en mekanisk tål kan du ju köpa någon billig rackare. Jag gjorde precis detta då jag skulle hjälpa till i verkstaden ett par veckor. Blir en del handgemang med spett och slägga. Då och då bilmaskin.

Har inte heller märkt av någon avvikelse på gång eller tidshållning. Klockan snabbar sig lite när den vilar med tavlan uppåt och tappar lite när jag använder den. Hållit ca -3spd över 3 veckors slit :)
IMG_20181120_063605-01.jpeg

Det enda som hänt är att jag krökte ett bandstift lite men peta i ett nytt bara. Kommer ut på köp och sälj i slutet av veckan.

Annars är ju quartz i allmänhet mer stryktåligt. En Cwc med dag och datum kanske? Min är en nodate
IMG_20180527_174552-01.jpeg
 
Om du vill testa vad en mekanisk tål kan du ju köpa någon billig rackare. Jag gjorde precis detta då jag skulle hjälpa till i verkstaden ett par veckor. Blir en del handgemang med spett och slägga. Då och då bilmaskin.

Har inte heller märkt av någon avvikelse på gång eller tidshållning. Klockan snabbar sig lite när den vilar med tavlan uppåt och tappar lite när jag använder den. Hållit ca -3spd över 3 veckors slit :)
IMG_20181120_063605-01.jpeg

Det enda som hänt är att jag krökte ett bandstift lite men peta i ett nytt bara. Kommer ut på köp och sälj i slutet av veckan.

Annars är ju quartz i allmänhet mer stryktåligt. En Cwc med dag och datum kanske? Min är en nodate
IMG_20180527_174552-01.jpeg
Ooh helt klart av intresse
 
Vill du ha mekaniskt så finns Orient M-force väl inom budget. Iso-certifierade inom 3 kategorier (vatten, magnetism och stötar).
Finns några olika modeller, t.ex:
SEL07002B0-1.jpg

Eller om du föredrar lite lättare klockor finns de även i titan.
SDV01002B0-1.jpg

Fler modeller och tavelalternativ finns att tillgå (exempelvis här)

Edit// Missade storleksbegränsningen. Det här är riktiga bestar.
Ja storleken har ju betydelse, men riktigt bra förslag som jag kan ge till min bror som är något grövre än mig, tack!
 
Tror det ligger en srp777 på köp o sälj för 1900 nu :) Jag använder min till allehanda sporter och den klarar det än så länge. Pluspoäng för silikonbandet som inte blir kallt i minusgrader och som går snabbt att ställa om när man blir varmare/större om handleden. Gillar även den rundade boetten som inte gräver in i handen vid armhävningsliknande rörelser
Kollat många gånger på klockor i den stilen från seiko, dem är schysst men inte min stil bara, känns ej som dem sitter naturligt på mig
 
Topp