• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockan stannade...

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Som rubriken antyder så har min klocka stannat. Klockan i fråga är en batteridriven Glycine. För en rafflande historia kan ni leta upp mitt inlägg om införskaffandet på sida 3 i denna tråd: https://klocksnack.se/threads/dagens-loppis-fynd.6389/page-3
Sammanfattningsvis så köpte jag den på en loppmarknad, där försäljaren bytte batteri. Den tickade på fint i början, men nu har den alltså stannat. Kan det vara något fel som jag kan fixa själv (glappande batteri eller liknande, jag vet överhuvudtaget inte vad som kan tänkas behövas), eller bör jag låta den gå för en billig peng på K&S?

 

jabla

Sarlacc
Eftersom jag vill köpa den billigt finns det inget du kan göra :D

Gör rent batterikontakterna och kolla skador på eventuell isolering under dem samt motionera kronan, precis som Aurum föreslog.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor

Ibland kan de simplaste tipsen vara de bästa. Efter att ha öppnat härligheten så märkte jag direkt att den inte var på långa vägar lika avskräckande som ett mekaniskt urverk. Min expertis på området :)D) sade mig att batteriet var boven, och mycket riktigt så var det ett glappande batteri som hindrade gången. Om jag satte fingerspetsen på "batterihållaren" så tickade sekundvisaren på, men när jag tog bort det så stannade den upp. Efter att ha provat mig fram så tyckte jag mig förstå ungefär hur jag skulle göra, och nu går den som tåget. Tack! :D
 

Smulan

Rolex
Ibland kan de simplaste tipsen vara de bästa. Efter att ha öppnat härligheten så märkte jag direkt att den inte var på långa vägar lika avskräckande som ett mekaniskt urverk. Min expertis på området :)D) sade mig att batteriet var boven, och mycket riktigt så var det ett glappande batteri som hindrade gången. Om jag satte fingerspetsen på "batterihållaren" så tickade sekundvisaren på, men när jag tog bort det så stannade den upp. Efter att ha provat mig fram så tyckte jag mig förstå ungefär hur jag skulle göra, och nu går den som tåget. Tack! :D


Som vilken urmakare som helst ju :D
 

calzone

Vacheron
Skönt att det löste sig :), Och grattis till ett fynd den är stilren :D


Sent from my iPhone using Tapatalk 2
 
Topp