• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockan stannar snabbt?

Köpte mitt livs första "riktiga" klocka, en Longines Hydroquest, automatisk i juni
Är mycket nöjd men tycker den stannar väldigt snabbt. Har för mig att det skall vara 72 timmar reserv?
Kan det vara att jag drar upp den för lite varv? Har aldrig haft en automatisk klocka tidigare
Håller max hälften.
Kan något vara fel eller är det normalt?

Tack för svar och trevlig helg
/Jörgen

Det är inte normalt. Däremot kan det ta några timmars bärande innan den får full gångreserv.

Tack för snabbt svar
Så att dra upp den manuellt ger inte full gångreserv?
Går bra att dra upp den manuellt, behövs bara många varv. Om du drar upp den lite manuellt och sedan inte är så aktiv med armen som klockan bärs på kan det vara en orsak till att den inte håller full gång reserv.

En gammal Rolex-visdom är att den ska dras 40 varv. Men generellt sett känner du när det börjar bli segare att dra runt kronan. Då är den full.

Köpte du den ny eller begagnad? Vrid upp klockan och använd den en hel dag, därefter kan du påbörja mätning av gångreserven.

Nu vet jag inte exakt vad Longines säger, men vet att exempelvis Certinas powermatic 80 urverk rekommenderar 80 varv på snurrade på kronan för fullt uppdrag. En jäkla massa snurrande innandet är fullt uppdraget med andra ord 🙂

Nu vet jag inte exakt vad Longines säger, men vet att exempelvis Certinas powermatic 80 urverk rekommenderar 80 varv på snurrade på kronan för fullt uppdrag. En jäkla massa snurrande innandet är fullt uppdraget med andra ord 🙂
Möjligtvis OT, men ingen vettig människa drar väl upp en automatare 80 varv? Jag brukar stanna vid ca 15 varv, skaka lite och sen sätta på mig klockan så sköter rotorn resten.

Tack för snabbt svar
Så att dra upp den manuellt ger inte full gångreserv?
Den ska ha full gångreserv varesig du drar upp den manuellt eller genom att bära den. Klockor med väldigt lång gångreserv, 5, 10, 11 dagar kan ta 2 dagars bärande att få upp i full gångreserv.

Ja jag köpte den ny
Ok har kanske dragit upp den för lite
Läste 20 varv nånstans
Får prova igen
Läser man Longines manual för cal L888 är 20 varv ett minimum för att den ska gå igång om helt tömd. Hittar ingen siffra på hur många varv som ger max uppdragen fjäder, men det ser ut att ligga någonstans runt 50-70 varv, enligt folk på nätet. Sedan tycks det finnas en uppfattning att reserven ligger på 64h och inte 72, men det är bara vad jag läst. Om jag ska ge dig ett råd så undervik att regelbundet dra upp klockan mha kronan eftersom en automatare inte är designad för det. Ha den på dig eller skaffa en winder.

Senast ändrad:
Om jag ska ge dig ett råd så undervik att regelbundet dra upp klockan mha konan eftersom en automatare inte är designad för det. Ha den på dig eller skaffa en winder.
Fast det är ju en myt. Moderna automaturverk tål att vridas upp för hand. Det kanske är relevant på vintageklockor, men en modern Longines kan du handveva i en månad konstant utan att skada verket.

Köpte mitt livs första "riktiga" klocka, en Longines Hydroquest, automatisk i juni
Är mycket nöjd men tycker den stannar väldigt snabbt. Har för mig att det skall vara 72 timmar reserv?
Kan det vara att jag drar upp den för lite varv? Har aldrig haft en automatisk klocka tidigare
Håller max hälften.
Kan något vara fel eller är det normalt?

Tack för svar och trevlig helg
/Jörgen
Du menar att den ungefär går 36 timmar efter att du lagt den ifrån dig? Hur mätte du detta? Och vad är det som fått dig att mäta detta?
Bär klockan dagligen bara så är ditt problem löst

Fast det är ju en myt. Moderna automaturverk tål att vridas upp för hand. Det kanske är relevant på vintageklockor, men en modern Longines kan du handveva i en månad konstant utan att skada verket.
Det stämmer väl tyvärr inte riktigt det där (möjligen om du begränsar det till just en månad)? Och vad är det i konstruktionen på L888 som är så modernt att det inte sliter på automatiken vid menar du? Det är väl egentligen bara balansen och fjäderns material som är nya för att dels ge längre gångreserv och dels stå emot magnetism bättre, alltså inget i konstruktionen av drivlinan? Nä, jag instämmer hellre med @Omega70 , automater kallas självuppdragande av en anledning…

Tillbaka
Topp