• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockans "aura" (stereotyper och andra fördomar)

ekanovich

Basic
"Den farligaste av våra fördomar: tron att vi inte har några" - Veikko A. Koskenniemi (Författare)

Jag tror de flesta i det här forumet skulle skriva under på att en klocka fyller en större funktion än att bara tala om tiden. Med aura menar jag i detta sammanhang vad klockan avslöjar om ens personlighet, vilken stil bäraren har och huruvida man kan sätta ett likhetstecken mellan en klockmodell och en person eller yrkeskategori.

Bekräfta eller bestrid alla tänkbara fördomar genom att dela med er av era föreställningar. Motivera gärna era svar!

Exempelvis: Rolex Submariner = "Finansvalp", 25-30 år, första klockan.

Plätterad guld digital Casio - hipster
DW - Svensson
IWC - Ordning och reda, slipsen ned till knäna
Hublot (äkta) - fotbolls-/ hockeyspelare
Hublot (fejk) - ”stekare” dvs blackslick och helrör men tomt på kontot den 20e
G shock - Tror att den används för att klyva vedträn och kånka sten på landet, luftas egentligen bara påvägen till pizzerian varje söndag
Breitling - tror att man är med i Top Gun
Omega - jante är rätt trevligt ändå, kör en Volvo från 2010
Applewatch - Använder definitivt en app för typ allt. Åker även en enhjuls Segway till jobbet.
AP offshore - har rånat en värdetransport (om inte påriktigt definitivt i fantasin)
Patek - Gamla pengar är det enda rätta (fast är egentligen knegare som numer driver ICA butik)
Udda vintage - det är inget fel alls på mögliga flexlänkar. Definierar sig själv definitivt som WIS och tycker att moderna klockor är trams
JLC - Framstår som sofistikerad men har sett alla säsonger utav big brother i smyg och favoritdrinken är Redbull-vodka
Steinhart/ andra hommage - ”Man betalar ju bara för Rolex kronan. Alla vet att fejks tillverkas på nattskiftet”
Rolex - jobbar inom bank, eller säger att den gör
Swatch - Lite knasig sådär (fast egentligen inte)

Senast ändrad:
@Falcone
Förstår till fullo din poäng och kan inte mer än instämma! Men det kanske tål att understrykas, en fördom svarar ju inte nödvändigtvis för hur verkligheten ser ut. Jag tror de flesta ändå förstår att bilden måste nyanseras. Min fördom om Rolex Submariner exempelvis ("Finansvalp, 25-30 år, första klockan) innebär ju inte per automatik att den enkom kan tillskrivas den här stereotypen. Syftet här är ändå att man lite lättvindigt, och med glimten i ögat, får utrymme att ventilera sina egna föreställningar och erfarenheter om diverse "klock-stereotyper"

Richard Mille: Tänkte först att givet val för en idrottare. Men i själva verket är nog RM ändå en färsk kryptomiljonär eller en one-hit wonder, som balanserar mellan vettig och galet tillstånd. Därför just har det gått så bra. Kan också vara youtuber.

Bovet: Europeisk oligark, say no more. Lite gammallockigt hår också.

Guld certina/Leijona: Du har ingen eftergymnasial utbildning men det har gått bra för dig ändå. Arbete i pappersbruk direkt efter skolan, gick i pension som 50 åring. Klockan ligger dessutom uppochner så att urtavlan är under armen. Dricker kaffe svart. Men du kunde tagga ner lite med falukorven, va. Kroppshyddan klarar inte av mer tyngd.

Fyller på lite mer

Sjöö Sandström:
Du är en svensk (ingen som inte är svensk kan väl någonsin ha köpt en SS?) 50-60 plussare (alternativt lillgammal) som anser sig köpa kvalitet och som anser sig kunna klockor.
Rolex anses vara ”gubbigt” (exakt, motsägelsefullt) och därför konsumeras SS som ett mer ungdomligt alternativ.
Denna mentalitet präglar dock hela individens existens.
Kort sagt så bottnar allt detta i en osäkerhet.

Beskrev jag min egen farsa nu?
Ja. Det gjorde jag. Men jag ser tendenserna bland andra när jag letar efter dem. 😊

Cartier Tank - 30 årsåldern. Dricker gärna Negroni, trots att han i hemlighet tycker det smakar ormgift. Uppskattar en bra slipsknut. Dricker kaffe ur små glaskoppar.

Cartier Tank - 60+. Den skrynkliga huden har samma ton som det mörkbruna läderbandet, tack vare frekventa besök till Antibes. Är stammis på en kvarterskrog som gärna benämns som ”att komma in i någons vardagsrum”.

Tillbaka
Topp