• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockans positionering på handleden vs spännet/låset på länk.

Cosmo

Guld
2-Faktor
Med risken att bli dumförklarad men jag bjussar på det då jag vill veta hur andra tänker kring detta.
Ber om ursäkt på förhand för ett långt och omständigt inlägg :)

Jag upplever att klockans positionering på handleden hamnar snyggare, bekvämare och blir mer centrerad när länken är betydligt kortare på kl 6 sidan på bekostnad av att spännet/låset hamnar på sniskan.
Här nedan så har jag en länkfördelning med 5 bitar kl 6 och 8 bitar kl 12. Det som jag stör mig på är inte enbart att spännet hamnar på sidan utan att det även skaver litegrann då.
Bild.jpeg

Bild_1.jpeg

För att åtgärda det så provar jag med 6 länkbitar kl 6 och 7 bitar kl 12.
Då hamnar spännet centrerat men jag tycker att själva uret hamnar mer på sniskan, blir mindre bekvämt och inte faller lika snyggt men att det är mer bekvämt med spännet.
Bild_2.jpeg

Bild_3.jpeg

När jag har ställt frågan hos handlare hur dom tänker så blev svaret att klockans position prioriteras framför hur spännet sitter. Jag har även haft ur där jag både fått spännet och klockan att hamna ”rätt” så mycket beror ju givetvis på klockan, länken och spännets utformning samt handledens form, storlek etc.

Ett ex är när jag köpte min OP hos AD så kortades den med fördelningen 4 länkbitar kl 6 och 8 bitar kl 12. Vet bara att direkt när jag provade så kändes det helt off med spännet så jag bad säljaren att skifta till 5 bitar kl 6 och 7 bitar kl 12. Det blev betydligt bättre med både spänne och urtavlans position hamnade ändå bra.

Visst jag förstår att bäraren av klockan i slutänden lär avgöra vad som känns rätt men finns det någon gyllene klockregel kring detta i-lands problem ?

Senast ändrad:
Kul att du tar upp detta ämne! 😃 Jag har inte tänkt så jättemycket på hur själva klockan ”faller” på handleden beroende på spännets placering, dock har jag alltid problem med att få spännet att sitta ”rätt”. Jag har allt som oftast 1- eller 2 länkbitar färre på klockan 6 sidan, och ibland hamnar spännet helt centrerat under handleden men ganska ofta känner jag att det kommer alldeles för långt ”åt vänster” också. Dock lever jag oftast med det då jag får panik ifall spännet sitter det minsta ocentrerat åt andra hållet, nästan så mycket så att jag inte kan sova 😅

Kul att du tar upp detta ämne! 😃 Jag har inte tänkt så jättemycket på hur själva klockan ”faller” på handleden beroende på spännets placering, dock har jag alltid problem med att få spännet att sitta ”rätt”. Jag har allt som oftast 1- eller 2 länkbitar färre på klockan 6 sidan, och ibland hamnar spännet helt centrerat under handleden men ganska ofta känner jag att det kommer alldeles för långt ”åt vänster” också. Dock lever jag oftast med det då jag får panik ifall spännet sitter det minsta ocentrerat åt andra hållet, nästan så mycket så att jag inte kan sova 😅
Underbart att det finns fler 😄

Underbart att det finns fler 😄

Haha, du är inte ensam!
Och jag tror att vi är många, får se bara hur många som vågar erkänna det 😅
Om inte annat kanske denna tråd får fler att börja tänka på det och inse hur frustrerande det kan vara när man inte får till det exakt så som man vill ha det jämnt. Det kan till och med gå så långt att jag flippar klockan ifall jag inte får till det ”perfekt” 😂

Haha, du är inte ensam!
Och jag tror att vi är många, får se bara hur många som vågar erkänna det 😅
Om inte annat kanske denna tråd får fler att börja tänka på det och inse hur frustrerande det kan vara när man inte får till det exakt så som man vill ha det jämnt. Det kan till och med gå så långt att jag flippar klockan ifall jag inte får till det ”perfekt” 😂
Ha ha välkommen in i värmen säger jag bara 😄 Har också flippat ett antal klockor pga jag ej fick till det med passformen på länken :woot:
Hittills så är det ett fåtal klockor som har funkat för mig med både låset och urets positionering. Min OP som jag har nu hör till den lilla skaran där det känns helrätt.

Ha ha välkommen in i värmen säger jag bara 😄 Har också flippat ett antal klockor pga jag ej fick till det med passformen på länken :woot:
Hittills så är det ett fåtal klockor som har funkat för mig med både låset och urets positionering. Min OP som jag har nu hör till den lilla skaran där det känns helrätt.

Haha, ja jag blir alltid nervös när jag ser att det är ett väldigt långt lås och att länkbitarna också är långa 😅

Kul att du hittat rätt med din OP! En av dom klockor som funkar riktigt bra för mig är faktiskt min 114060, där får jag låset att hamna perfekt trots att det är riktigt långt 😊

Spännande! Jag har aldrig tänkt på det, har alltid centrerat spännet.

Men ofta hamnar klockan som i ditt andra exempel. Långt ut mot kanten.

Det här borde påverkas i stor del av vilken form man har på handleden

När jag hade den annars grymma Chronomastern ett tag var mitt stora problem att spännet inte funkade med handleden alls. Kanske hade funkat om man kunde ta bort fler länkar men så var det inte. :)

20200528_181421.jpg
20200528_183341.jpg

Clasp.JPG

Här någonstans ligger min sweet spot, en länk mindre klockan 6.
Har jag spännet centrerat rullar klockan bort från mej på armen och jag drar den mot mej hela tiden...

Jag tycker den ser ut att sitta lite för tight på dig, vilket i sådanafall ger dig utrymme att kunna få både lås och klocka att sitta som det vill?

i övrigt brukar jag inte märka av problemet. Jag centrerar alltid låset och klockan sitter som jag vill.

Clasp.JPG

Här någonstans ligger min sweet spot, en länk mindre klockan 6.
Har jag spännet centrerat rullar klockan bort från mej på armen och jag drar den mot mej hela tiden...
Bra exempel.
Det är precis så jag menar att klockan rullar ifrån när spännet är centrerat och mot när det är på sidan. Men det kanske man får leva med när det gäller vissa klockor och länkar. Men jag vill ju helst ha det perfekt :)

Jag tycker den ser ut att sitta lite för tight på dig, vilket i sådanafall ger dig utrymme att kunna få både lås och klocka att sitta som det vill?

i övrigt brukar jag inte märka av problemet. Jag centrerar alltid låset och klockan sitter som jag vill.
Ja det kan du ev ha rätt i.
Brukar föredra något tajtare än löst.
Gillar inte när klockan åker fram och tillbaka för mycket över handleden.

Vad skönt det lät att få klockan att sitta precis där man vill.
Jag kanske får nöja mig med att jag hittat en sådan so far :)

Spännande! Jag har aldrig tänkt på det, har alltid centrerat spännet.

Men ofta hamnar klockan som i ditt andra exempel. Långt ut mot kanten.

Det här borde påverkas i stor del av vilken form man har på handleden
Hoppas det inte sätter griller i huvudet på dig Mr Maxer då jag vet att även du är lite utav en perfektionist inom vissa områden ;)
Ja handledsformen spelar säkert in.

På mina Rolex länkar med Easylink så brukar "bågen" skava / trycka in sådär oskönt på handleden. Jag har efter tips valt att vända på claspen.

Sitter skönare och mer centrerat på mig då 😌

4D9D3749-4551-4279-8181-3E996791C573.jpeg

På mina Rolex länkar med Easylink så brukar "bågen" skava / trycka in sådär oskönt på handleden. Jag har efter tips valt att vända på claspen.

Sitter skönare och mer centrerat på mig då 😌

4D9D3749-4551-4279-8181-3E996791C573.jpeg
Det var ett riktigt intressant tips.
Nu är jag supernöjd med just min easylink clasp men det var en klart fiffig lösning :)

Med risken att bli dumförklarad men jag bjussar på det då jag vill veta hur andra tänker kring detta.
Ber om ursäkt på förhand för ett långt och omständigt inlägg :)

Jag upplever att klockans positionering på handleden hamnar snyggare, bekvämare och blir mer centrerad när länken är betydligt kortare på kl 6 sidan på bekostnad av att spännet/låset hamnar på sniskan.
Här nedan så har jag en länkfördelning med 5 bitar kl 6 och 8 bitar kl 12. Det som jag stör mig på är inte enbart att spännet hamnar på sidan utan att det även skaver litegrann då.
1628319557167.jpeg

1628319557258.jpeg

För att åtgärda det så provar jag med 6 länkbitar kl 6 och 7 bitar kl 12.
Då hamnar spännet centrerat men jag tycker att själva uret hamnar mer på sniskan, blir mindre bekvämt och inte faller lika snyggt men att det är mer bekvämt med spännet.
1628319557319.jpeg

1628319557736.jpeg

När jag har ställt frågan hos handlare hur dom tänker så blev svaret att klockans position prioriteras framför hur spännet sitter. Jag har även haft ur där jag både fått spännet och klockan att hamna ”rätt” så mycket beror ju givetvis på klockan, länken och spännets utformning samt handledens form, storlek etc.

Ett ex är när jag köpte min OP hos AD så kortades den med fördelningen 4 länkbitar kl 6 och 8 bitar kl 12. Vet bara att direkt när jag provade så kändes det helt off med spännet så jag bad säljaren att skifta till 5 bitar kl 6 och 7 bitar kl 12. Det blev betydligt bättre med både spänne och urtavlans position hamnade ändå bra.

Visst jag förstår att bäraren av klockan i slutänden lär avgöra vad som känns rätt men finns det någon gyllene klockregel kring detta i-lands problem ?

Passar på att tacka för inspirationen. För mig var det tvärtom: fler länkar kl. 12 gav bättre position för klockan (men något sämre placering för låset). Båda mina klockor med länk sitter nu mer rakt på handleden!

20210807_200913.jpg

20210807_201057.jpg

Senast ändrad:
Det är ju viklåsbladen som skall centrera om dess böjning är konstant. Om de böjer mer mot gångjärnet kan de sitta närmare kl 12. Brukar böja viklåsbladen lite extra vid gångjärnet för skönare passning.

Passar på att tacka för inspirationen. För mig var det tvärtom: fler länkar kl. 12 gav bättre position för klockan (men något sämre placering för låset). Båda mina klockor med länk sitter nu mer rakt på handleden!

20210807_200913.jpg
Härligt att läsa och att det kan hjälpa någon :) Nu lär nog jag möblera om mina länkar ”igen” på Traskan för att känna efter 😄

Det är ju viklåsbladen som skall centrera om dess böjning är konstant. Om de böjer mer mot gångjärnet kan de sitta närmare kl 12. Brukar böja viklåsbladen lite extra vid gångjärnet för skönare passning.
Tack för tipset! Har du någon inspirationsbild så man ser hur det ser ut ?

Härligt att läsa och att det kan hjälpa någon :) Nu lär nog jag möblera om mina länkar ”igen” på Traskan för att känna efter 😄

Möblerade nu om efter Aurums ledord. Alltid haft tanken att böjningen ska vara centrerad men föreställlt mig att min handled inte passar för det pga hur klockan då hamnat när jag försökt. Nu testade jag mer noggrant. Medförde lite omjustering av bla microjustering men nog fan blev det bättre!

Tillbaka
Topp