• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockans storlek och olika perspektiv - hur tusan går det ihop?

martaSM30

Guld
2-Faktor
Har noterat att klockan ser olika stor ut i förhållande till min handled beroende på betraktningsvinkel. Fotar jag klockan på handleden rakt ovanifrån ser det ut att vara på håret att luggarna inte sticker ut (min handled är 45 mm bred där klockan sitter, klockans L2L är 44mm så där är liite marginal).
3F2BADF3-6EEF-4DA2-A615-7382C478CDFC.jpeg

Men fotat med lite perspektiv ser där ut att vara betydligt mer marginal mellan luggarna och handled:
9E1AAEC5-5416-47F2-90D7-DB9A57C87DE9.jpeg

Obs att klockan sitter på samma ställe på handled på bägge bilder.
Hade inte kameran varit inblandad skulle jag säga att det beror på att vi får bättre vidvinkel vid lite större avstånd. Men hur tusan kan proportionerna se så olika ut på bild?

Senast ändrad:
Har noterat att klockan ser olika stor ut i förhållande till min handled beroende på betraktningsvinkel. Fotar jag klockan på handleden rakt ovanifrån ser det ut att vara på håret att luggarna inte sticker ut (min handled är 45 mm bred där klockan sitter, klockans L2L är 44mm så där är liite marginal).

Men fotat med lite perspektiv ser där ut att vara betydligt mer marginal mellan luggarna och handled:

Hade inte kameran varit inblandad skulle jag säga att det beror på att vi får bättre vidvinkel vid lite större avstånd. Men hur tusan kan proportionerna se så olika ut på bild?
Upplever främst att det enda sättet att få en bra uppfattning om hur klockan ”egentligen” sitter är just att ta en bild en bit ifrån. Riktigt snygg btw, fasiken vad avundsjuk jag blev :)

Som sagt, vidvinkel på kameran och avstånd spelar roll, och när du tittar ner på klockan så pronerar du, dvs vrider handen med handflatan neråt, men när du håller upp armen med klocka ifrån dig så supinerar du, dvs vrider handen med handflatan uppåt. I det förra fallet är handleden helt enkelt smalare än i det senare. Det kan skilja 0,5 cm eller lite mer. (I bredd alltså, inte omkrets.)

Tar bilder med systemkameran med fjärrkontroll ibland för att få en uppfattning om hur andra ser klockorna på lite avstånd. Mobilbild som jämförelse. Längst ner en bild med kort tele. Klockan ser ut som en dvärg ;)
DSC_7693-01.jpeg
20210531_103848-01.jpeg
Screenshot_20210601-234443_Instagram-01.jpeg

Senast ändrad:
Som sagt, vidvinkel på kameran och avstånd spelar roll, och när du tittar ner på klockan så pronerar du, dvs vrider handen med handflatan neråt, men när du håller upp armen med klocka ifrån dig så supinerar du, dvs vrider handen med handflatan uppåt. I det förra fallet är handleden helt enkelt smalare än i det senare. Det kan skilja 0,5 cm eller lite mer. (I bredd alltså, inte omkrets.)
This. Det beror på hur benen vrider sig i handleden. Inte på avstånd till kameran eller dyl.

Jaja, men var tusan är den snygga blusen ifrån? 😍

Jag har också märkt hur en klocka kan se olika stor ut beroende på hur jag ser på den.
Trigonometrin är inkluderad och påverkar. En klocka ser större ut på handleden när man beskådar på nära håll(jämför med att porträttfoton tas på lite avstånd med tele, annars blir ansiktet runt och näsan ser större ut medan öronen skyms). Men det har också viss betydelse hur klockan sitter och hur man vrider handleden. Jag blev förvånad när jag såg vilken skillnad det var när jag tittade på min Citizen dykare som när jag kollar tiden och när jag stod framför spegeln och betraktade mig själv på lite håll framifrån.

Har spenderat dagen med att betrakta klockan på handleden på olika avstånd för att betrakta förhållande klocka:handled. Allra tydligast är det när jag har min 34mm Citizen 2 cm från ögat och bandhornen då sticker utanför handleden (ser inte alls konstigt att att betrakta klockan på det avståndet).
Att benen i underarmen gör handleden olika bred beroende på vridning hade inte slagit mig - min kunskap är breddad.
Tack för gedigen och saklig input!

Kul att lära sig något nytt! Tack alla som bidragit till en rimlig och inte minst tydlig förklaring.

Tänker också ofta på detta och också tänkt på att det hjälper att hålla kameran längre ifrån och att om jag tittar t ex i spegeln (i typ samma pose som i trådstarten ) så ser det ännu mer annorlunda ut. Mycket intressant! Hade inte alls tänkt på det där med rotationen, tänkte det bara handlade om kameraobjektiv och avstånd!

Tillbaka
Topp