• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockarmbandsbygge i bilder

Weiss

Omega
Nä, nu får det vara slut med ursäkter. Jag måste ta reda på om det går att bygga ihop ett klockarmband. Har byggt lite bälten, armband, div. fodral etc. tidigare, men inte testat klockarmband. Verkar väldigt pilligt, och jag är en utpräglad amatör när det gäller läderslöjd.

Nåväl, jag kommer att presentera mina försök, glädjetårar och misslyckanden här. Som synes så är bildkvalitén usel, och jag ber om ursäkt för detta. Projektet liksom smög sig på mig (lömskt...) så jag får försöka fundera ut hur jag så småningom får till det bättre. De uslaste kalkonbilderna fick jag kasta :wtf: Några usla bilder är dock med ändå för att de kanske ändå har något slags informativt värde. Håll till godo.
1.JPG


Kommentar bild 1: använder en gammal kvartsare med affektionsvärde som försökskanin! :angel:
Kommentar bild 2: en vrålskarp kniv används (skulle blivit galen annars) för att tunna ut det tjocka ovanlädret.
Kommentar bild 3: ovanlädret är från ko. "Fodret" är renskinn, vilket är mjukt och fint.
 

Weiss

Omega
2.JPG

Bild 1: När ovanlädret är jämnt och tillräckligt tunt så limmas det med Liquisole. Finns säkert bättre alternativ, men jag är ju som sagt novis så jag tar något som jag tror är vettigt som redan finns i verktygslådan.
Bild 2: Bitarna fixeras i tving. Härdar över natten.
Bild 3: Dagen efter sitter de ihop fint.
 

Weiss

Omega
3.JPG

Bild 1: Ändarna skärs rent så att de går att vikas runt.
Bild 2: Renskinn är seeegt och förvånande tåligt. Som sagt; skarp kniv är ett måste.