• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockarmbandsbygge i bilder

Weiss

Omega
Nä, nu får det vara slut med ursäkter. Jag måste ta reda på om det går att bygga ihop ett klockarmband. Har byggt lite bälten, armband, div. fodral etc. tidigare, men inte testat klockarmband. Verkar väldigt pilligt, och jag är en utpräglad amatör när det gäller läderslöjd.

Nåväl, jag kommer att presentera mina försök, glädjetårar och misslyckanden här. Som synes så är bildkvalitén usel, och jag ber om ursäkt för detta. Projektet liksom smög sig på mig (lömskt...) så jag får försöka fundera ut hur jag så småningom får till det bättre. De uslaste kalkonbilderna fick jag kasta :wtf: Några usla bilder är dock med ändå för att de kanske ändå har något slags informativt värde. Håll till godo.
1.JPG


Kommentar bild 1: använder en gammal kvartsare med affektionsvärde som försökskanin! :angel:
Kommentar bild 2: en vrålskarp kniv används (skulle blivit galen annars) för att tunna ut det tjocka ovanlädret.
Kommentar bild 3: ovanlädret är från ko. "Fodret" är renskinn, vilket är mjukt och fint.
 

Weiss

Omega
2.JPG

Bild 1: När ovanlädret är jämnt och tillräckligt tunt så limmas det med Liquisole. Finns säkert bättre alternativ, men jag är ju som sagt novis så jag tar något som jag tror är vettigt som redan finns i verktygslådan.
Bild 2: Bitarna fixeras i tving. Härdar över natten.
Bild 3: Dagen efter sitter de ihop fint.
 

Weiss

Omega
3.JPG

Bild 1: Ändarna skärs rent så att de går att vikas runt.
Bild 2: Renskinn är seeegt och förvånande tåligt. Som sagt; skarp kniv är ett måste.
Bild 3: Detta tar en stund för en nybörjare. Rätt tålamodsprövande också...
 

Weiss

Omega
Dags att färga in! Varning utfärdas för narvsvärta! Det fäster väldigt bra även på ting man inte avser att färga in... Dessutom torrfäller det, varför det är absolut nödvändigt att försegla med något slags lack el. dyl.

Bild 1: Röd och brun narvsvärta kommer att användas.
Bild 2: Först ett lager rött.

(fortsättning nedanför bilden)

4.JPG


Bild 3: Över det röda läggs det första lagret brunt...
Bild 4: ...och sedan det andra lagret.
Bild 5: Naturligtvis färgas även "vikändarna" in.
 

Weiss

Omega
Bild 1: Lädret fettas in rejält (narvsvärta är uttorkande). För ändamålet används Morjärvs lädersmorning.
Bild 2: Fikapaus.
Bild 3: Kanterna skärs rent efter de mått som armbandet ska ha. (I detta fall 20 mm vid klockan, och 18 mm vid spännet.)

Voilà. Det var allt för idag. Återkommer inom kort med fortsättningen.

5.JPG
 

Weiss

Omega
Bild 1: Sådärja. Råmaterialet börjar ta form.
Bild 2: Till finliret tar jag ett förbrukat rakblad. Det är dock fortfarande riktigt skarpt. Det går väldigt fort att skära både där man ska och där man inte hade tänkt (dvs i fingret :blackeye:) så försiktighet rekommenderas.
Bild 3: För att inte den invikta kanten ska störa så måste den göras riktigt tunn. En nybörjare som jag klarar inte det utan ett riktigt vasst verktyg.
6.jpg
 

Weiss

Omega
Huuva. Detta är ett gift. Den uppmärksamme läsaren ser att inlägget med infettningen var avsett att vara söndagens sista, men att jag inte kunde hålla fingrarna i styr; dvs det blev ett till söndagsinlägg iallafall... :woot: (se föregående)

Nåväl. Nu är det måndag, så här kommer fortsättningen.

Bild 1: Huuuu vilken dålig bild. :( Tar med den bara för att visa (det förhoppningsvis urskiljbara) verktyget för uppmärkning av syhålen.

Bild 2: Här är eländesjobbet att knacka hål (medelst syl) redan gjort. :dead: När det väl är gjort har lädret kantpolerats och fått en polish med carnubavax.

7.jpg
 

Weiss

Omega
Bild 1: Sådärja. Dags att ta till nål och tråd. Lintråden vaxas in ordentligt först.
Bild 2: ("hmmm. Få se nu. Skulle den tråden dras där först för att infästningen ska bli osynlig?? Eller..." o_O)
Bild 3: Eländet färdigsytt! :) En till omgång carnubavax!

8.jpg
 

Weiss

Omega
Bild 1: En sölja (eller vad nu den rätta termen är) måste man ju ha också. Formen skärs ut med en vanlig brytbladare...

Bild 2: ...och sedan ska den göras tunn, tunn. Eftersom den är så liten så funkar det att "hyvla" den med rakblad direkt. Bör göras sakta, sakta och försiktigt, försiktigt :nailbiting:

Bild 3: Ser man PÅÅ! Jaså, var det SÅ man fick vettiga bilder. Ehrm, jamen det visste jag ju. Eh, alltså.... :bag: (Utskrattad av min hustru. Rätt åt mig.) Hursomhelst, som synes är söljan nu hyfsat tunn. "Hitte-på-loggan" blev inget vidare, men är en lärdom för eventuella framtida försök och androm till varnagel. Lädret var alldeles för tunt och blött.

Bilderna lär väl nu bli något lite bättre framöver. God kväll!

9.jpg
 

Weiss

Omega
Nu har skinnet hunnit torka lite och nu återstår lite smådetaljer och slutfinish.

Bild 1: Jag använde en 2 mm hålpipa för att göra hål i armbandet. Med håltång tycker jag att det kan bli lite tråkiga märken på baksidan. Hade jag gjort fler än två hål så hade jag definitivt gjort en väl uppmätt mall först (och märkt upp noga!) så att inte hålen hade hamnat på olika avstånd. Man behöver ju inte överdriva de "sköna ojämnheterna" :D

Bild 2: Pilligt att sy fast söljan. Å andra sidan är det ingen tung belastning på sömmen.

Bild 3: ...och så blev det.

Nu återstår bara sista finishen (som är det roligaste o göttaste :hungry: ) Återkommer.

10.jpg
 

Weiss

Omega
Tackar, tackar för de vänliga orden! :) Tur att man inte vet på förhand hur mycket jobb ett sånt här projekt kräver. Om jag skulle få för mig att göra ett till så är väl å andra sidan fördelen att man kan räkna bort "researchtiden".
 

Weiss

Omega
Japp! Då var det sanningens minut! :nailbiting: Nedan presenteras slutresultatet. Är på det hela taget hyggligt nöjd med tanke på förutsättningarna.

Alltid kul med utmaningar. Oftast tycker jag att det är kul att bara testa om man fixar att bygga ihop nåt, men ibland ger det mersmak. Detta bygge har gett mersmak och möjligheten att göra förbättringar är inom räckhåll :) Hinner nog inte svänga ihop nåt i närtid, men om/när det händer igen så lägger jag upp det (om än kanske inte med lika utförlig beskrivning).

11.jpg


12.jpg
 

Weiss

Omega
Hur gör hålen i armbandet? Jag sitter inne på en vanlig håltagare. Tror du att den fungerar? [/ATTACH]

Den där håltången ser rejäl och fin ut! Den funkar säkert utmärkt.

Personligen väljer jag hålpipor, eller huggpipor som de ibland också kallas. Nu minns jag inte om jag använde en pipa med diameter 1 eller 2 mm. De är å andra sidan inte så dyra så jag har kostat på mig båda. Jag tycker att det är lättare att få hålet precis där jag vill ha det, och så slipper jag märken på baksidan av tångens "platta". Påminner också om vikten av att göra en mall först om du ska göra mer än två hål. Alternativt märker man upp avståndet mellan hålen noga direkt på armbandet. Lycka till!

Slöjddetaljers prylar tycker jag håller ok klass. http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/textil-laderslojd/skinn-lader/laderverktyg/huggpipor-pid3268
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Ja jag får testa på en restbit helt enkelt. Projektet får vänta till dess att jag kommer till "verkstaden" om någon vecka. Under tiden måste jag ordna läder och tråd, ett projekt bara det vill jag säga ;)

Tack för tipsen, ja 50 kronor för två stycken kan man leva med!
 

Weiss

Omega
Under tiden måste jag ordna läder och tråd, ett projekt bara det vill jag säga ;)

Det du inte hittar på slöjddetaljer kan kanske hittas på några av länkarna nedan. Needless to say; youtube svämmar över av instruktionsfilmer.

http://www.artisanleather.co.uk/
http://www.mehr-als-werkzeug.de/pag...onid=6CD222EFDF905A37D1AE32B3670DEED7?lang=en
http://www.tjaderlader.se/
http://www.beckorep.com/index.html

Jag vill passa på att utfärda en varning. Sajterna ovan kan utgöra ett allvarligt hot mot plånbok, kalender och sociala plikter :rolleyes: Åtminstone om man har "kliande fingrar" :)
 
Topp