• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockband för oss neurotiker

Arcticreef

Silver
Fick igår mitt Rubberb Cuff Series. Fantastisk skapelse. Klock fästs med två oberoende fästpunkter. Båda stiften måste gå av samtidigt för att man skall tappa klockan. Fixeras på handleden med både kardborreband och vanlig tang buckle.
Skulle inte tveka att dyka med en guldsub om jag hade det här bandet. Enda sättet att tappa klockan är om armen slits av.
Nån som känner till ett tryggare band?
02C96BE5-EB50-475F-A5F3-ABCA3AD42BF8.jpeg
E0678533-082D-43E8-A7FA-F4BFF72C666A.jpeg
5796649C-34EB-405D-AC5D-5AF07EF872C7.jpeg

Har tyvär inget bra förslag på supersäkra band.
Däremot så undrar jag hur ofta det händer att klockor lossnar? För egen del så har jag haft klocka var dag sen jag var 13 och är 51 idag.
Har inte lossnat en enda gång och då har jag nog haft minst +100st (ja det räcker nog inte 😊)
och då av varierande prisklass.
Har ett fysiskt kneg ovanpå allt och inte något skrivbordsjobb så dom har fått utstå en hel del många av dom. Jag kan givetvis ha haft en otrolig tur i 38 aktiva klock-år men tänker att om man har band eller länkar och springbars i bra skick så är kanske risken ganska liten?
Jag kanske är helt ute och reser här gällande detta och bara har haft sanslös tur genom åren 🤔.

Om man har klockan framåt handryggen där handleden böjer sig är det lätt att knäcka bandstift.
Om man snubblar till och tar emot sig med handen säger det lätt knak om man har stumt band eller länk.
Som MaBr bär klockan lär det inte vara någon fara men jag ser ofta här att folk bär klockorna konstigt.

Fick igår mitt Rubberb Cuff Series. Fantastisk skapelse. Klock fästs med två oberoende fästpunkter. Båda stiften måste gå av samtidigt för att man skall tappa klockan. Fixeras på handleden med både kardborreband och vanlig tang buckle.
Skulle inte tveka att dyka med en guldsub om jag hade det här bandet. Enda sättet att tappa klockan är om armen slits av.
Nån som känner till ett tryggare band?
Var det inte hela grejen med att Gud uppfann NATO-bandet redan för jättelänge sen? 🤔
På plussidan så är ju ett NATO snyggt, tufft och bekvämt! Om vi ska jämföra.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg

Om man har klockan framåt handryggen där handleden böjer sig är det lätt att knäcka bandstift.
Om man snubblar till och tar emot sig med handen säger det lätt knak om man har stumt band eller länk.
Som MaBr bär klockan lär det inte vara någon fara men jag ser ofta här att folk bär klockorna konstigt.
Hur man bär klockan har ju att göra med hur man är stöpt. Jag vill inte ha klockan så tajt att den otvivelaktigt klibbar fast. Då behöver det finnas lite häng i länken alltså. Min handledsknöl är så tanig att den inte krokar fast någon klocka. Möjligen G-shock undantagen. Och min handled är så tunn och förhållandevis cirkulär, att klockan alltid glider fram mot handloven.
Det är inget konstigt med det. Men det är där den hamnar.

Var det inte hela grejen med att Gud uppfann NATO-bandet redan för jättelänge sen? 🤔
På plussidan så är ju ett NATO snyggt, tufft och bekvämt! Om vi ska jämföra.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
5.jpg
Nato-band är bra för att det förhindrar att du tappar klockan om ett bandstift går sönder men om spännet går sönder så är det kört även där. Är väl inte särskilt sannolikt dock, har aldrig sett att det gått sönder ens på billigare varianter. 😊

Lätt och lätt, jag har då aldrig lyckats att knäcka bandstift trots klocka nära handen i över 35 år.
Man kan ju givetvis inte ha grejer som är på väg att vittra sönder redan innan, då är det kanske en annan femma men med fräscha länkar, band och stift så är det tryggt ändå känner jag i alla fall. Sen vad som är konstigt bärande det är ju högst individuellt det där och det har avhandlas en hel hög med gånger tidigare så dit behöver vi inte gå nu känns det som.

Men rubberb bandet har trots allt en stor fördel (i den här ganska bisarra värld som klocksamlandet utgör); det kostar ganska exakt lika mycket som 20 natos av god kvalitet....

Nato-band är bra för att det förhindrar att du tappar klockan om ett bandstift går sönder men om spännet går sönder så är det kört även där. Är väl inte särskilt sannolikt dock, har aldrig sett att det gått sönder ens på billigare varianter. 😊
Låset behöver inte gå sönder, räcker med att piggen är så kort att den glider under bygeln vid rätt vinkel. Har hänt mig ett par gånger.

Låset behöver inte gå sönder, räcker med att piggen är så kort att den glider under bygeln vid rätt vinkel. Har hänt mig ett par gånger.
Hur går det till? Då måste det vara en alldeles för kort pigg eller så har ju bygeln blivit sned. 😕 Alternativt får man bända piggen väldigt mycket i sidled?

Hur går det till? Då måste det vara en alldeles för kort pigg eller så har ju bygeln blivit sned. 😕 Alternativt får man bända piggen väldigt mycket i sidled?
Stort spänne, kort pigg, Cousins UKs billigaste band med rätt mycket tolerans-stacking. Synd egentligen, var otroligt bekvämt och snyggt men efter några månaders stadigt bruk blev det för mycket slack och helt plötsligt släppte det.

Läst igenom tråden utan att se att någon nämnt 5-ringars Zulu. Ett oerhört bra band om man inte vill fresta på ”pinnarna”.
Fäst som ett vanligt Nato, men dra ett varv i 4:e ringen innan man fäster ihop bandet. Detta gör att klockan sitter ”löst” ovanpå bandet som du kan fästa hur hårt du vill utan att påfresta som små pinnarna.

vet inte om jag lyckades förklara. Men en youtube kanske kan förklara bättre.

Läst igenom tråden utan att se att någon nämnt 5-ringars Zulu. Ett oerhört bra band om man inte vill fresta på ”pinnarna”.
Fäst som ett vanligt Nato, men dra ett varv i 4:e ringen innan man fäster ihop bandet. Detta gör att klockan sitter ”löst” ovanpå bandet som du kan fästa hur hårt du vill utan att påfresta som små pinnarna.

vet inte om jag lyckades förklara. Men en youtube kanske kan förklara bättre.

Ett kompletterande foto:

zzz5.jpg

Snott härifrån: https://www.natozulu.com/content/12-zulu-5-ring-strap-instructions

Tillbaka
Topp