• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Klockbutiker utan klockor?

Olipheus

Silver
2-Faktor
Jag befinner mig för tillfället i Lübeck och hittade en fin butik med Lange, Nomos, Rolex, Chopard och en handfull märken till och jag gick nöjt in för att botanisera i underverken. Jag möts av en kvinna som vänligt men bestämt ber mig vänta... Eller ska du titta? tillägger hon. Bara titta, ler jag tillbaka (men det ser hon ju inte, eftersom alla bär mask).

En kort stund senare inser jag att förutom ett femtal skrivbord med säljare så finns det bara ett 20-tal klockor i hela affären att se. Skyltfönstret är klart bättre, men hittar jag något jag gillar vill jag ju gärna kunna prova utan att en stackars säljare måste vända upp och ned på hela sin dag för att hjälpa mig. Rolex fanns som väntat bara några oattraktiva modeller över huvud taget.

Är jag ensam om att uppfatta detta som lite sorgligt? Att inte ens en världens mest kända märke kan hålla sina fina AD:s med skyltex?

Jag ber om ursäkt om ämnet redan behandlats, jag har begränsade möjligheter att surfa här.

De som ska sälja klockorna är lika nog frustrerade som du över att inte ha något att visa upp eller sälja. Just nu är det väl lite specialfall med produktionsstopp under våren och revenge-spending efter öppnandet av många länder, men situationen med tomt i Rolex-hyllan borde man väl kunna lösa genom dummies eller visningsex som klart och tydligt är graverade som sådana. Fast de hade väl säkert smitit ut på marknaden som samlarobjekt de med.

De som ska sälja klockorna är lika nog frustrerade som du över att inte ha något att visa upp eller sälja. Just nu är det väl lite specialfall med produktionsstopp under våren och revenge-spending efter öppnandet av många länder, men situationen med tomt i Rolex-hyllan borde man väl kunna lösa genom dummies eller visningsex som klart och tydligt är graverade som sådana. Fast de hade väl säkert smitit ut på marknaden som samlarobjekt de med.
Ja, självklart, men butiken verkade inte ens inredd för mer än ett fåtal klockor. Jag upplever det som att det är "by design".

Jag inser att man binder hysteriskt mycket kapital med ett stort lager, men i detta fallet hade man ganska mycket klockor – men bara i skyltfönstret.

Det är lite som en Kafka-novell. Man tar några trevande steg in i butiken medan fem strategiskt utplacerade säljare tittar anklagande med mörka ögon på en medan man febrilt söker igenom de tomma hyllorna efter något som ger en ursäkt att vara i butiken. ”Ah” säger man med Mr Bean-lättnad när man ser en ensam OP. Man hasar sig försiktigt fram och låtsas intresserad med säljpersonalens ögon brännande i nacken medan ostämda violiner börjar spela i bakgrunden. ”Har ni någon...?” frågar man försiktigt och orden får den kyliga luften att ånga. Då skrider butiksägaren in och kastar en förbannelse ”Vad gör du i vår butik? Ser du inte att det inte finns något att hämta här? Försvinn! Stick och brinn! Rolex hatar dig!” Sen slår han med kappan och plötsligt befinner man sig ute på gatan igen och känner sommarsolen på huden.

Det är lite som en Kafka-novell. Man tar några trevande steg in i butiken medan fem strategiskt utplacerade säljare tittar anklagande med mörka ögon på en medan man febrilt söker igenom de tomma hyllorna efter något som ger en ursäkt att vara i butiken. ”Ah” säger man med Mr Bean-lättnad när man ser en ensam OP. Man hasar sig försiktigt fram och låtsas intresserad med säljpersonalens ögon brännande i nacken medan ostämda violiner börjar spela i bakgrunden. ”Har ni någon...?” frågar man försiktigt och orden får den kyliga luften att ånga. Då skrider butiksägaren in och kastar en förbannelse ”Vad gör du i vår butik? Ser du inte att det inte finns något att hämta här? Försvinn! Stick och brinn! Rolex hatar dig!” Sen slår han med kappan och plötsligt befinner man sig ute på gatan igen och känner sommarsolen på huden.

Du är farligt nära sanningen :(

Tillbaka
Topp