• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockbygge nr. 2

McGyver

Rolex
Från en bit skrot hos den lokala metallåtervinnaren till en annan sorts skrot på handleden.

Jag har tidigare testat att göra en boett av aluminium i min lilla CNC-fräs men tanken har funnits hela tiden att testa att göra en boett i rostfritt i min gamla Deckel kopierfräs.

Metoden är verkligen oldschool och kräver mycket manuellt, enformigt arbete men det är bara att bita ihop och sätta igång!


Tänkte attt jag börjar med att posta före- och efter-bilder!

Råmaterialet var en bit 12mm rostfri plattstång.

143856175045780800_resized.jpg


Resultatet

143856138208123700_resized.jpg


143856138283228500_resized.jpg


143856138171279200_resized.jpg


Skall beskriva själva arbetet men nu är det dags för horisontellt läge - fortsättning följer.............
 

McGyver

Rolex
Det hela började med en tur till skroten för inköp av lite spillbitar i rostfritt!

143856174355124500_resized.jpg

Den bit plattstång som valdes ut till projektet hade inte en yta som var helt plan, så jag planfräste först bitens alla sidor.

143856176407073000_resized.jpg

Min kopierfräs kräver en mall så en bit plexi kapades till och sattes sedan upp i min lilla CNC-fräs.
143856113477039600_resized.jpg


Ni ser designen i bakgrunden på skärmen. Starka influenser från Tissot PR516, som är en favorit! :)

Fräsning av mallen

143856113449867000_resized.jpg


Givetvis så räknade jag fel på den första varianten så det vara bara att göra en ny mall med korrigerade mått!

143856113366510000_resized.jpg


En mall med korrekta mått uppsatt i fräsen. Ett 4mm spår är fräst i vilket styrstiftet sedan passar och det hela är uppskalat 3ggr för att få lite stabilitet och presition i fräsningen.

Använde en 4mm enskärsfräs i HSS (som fick slipas MÅNGA gånger) och tog 0.1mm per skär. Med en boett som är 8.5mm tjock så kan ni räkna ut att det blev 85 varv innan fräsarbetet var klart=många timmars enformigt arbete!

Med sedan var det iaf klart!

143861281934096400_resized.jpg
 
Senast ändrad:

McGyver

Rolex
Rostfritt är et #¤%%¤#" att borra i och då jag inte ville ha genomgående hål i bandhornen gjorde jag följande

Borrade 2mm stora hål i bandhornen och svarvade till små stift med en diameter på 2.05mm och ett 0.7mm hål i centrum

143856113870480500_resized.jpg


Boetten spänndes sedan upp i ett skruvstäd och......

143856114734825500_resized.jpg


.....värmdes upp med en liten brännare.

143856114832316900_resized.jpg


Stiften drevs sedan i de varma (och nu lite större) hålen

143856114367458400_resized.jpg


143856114570916300_resized.jpg


Stiften slipades sedan av grovt

143856114706072300_resized.jpg


Sedan var boetten klar för att slipas till sin slutgiltiga form.

Jag började med att slipa till en svag lutning på sidorna av boetten. Dessa lutar ca. 3 grader från botten upp mot toppytan.

143856114944563600_resized.jpg


Det går att se stiften i vissa vinklar och ljus - men det är inte lätt!

Bandhornen rundades av och toppytan slipades till och kanten fasades och polerades.
Tanken var att behålla en liten kant mellan glas och "bezelring" men det blev för tight så denna skippades.

Har inga bilder men boetten svarvades till med en fasning på 7.5grader på baksidan från bandhornskanten in mot mitten och en skåra till bezel + glas på ovansidan.

En passande bezel frästes sedan ut.

143856115578823800_resized.jpg



....och efter eloxering så fylldes gravyren i med färg/lume.

143856115556254000_resized.jpg


Eftersom designen hämtat inspiration från Tissot så tyckte jag att ett nyrenoverat manuellt Tissotverk passade bra!

143856115605611300_resized.jpg


Ett passande baklock svarvades till

143856174922941200_resized.jpg


Tänkte köra med gänga men då växellådan till svarven blockeras av MYCKET bråte i min faders verkstad (och jag inte var upplagd för att städa) så tog jag genvägen med ett lock med presspassning och packning istället!
 
Senast ändrad:

McGyver

Rolex
Tanken var att svarva till en verkhållarring i Pom men efter att ha testat "Certina DS"-varianten med en gummiring mellan verk och boett så valde jag den senare - enkel, stötdämpande o.s.v. - varför krångla till det!

143861455170975300_resized.jpg


Bezelringen limmades på plats med en ring av dubbelhäftande tejp. Tyvärr så var passformen lite väl bra mellan boett ring så det lilla lim som kom mellan bezelring och boett gjorde att ilägget ligger ca. 0.2-0.3mm över toppytan - skall fixas till senare!

143856138128805900_resized.jpg

Visare togs från en skrotad PR516. De slipades, målades vita och fick nytt lume. En urtavla frästes ut och sedan monterades det hela ihop.

Klart!

143856138242265000_resized.jpg


Kommer säkert fler varianter för det här var kul - men har tagit tid! ;)
 
Senast ändrad:

Simpatico

Rolex
Helt underbart. Grymt bra jobbat.
Hade en väldigt stor behållning av att följa denna tråden, tack för att du delar med dig.
Sjukt imponerad.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Härligt engagemang och resultat, funderade efter första bilden hur den fräsen skulle klara av rostfritt men det fixade du ju galant. Minns knappt mina gamla fräskunskaper men minns att jobb i rostfritt inte hade så många frivilliga, var det dessutom syrafast så började till och med de gamla rävarna på verkstaden gnälla.
 
Topp