• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Klockdagbok 2013 och paketöppning

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Nu rundar jag av året med en liten paketöppning och en tillbakablick.
Mitt klockintresse sträcker sig långt tillbaka men jag inser att det är under det senaste året, eller halvåret snarare, som allt tog fart ordentligt.
Mycket tack vare KS och grannforumet. :)

Min klockfilosofi:
Jag har ju yrat om samlande och användande i andra trådar. Det jag har bestämt mig för är att jag är en användare. Men man måste ju ha en samling för att överhuvud taget kunna använda när man som jag är lite ombytlig.
Oh well... Mina klockor ska användas och hairlines och patina (inte massiva battlescars) hör till.
Men det finns numera en tydlig röd tråd i det jag använder. :)

Klockdagboken 2013
Vid ingången av 2013 innehöll samlingen bara en Heuer, en Breitling Transocean och en Speedy samt de sedvanliga affektionsuren.
VR5tNUh.jpg

LwThXYr.jpg

mv7A0VQ.jpg


Transocean var en trevlig beater men köptes i ärlighetens namn endast pga ett sjukt lågt pris och med syfte att säljas vidare med förtjänst. Vilket också gjordes i början på året.

Unleash hell:
22 maj införskaffades min första Rolex. Det blev den klassiska Suben, en 16610 från -96. Därmed började flippåret 2013....
Pk5O46x.jpg


Speedyn såldes nån gång under sommaren.

Vintagedjävulen fick nu, efter att bara ha flirtat lite, klorna i mig på riktigt.
29 juni kom det hem en ny liten skönhet, en 1016. Min årsklocka och keeper.
vOZQKqN.jpg


Nu var shoppingklådan lite mer påtaglig och det tog inte en månad tills nästa inköp damp ned.
21 juli blev jag med 16570.
95uYELr.jpg


30 juli köptes en 5513 av bara farten.
GfVOmcm.jpg


5513-köpet innebar att 16610 fick lämna den 2 augusti. Två Subbar kändes lite overkill när det finns så mycket mer man vill testa.

Satt lugnt i båten i massiva 8 veckor till 23 september då jag landade en 16753 Tigerauge.
qhw0DDF.jpg


Spontanshoppade en Speedy Pro 9 oktober.
KfiURzR.jpg


16753:an och 5513 ingick sen i en bytesaffär mot bl a en 1680 red den 30 oktober.
DN0mixo.jpg


Det visade sig vara en lite ogenomtänkt bytesaffär. Måste jobba med impulskontrollen. Saknaden efter 16753:an blev nämligen för stor och jag nosade upp den igen och fick, till min stora glädje, köpa tillbaka den den 9 november.
8OeSkLE.jpg


Då tanken på föremålen för dagens paketöppning uppenbarade sig och min 16570 fick lämna. Då var vi framme vid 18 november.

26 november såldes min Heuer till en lycklig fransman och framlever nu sina dagar i La Belle Paris.

Har vid det här laget utelämnat lite smått och gott; nån Zodiac, en Orient, en Smiths Everest, en Enicar Sherpa plus säkert lite som jag glömt... :) För att inte tala om boxar, winders, straps, spännen, servicar, minst 50 natoband, verktyg och fan och hans moster som kommit och gått. :)

Men sedan slutet av november har jag väntat, och väntat. Och väntat. Och köpt ännu mer straps och annat smågodis som tröst.


Nu rundar jag av året med den sista paketöppningen. Det blev en dubbel - en som är ämnad att bli min nya beater och en.. nja... inte beater i alla fall.
Håll till godo.

Välkomna:
Allroundbeatern.
1601 från -70 på vikt lagom stretchigt jubilee med swiss made-tavla. Den som ska få smisk och tåla allt från svarttaxi i Tallinn till hemsnickeri och badäventyr.
4L1lsOD.jpg



Sleepern.
Vitgulds 1803 från -67 med door stop-dial.
BdUw8S2.jpg

iVJpfhb.jpg

På den obligatoriska rockan:
DbDGVNt.jpg


Så nu vid årets slut består Rolex-kollektionen av - i referensordning - följande:
1016, 1601, 16753, 1680 och 1803.
Känns bra. :) Min röda tråd av Vintage Rollar.


Gott slut! Och nya tag 2014.
 

garfield

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Grattis! Mycket vacker. Och -67 är för övrigt ett mycket bra år "host, host":)
Börjar mer och mer inse att samlingen kommer att kräva en DD någongång i framtiden. Måste ha nåt att jobba mot!
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt trevlig samling. ;) Stort grattis till nya Rollarna, speciellt vitgulds DD:n. :D
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Spännande inlägg och en bra samling nu, tycker jag. Uppskattar förstås din 1016, men också nya DD:n. Köpte du den av M, från HK? Såg nämligen en schysst sådan vit DD annonseras av honom på VRM.

Men du, med den accelerationen under andra halvan av året, så är det svårt att inte snubbla över ordet "beroende"... Se upp!

Å andra sidan kan man ju tänka att det är skönt att se att du fått "ändan ur vagnen". :D

Och du, gör mig en tjänst: snöra på ett snyggt nato på din vita DD och ta lite bilder. Snacka om motsägelsefull sleeper! Möjligen endast överträffad av en dito i platina...

Enjoy!

A
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Spännande inlägg och en bra samling nu, tycker jag. Uppskattar förstås din 1016, men också nya DD:n. Köpte du den av M, från HK? Såg nämligen en schysst sådan vit DD annonseras av honom på VRM.

Men du, med den accelerationen under andra halvan av året, så är det svårt att inte snubbla över ordet "beroende"... Se upp!

Å andra sidan kan man ju tänka att det är skönt att se att du fått "ändan ur vagnen". :D

Och du, gör mig en tjänst: snöra på ett snyggt nato på din vita DD och ta lite bilder. Snacka om motsägelsefull sleeper! Möjligen endast överträffad av en dito i platina...

Enjoy!

A
Tack! Den är köpt här på forumet faktiskt!

Mm.. Ett alldeles för kul beroende. Men nu är det en in, en ut som gäller. :)

Den kommer att få natotid. Tror den kommer trivas med det. :)
Och så har jag några skapligt udda straps på väg in som den ska prövas på.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
nyförvärven är så lika men ändå så olika.

1601:an känner jag ju en speciell kärlek till genom min egen men vitgulds DD är ju bara så rätt. Grym sleeper. Jag gillart, vilket framgått genom andra trådar.

Grattis. Du har fasen okej smak!
 

petank

Omega
Har ju beskådat samlarracet på nära håll och är lite imponerad, dels av samlingen men oxå av kunskapen kring klockor i allmänhet och Rollar i synnerhet. Snyggt jobbat Jacob!:cool:
Och ha ett Gott Nytt samlarÅr!:happyhappy:
 
Vad kan man säga mer än wow! Vilken resa!
Snacka om samling. Den där gmt:n är äckligt snygg. Och DD:n. Och 1016. Och och och..!
Grattis grattis!
 

Pope

Cartier
Du är en mycket sjuk människa Jacob!! Fast på det där positiva sättet; Shit vilken samling på så kort tid.....och den däringa gammel-Explorern alltså....!

Ett stort Grattis och ett leende kan vara på plats. :)
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Magiskt fin och genomtänkt samling! Väldigt lite överlapp mellan klockorna. Vitgulds DD är en av mina drömklockor. Och en 1016 på det! Wow! :)

/Robert
 
Topp